A Népszava beszámolót írt a Köznevelés-stratégiai Kerekasztal múlt heti üléséről, melyből kiderül, hogy a kormány könnyítene a pedagógusképzés követelményein, hogy többen végezzék el a szakot.
A könnyítés lényege, hogy csak középszintű érettségire való felkészítésére képeznék ki a pedagógusokat. Az emelt szintű érettségire való felkészítéshez plusz egy éves, nem nappali rendszerű képzésben kellene részt venni.
Ezt támasztja alá egy tanárképző egyetemek tanszékvezetőinek küldött minisztériumi levél is, ami a Népszava birtokába került. A levélben az is szerepel, hogy a Nemzeti Alaptanterven (NAT) túlmutató tartalmak és kimeneteli követelmények csak akkor maradhatnak, ha azok „pedagógiai hozzáadott értéke nélkülözhetetlen” és „a felesleges, köznevelési tartalmakat nem érintő, azaz a köznevelési célból nem indokolt részeket törölni kell”.
Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) alelnöke szerint a minőség rovására mehet a pedagógusképzés könnyítése. Totyik szerint a képzés NAT-hoz való kötése is jelentősen leszűkítené, hogy milyen ismereteket tanítanák a pedagógusok a diákoknak.
A PSZ alelnöke a kormány terveiből hiányolja az integrált oktatásra való törekvést, a pedagógusok sajátos nevelési igényű diákok oktatására való felkészítést és az idegennyelv-tanárok képzésének megújítását. Az Emberi Erőforrások Minisztériumának tavaly nyáron kiadott dokumentumában csupán egy másfél oldalas alfejezetet szántak a nyelvoktatási stratégiának, pedig az idén elrendelt egyetemi nyelvvizsga-amnesztia is felhívta a figyelmet a hazai nyelvoktatás súlyos hiányosságaira.
Telefonon kerestük a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetét, hogy ők is elmondják a véleményüket ezekről a tervekről. A hírekről hívásunkig nem értesültek, a csak középszintű érettségire való képzést első hallásra „nonszensznek” nevezték. Ha megérkezik részletes álláspontjuk, cikkünket frissítjük.
Frissítés, 10:17: A PDSZ választmánya holnap dönt a szervezet hivatalos véleményéről, azonban a választmány néhány tagja máris „meg van rökönyödve” az intézkedésektől, amelyeket egyszerre tartanak megvalósíthatatlannak és fenyegetőnek. A szaktárca nyilvánvalóan azt reméli, hogy több diák jelentkezik pedagógusnak, ha megígérik, hogy kevesebbet kell tanulni a pedagógusképző szakokon, ez azonban akár azt is eredményezheti, hogy a diákok, pl. a diák-olimpikonok többet fognak tudni az őket tanító tanároknál – véli egy PDSZ országos választmányi tag. „Ugyanabban az osztályban fog ülni az a diák, aki emelt szinten akar érettségizni, mint aki közép szinten, tehát nem lehet neki mást tanítani”, tette hozzá.