Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Aláírták az ellenzéki miniszterelnök-jelöltek a diákok oktatáspolitikai javaslatait

A miniszterelnök-jelöltekkel, valamint képviselőikkel tartott sajtótájékoztatót az Alternatív Diákközpontú Oktatásért Mozgalom (ADOM) diákmozgalom szerda délelőtt, melyen bemutatták a jelöltek által tett írásos vállalásokat. A sajtótájékoztatót az alábbi videón lehet visszanézni.

A sajtótájékoztatón Schermann Fruzsina, az ADOM szóvivője mellett jelen volt személyesen Karácsony Gergely, Fekete-Győr András, Márki-Zay Péter miniszterelnök-jelöltek, valamint Jakab Péter képviseletében Ander Balázs, a Jobbik alelnöke és Dobrev Klára képviseletében Arató Gergely, a DK oktatáspolitikusa.

A miniszterelnök-jelöltek és jelölő pártjaik az ADOM több mint tízezer ember által támogatott 12 oktatáspolitikai javaslatait – kis finomhangolással – egyhangúlag támogatják és megvalósítanák kormányra kerülésük esetén, amit írásban is rögzítettek.

Az ADOM 12 pontja

  1. Növeljék a pedagógusbéreket!
  2. Szabad tankönyvválasztást!
  3. Hozzanak létre felelős Oktatásügyi Minisztériumot!
  4. Hatékony diákképviseletet!
  5. Minőségi pedagógusképzést és rekreációt!
  6. Iskolai autonómiát!
  7. Növeljék az iskolapszichológusok számát!
  8. Állítsák vissza a 18 éves tankötelezettségi korhatárt a közoktatásban, a szakképzésben pedig kössék végzettséghez!
  9. Fejlesszék a nyelvoktatást!
  10. Modern oktatást!
  11. Emeljék a szülői igazolások számát!
  12. 9 órai iskolakezdést!

A pontok részletes kifejtése megtalálható az ADOM honlapján, ahol petícióként alá is lehet írni a követeléseket. Erre lehetőség nyílik személyesen Budapest forgalmasabb közlekedési csomópontjaiban, valamint több vidéki nagyvárosban is.

Az ADOM eredetileg miniszterelnök-jelölti vitát hirdetett meg a témában, ez azonban várhatóan nem fog megtörténni, ennek alternatívájaként – az Országos Előválasztási Bizottság javaslatára – egyórás nem nyilvános egyeztetésen vettek részt a pártok képviselői.

A sajtótájékoztatón Schermann hangsúlyozta, hogy a mozgalom elégedett a jelöltek oktatáspolitikai programjaival, majd elmondta, hogy az ellenzéki Közös alap programban foglaltakból már látszott, hogy hasonlóan gondolkodnak az oktatás problémáiról, és a szükséges változtatásokról. Mint mondta, apróbb kiigazításokat tettek csak a korábban megfogalmazotthoz képest.

Schermann telefonon elmondta, hogy ezek többek között a tanári fizetések rendezésére vonatkoztak, e tekintetben a jelöltek egymásra licitáltak különböző javaslataikkal Az ADOM korábbi javaslata értelmében a jelenlegi rendszer helyett, ami a 2014-es minimálbért veszi alapul a bérek vetítésénél, az aktuális minimálbért vennék a tanárbérek számításának alapjául. Eddigi javaslatukat a PSZ-szel és a PDSZ-szel egyeztetve alakították ki. A pártok javaslatai alapján ezzel szemben magasabb tanári bérek jönnének ki.

Emellett változtattak az utolsó ponton: a korábbi javaslat szerint a 9 órás iskolakezdés lett volna az alap, amitől az iskolai kollektíva és a szülői munkaközösség döntése alapján el lehetett volna térni. A mostani javaslat szerint az iskola kezdődhet „akár” kilenckor is.

Karácsony megköszönte az ADOM-nak a diákok képviseletét és a konstruktív javaslatokat, majd hitet tett az oktatás megreformálása és az oktatás függetlensége mellett.

Fekete-Győr szerint remekül telt az egyórás megbeszélésük, majd megjegyezte hogy a Momentum támogatja a hasonló alulról jövő kezdeményezéseket, petíciókat. Noha mint mondta, nem volt megnevesítve a finn iskolarendszer, ugyanakkor valamennyi pont azt propagálja, amit pártja is képvisel.

Márki-Zay nagyon fontosnak tartja, hogy a dokumentumból visszaköszönnek a megoldások, melyekkel a magyar oktatást sikerágazattá lehet tenni, hangsúlyozva az autonómia és a minőség, valamint a korszerűség fontosságát.

Arató szerint a diákok értik és vállalják, hogy a diákok az oktatás egészéért szólnak. Reményei szerint az oktatás újra a diákokért, a szülőkért és a tágabb társadalomért fog működni.

Ander elmondta, hogy a szabadságot és jólétet a jó oktatás alapozza meg, de megemlítette a XXI. századi versenyképességet is, ahogy azt is megtudhattuk hogy három gyereke van. Véleménye szerint alulfizetett és nem megbecsült tanárokkal ezt nem lehet megvalósítani. A politikus méltatta az ADOM 12 pontját, melyeket a Jobbik állítása szerint támogat.

Az ellenzék korábban közzétett Közös alap című programjában is szó esik az oktatásról. Ez némiképp egybecseng az Adom javaslatcsomagjával: ilyen pontok többek között a tankötelezettség 18 évre visszaszállításának a terve, de megtalálható benne a pedagógusok jobb anyagi és társadalmi elismerése is. Szintén helyet kap benne a szabad tankönyvválasztás, valamint az iskolák autonómiájának a helyreállítása, és nem utolsó sorban az oktatás finanszírozásának a növelése.

A program fontos eleme a szakmai szervezetekkel és az érintettekkel folytatott konzultáció is, aminek meg is felel az ADOM, tekintve, hogy a diákokat képviselő diákszervezetről van szó.

Az ADOM korábban a miniszterelnök-jelölti vitára meghívta Orbán Viktor miniszterelnököt is, aki nem találta időszerűnek, hogy részt vegyen egy ilyen rendezvényen. Maruzsa Zoltán oktatásért felelős államtitkár is hasonlóan vélekedett.

A kormány a diákmozgalom oktatáspolitikai pontjaival nehezen összeegyeztethető lépéseket tesz az oktatásban: a tanárképzést – melynek keretében a pedagógusok jelentős részét már nem is képeznék az emeltszintű érettségiztetésre – radikálisan központosították, és gyakorlatilag egyetlen pontnak sem felel meg maradéktalanul a kormány oktatáspolitikája. Ahogy Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke fogalmazott, „ha nem cselekszik azonnal, a kormánynak vállalnia kell a felelősséget a közoktatás padlóra küldéséért”.

Címlapkép: Mérce fotó