Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Szolidaritás Németországban: pénzt adományoztak a sztrájkoló vasutasok a sztrájkoló futároknak

A német állami vasúti cégnél, a Deutsche Bahnnál a múlt héten két napig sztrájkoló vasutasok nemcsak saját érdekeikért álltak ki, hanem a munkabeszüntetés órái alatt egy kisebb szolidaritási tüntetést tartottak, és adománnyal is segítették a szintén bajban lévő ételfutárokat a müncheni főpályaudvaron pénteken – adta hírül a Klasse gegen Klasse nevű baloldali német lap.


A két ágazat dolgozói bizonyos értelemben közös célokért küzdenek: ahogyan a vasutasok, úgy a futárok is a sztrájkjogot szeretnék érvényesíteni.

Az ételszállítók nyár eleje óta tartó folyamatos munkaügyi vitái miatt ugyanis jelenleg is folyik a  koronavírus-járvány alatt alapított Gorillas nevű futárcég alkalmazottai által alapított szakszervezet sztrájkja. Az ételszállító cég munkatársai több hete küzdenek a jobb munkakörülményekért. Több feltételben is sürgős változásokat követelnek: az alacsony bérek és az kollektív szerződés megkötésének tiltásán kívül a rasszista indíttatású elbocsátások ellen is tiltakoznak a futárok. Júniusban  egy Santiago nevű sofőr kirúgása ellen tiltakozva függesztették fel sokan a munkavégzést – erről a Mércén is írtunk -, és követelték  kollégájuk visszahelyezését, valamint a munkakörülmények javítását. 

Legutóbb pénteken, Németország-szerte tartottak kisebb tüntetéseket a futárok és támogatóik:

&

;

 

 


Mivel a Gorillas Workers Collective (GWC) nevet viselő szakszervezet nem bejegyzett szakszervezet, így a hatályos szövetségi német munkajog szerint hivatalosan sztrájkot sem szervezhet, és sztrájkkövetelésekről sem tárgyalhat a munkáltatóval a dolgozók képviseletében. Mivel egyelőre semelyik másik, jogi értelemben is tényezőnek számító szakszervezet sem áll a futárok mögött, ezért a munkabeszüntetés „vadsztrájknak” számít, erre hivatkozik legalábbis a Gorillas mint munkáltató. A Neues Deutschland című újság által megkérdezett munkajogász szerint ugyanakkor a Németország által is jóváhagyott Európai Szociális Charta értelmében az alkalmazottak által szervezett munkabeszüntetés is ugyanolyan jogszerű, legalábbis papíron, mint a szakszervezeti sztrájk. Benedikt Hopmann szerint a munkavállalók egyesülési joga sérül azzal, ha kollektív szerződéshez kötik a sztrájk jogszerűségét. 

A „vadsztrájk” alatt kieső munkabérek fedezésére a GWC sztrájkalapot hozott létre, amelynek bevétele péntekre meghaladta az 1000 eurót. Ebbe az alapba gyűjtött pénteken 100 eurót szolidaritása jeléül a Német Mozdonyvezetők Szakszervezete (Gewerkschaft Deutscher Lokomotivführer, GDL).

Mindeközben a futárok kasszájába adakozó vasutasok kétnapos figyelmeztető sztrájkja pénteken véget ért. Mint arról a Mércén beszámoltunk, a kétnapos sztrájkkal a vasutasok előnyösebb bérajánlatot szerettek volna kicsikarni: a közszférában Németországban általánosan járó 3,2 százalékos béremelést (1,4 százalékot idénre, és további 1,8 százalékot 2022-re) és a koronavírus-járvány megpróbáltatásai miatt 600 eurós prémiumot is szeretnének, a bérmegállapodást pedig 28 hónapra kötnék meg. A DB ugyanezt 3,2 százalékos emelést 40 hónapos időtartamra akarná elnyújtani, ami egyben azt is jelentené, hogy ebben az évben már egyáltalán nem nőne a vasutasok reálbére.

Az állami vasúti cég korábban megállapodott a konkurens szakszervezettel, az Vasúti és Közlekedési Dolgozók Szakszervezetével (Eisenbahn- und Verkehrsgewerkschafttal, EVG) a 40 hónapos – tehát a dolgozók számára előnytelenebb  – verzióról. A Deutsche Bahn  a kormánykoalíció által alkotott 2015-ös kollektív bértárgyalási törvényre hivatkozva csak a legnagyobb tagsággal rendelkező érdekképviseleti szervvel kötött megállapodást tekintené érvényesnek. A GDL pedig most azt szeretné elérni, hogy ne az EVG által megkötött alku legyen érvényes a dolgozókra nézve.

A Neues Deutschland cikke szerint Claus Weselsky, a GDL elnöke pozitívan értékelte a kétnapos munkabeszüntetést. „Egy vasúti sztrájk esetében ugyan elkerülhetetlen, hogy az utasok érdekei sérüljenek, de mi nem Németországot akartuk megbénítani, hanem azt akarjuk elérni, hogy méltányos fizetést kapjanak azok az emberek, akik munkájának köszönhetően a Deutsche Bahn szolgáltatásai működni tudnak, és ezt el is fogjuk érni” -nyilatkozta.  Az GDL elnöke rámutatott, hogy az elmúlt hetekben néhány magánvállalatnál olyan bérmegállapodások születtek, amelyek megfelelnek a GDL által is elvárt bérsznívonalnak, és azt szeretnék, ha az állami cégnél is ebbe az irányba mozdulna el a munkáltató álláspontja. 

Bár a GDL a múlt heti, kétnapos figyelmeztető sztrájk alatt további munkabeszüntetést helyezett kilátásba, ennek időpontja még nem ismert. A Deutsche Bahn eddig csak minimálisan engedett az eddigi ajánlatából, de továbbra is ragaszkodik a 2021-re vonatkozó nulla százalékos béremeléshez, a vállalati nyugdíjak csökkentéséhez és a rugalmasabb műszakbeosztáshoz. 

(Klasse gegen Klasse, Neues Deutschland)