Jeff Bezos, az Amazon internetes üzlet alapítója és legnagyobb tulajdonosa, egyszersmind a világ leggazdagabb embere és egy szépreményű űrutazási társaság tulajdonosa átadja a stafétát, pontosabban cége vezérigazgatói székét, hogy új kihívásokra koncentrálhasson – írja a Guardian.
Mint a cikkből kiderül, az on-line kereskedőmágnás többek között a klímaváltozás elleni harcra kíván koncentrálni. Mint korábban, a Bezos Föld Alap alapításakor mondta,
„a klímaváltozás jelenti bolygónkra a legnagyobb veszélyt. Másokkal együtt akarok dolgozni hogy felerősítsük a létező eszközeinket a közös bolygónkat pusztító klímaváltozás elleni küzdelemben, valamint újakat fedezzünk fel. Ez a globális kezdeményezés tudósokat, aktivistákat, civil szervezeteket fog támogatni – valamennyi erőfeszítést, ami a természeti világ megőrzésének és védelmének valódi lehetőségét kínálja. Képesek vagyunk megmenteni a Földet. Nagy cégek, kis cégek, nemzetállamok, nemzetközi szervezetek és egyének kollektív cselekvésére lesz szükség. A Föld az egyetlen dolog, mely mindannyiunké – védjük meg, együtt.”
Szép gondolatok, csak éppen ha komolyan venné őket, akkor beláthatná hogy itt az ideje becsukni a boltot.
Persze lehet, hogy erre csak akkor fog rájönni, mikor már nem vezérigazgatóként, hanem környezetvédő aktivistaként figyeli az Amazon működését, bár ez sem valószínű, tekintve hogy továbbra is a cég legnagyobb tulajdonosa lesz. Az is kérdés, hogy 200 milliárd dolláros vagyonából, esetleg tetemes tőkejövedelméből – aminek köszönhetően már 2018-ban is többet keresett tíz másodperc alatt, mint dolgozói egész évben – mennyit fog klímavédelemre költeni, mivel lehetőségeihez képest a tízmilliárd dollárnyi eddigi hozzájárulás nem tűnik különösebben acélosnak.
Mindenesetre az alapítója hírnevét fényező környezetvédelmi alappal ellentétben Bezosnak minden bizonnyal lenne lehetősége, valódi változást elérni, például azzal, ha beszántaná a végtelenségig pörgetett fogyasztásra alapuló céget, amiből mesés vagyonára szert tett.
Mert az bizonyosan nem segíti a klímavédelmet, ha például heti 130 ezer, alig használt működő, visszaküldött, vagy eleve meg sem vásárolt terméket pusztítanak el, csak azért mert a tőkés rendszer és az Amazon kifacsart működési logikája ezt teszi kifizetődővé.
Az sem segít, hogy a cég fosszilis energiaipari vállalatokkal dolgozik együtt – mellesleg a gyakorlat ellen felszólaló dolgozókat még kirúgással is fenyegeti – abban viszont reménykedhetünk, hogy az elektromosra cserélődő kiszállító flottájukat majd tiszta energiából fogják tankolni.
Azt egyébként érdemes megjegyezni, hogy az Amazon flottájának villamosítása akár önmagában képes lenne eltartani egy kisebb autógyártót, és nem mellesleg tízezrével gyártanak miatta új járműveket. Ami a cégtől rendelt termékek hatalmas mennyisége miatt van – és itt jutottunk el oda, ahol a part szakad.
Ezt az irdatlan mennyiségű terméket ugyanis le kell gyártani – a világ számos pontján, de elsősorban vélhetően a távol-keleten – ehhez pedig felfoghatatlan mennyiségű energiára van szükség. Attól pedig még nagyon messze vagyunk, hogy bármely iparosodott, ráadásul számottevő termelőkapacitással rendelkező országban tiszta energiával lehessen ellátni az üzemeket.
De még ha ez is lenne a helyzet, egy részről a fél világon át kell utaztatni a termékeket, másrészt a nyersanyagaikat is elő kell teremteni, ki kell bányászni az alapanyagokat, rezet, acélt, műanyagot kell önteni tonnaszámra, stb. Tehát az áru előállítása során sokkal több energiára van szükség, mint amennyit az Amazon a hangzatos, jól eladható zöldítéssel meg tud takarítani.
Mert az egy dolog, hogy a megrendelő ajtajához zajtalan, füstmentes villanyfurgonnal suhan oda a – kamerákkal és mesterséges intelligenciával megfigyelt – kifutófiú, és a vevő boldog lehet, hogy környezetbarát módon rendelte meg a legújabb slágerterméket. De a termék mögötti szennyezés már nem ilyen látványos, attól viszont még nagyon is ott van – és akkor még nem beszéltünk a villanyautókba töltött áram forrásáról, és arról milyen irdatlan energiafogyasztással és szennyezéssel jár például az akkumulátorok előállítása.
De ha mindezt sikerülne mindenféle üvegházhatású gázkibocsátás nélkül termelt zöld energiával kiváltani, és a gyártási folyamatok során a technológiák sajátosságaiból fakadóan óhatatlanul termelődő szén-dioxidot az utolsó molekuláig megkötnék, még mindig ott lenne a folyamatosan csúcsra járatott fogyasztás miatt keletkező irdatlan mennyiségű, életciklusának első néhány évében használati tárgynak tűnő hulladék.
Persze, lehet mondani, hogy azt meg tessék újrahasznosítani, körforgásos gazdaság, egyszerre menekül meg a bolygó és a kapitalizmus. De talán mégiscsak egyszerűbb lenne nem legyártani azt a rengeteg terméket, nem rátukmálni a következő, jobb, nagyobb, és egyelőre nem javíthatatlanul elromlott terméket.
Akkor talán komolyan lehetne venni Bezos világjobbító szándékait, eddig a pontig inkább úgy néz ki, mint egy milliárdos, aki megunta a cége igazgatását, így most inkább az űrkirándulásokra fordítja az idejét és mesés vagyonát.