Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Tarthatatlan a turistabuszhelyzet, de az I. kerület szerint a kitiltásuk jelenleg nem megvalósítható

Ez a cikk több mint 2 éves.

A minap tiltakozó molinók jelentek meg az I. kerületi Mészáros utcai, volt MÁV-területre építendő turistabusz-parkoló tervezett helyén azzal az üzenettel, hogy a beruházás a turistabuszok által okozott kellemtelenségek miatt rontaná az ott lakók életminőségét, és megnövelné a buszforgalmat a már most is forgalmas Hegyalja úton. V. Naszályi Mártát, a Várnegyed polgármesterét arról kérdeztük, hogy hogyan illeszkedik a buszparkoló építése a főváros forgalomcsillapítási koncepciójába, illetve milyen helyiekkel való egyeztétesek előzték meg a döntést.

Rövid távon a parkoló a megoldás arra, hogy a kerületben szerteszéjjel parkoló, és a motorjaikat járató turistabuszok előidézte áldatlan állapotok megszűnjenek, és szabályozni tudják az ide érkező turistabuszok számát – magyarázta a Mércének a kerület vezetője. 

 „A kerületben régóta tarthatatlan probléma a turistabuszhelyzet, amit nagyon sokszor jeleztek az emberek az önkormányzatnak, de nem történt semmi érdemi lépés” – mondja V. Naszályi. Ezt a szintű terhelést nem bírja el a kerület, és a parkoló a kerület tervei szerint lehetőséget ad arra is, hogy szabályozni tudják a turistabuszok száma mellett azt is, hogy milyen módon tudnak jelen lenni az – immáron önkormányzati tulajdonba került – korábbi MÁV-területen: például azt, hogy ott tartózkodhatnak-e a tartósan járón motorral vagy éppen azt, hogy egy idősávban hány busz tartózkodhat a területen. 

Budapest, 2020. január 4.
Turistabusz halad el a Lánchíd elõtt, a Clark Ádám téren 2020. január 4-én. Nem hajthatnak át a Lánchídon turistabuszok és teherautók, mert a közelmúltban elrendelt hídvizsgálati állapotjelentés megállapította, hogy az eddigieknél szigorúbban kell betartani a hídra vonatkozó súlykorlátozást. A BKK buszaira a tilalom nem vonatkozik. Jobbra a súlykorlátozásra figyelmeztetõ tábla látható.
MTI/Máthé Zoltán

V. Naszályi Márta elmondta, hogy bár ismeri a parkoló megépítését ellenző civilek érveit, miszerint  a turistabuszok teljes kitiltása lenne a célravezető, ami a polgármester szerint bár egy érthető felvetés, szerinte „pillanatnyilag nem megoldható”.

Ehhez ugyanis létre kellene jönnie a főváros és az agglomeráció komplex turisztikai koncepciójának, és ezen belül a turistabuszok kezelésének. Bár a polgármester elmondása szerint  ez a koncepció kidolgozás alatt áll, és hosszabb távon kijjebb szorulhatnak a nagy turistabuszok a városból, a megvalósításhoz szükséges infrastruktúra még nem áll rendelkezésre. 

A parkolónak mindenképpen meg kell valósulnia, különben a turistabuszok nem tudnak bejönni a kerületbe – magyarázta a polgármester. Mindeközben viszont a fővárosiaknak és az I. kerületieknek a turizmus egy fontos gazdasági ágazata. „Nem célunk ellehetetleníteni a turizmust mint ágazatot, hanem az a cél, hogy harmonikus együttműködés legyen az itt lakók és az ide látogató turisták között” – mondta V. Naszályi Márta.

A polgármester arra is hivatkozott, hogy a kerület korábban egyeztetett a Fővárossal és  a Budapesti Fejlesztési Központtal egyaránt a parkoló ügyében. Maga a Mészáros utcai parkoló pedig úgy illeszekedne a Főváros koncepciójába, hogy annak a több kisebb buszterminálnak az egyike lenne, amelyet a város különböző pontjain olyan helyeken alakítanának ki, ahol ez rozsdaövezetek revitalizációjával megteremthető (ilyen az I. kerületi MÁV-terület is). Ennek a koncepciónak az a lényege, hogy nem egy helyet terhel a turistabuszok tömege, hanem több, jól célzott helyen tudnak megállni a buszok, és egy-egy helyen csak akkora embermennyiség tudjon bejönni, amennyi helyben még „elviselhető”.

Magára a buszparkolóprojekt megkezdésére 2020-ban kapott felhatalmazást a képviselő-testülettől Csobánczy Gábor alpolgármester, de a V. Naszályi Márta azt is megjegyezte, hogy a megelőző időszakban volt a lakossággal való egyeztetés, és mivel asaját  2019-es választási programjában is szerepelt a fejlesztés, ezért úgy véli, erős felmérést végzett a projekttel kapcsolatban az önkormányzat. Emellett a budavári önkormányzat egy, a budavári fejlesztéseket, köztük a Mészáros utcai parkolót is bemuató honlapot is készített a lakoskkal való egyezetés céljából.

A távlati tervek szerint egyébként elektromos buszokkal szállítanák a kerületben a turistákat a Várhegyre – amelyeket elvileg a kerület polgárai is igénybe vehetnének -, ezeket azonban nem a kerület, hanem külsős cég üzemeltetné koncesszióban. Ennek a koncepciónak a részleteiről is kérdeztük a polgármestert, ám erre vonatkozóan még nincsenek tervek: jelenleg ott tart a fejlesztés, hogy elkészült egy megvalósíthatósági tanulmány, amely alapján az elhagyott MÁV-terület helyén – amelyen kívül nemigen van ilyen fejlesztésre alkalmas terülten a kerületben – el lehet helyezni a turistabuszokat, és a lelakott vasúti épületben el lehet helyezni a parkoló működtetéséhez szükséges funkciókat. 

A polgármester azt hangsúlyozta, hogy a környezetvédelmi hatásvizsgálatok, forgalmi szimulációk  alapján fogják meghatározni azt, hogy a buszparkoló mennyi turistabuszt fogadhat egy nap. „Az a cél, hogy csak annyit fogadhasson, amennyinek a forgalmi terhelése és környezetvédelmi terhelése nem jelenti a környéken élők rosszabb életminőségét” – tette hozzá. V. Naszályi szerint a parkoló üzemeltetése arra is lehetőséget ad majd, hogy a kerület is részesüljön a beutaztatók által fizetett díjból: jelenleg ugyanis a buszok úgy használják jelenleg a kerület közterületeit, hogy abból a Várnegyednek semmiféle forrása nem származik.