Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Már a brit felsőház is megregulázná a Facebookot és a Google-t, amiért eltorzítja a médiapiacot

Ez a cikk több mint 3 éves.

Az online hirdetésekből és tartalmakból profitáló techóriások állami szabályozását sürgeti a Lordok Háza, vagyis a brit parlament felsőháza az Egyesült Királyságban – írja az Independent.

A felsőház friss jelentése szerint az olyan nagyvállalatok, mint a Facebook és a Google olyannyira eltorzították az online hirdetési piacot, hogy ezzel az egyre inkább online bevételekre támaszkodó sajtópiacot is megbénították, és már a létbiztonságát fenyegetik.

Ennek okai, hogy az interneten hirdetők egyre nagyobb százaléka költi el a pénzét a közösségi médiában megjelenő reklámokra ahelyett, hogy a médiumok felületein hirdetne. Eközben pedig a közösségi oldalak abból is profitálnak, hogy a sajtónak is muszáj náluk is terjeszteni és hirdetni a cikkeiket, hiszen a legtöbben már ezekről az oldalakról tájékozódnak napi szinten. Ez a figyelem és bevétel pedig szintén bevételt jelent az olyan platformoknak, mint a Facebook és a Google – viszont egyik esetben sem kell fizetniük ezek után.

„Az online hirdetés elengedhetetlen a kiadók sikeréhez, de alapvető hatalmi egyenlőtlenség van köztük és az olyan platformok között, mint a Facebook és a Google, akiknek a dominanciája azt is jelenti, hogy ők diktálják, hogyan akarják használni a kiadók tartalmait, beleértve hogy azért akarnak-e fizetni vagy sem, és ha igen, mennyit” – mondta el a felsőház Kommunikációs és Digitális Bizottságának elnöke.

Hozzátette, a kiadóknak sokkal nagyobb szükségük van a közösségi médiára, mint fordítva, így hátrányosan érinti őket, hogy ennyire ki vannak szolgáltatva a diszfunkcionális hirdetői piacnak.

A bizottság tagjai szerint azonnal lépésre van szükség a brit kormánytól, ezért minél hamarabb létre kellene hozni egy etikai kódexet, ami a digitális piacokat szabályozná – a sajtópiac ugyanis olyan rossz anyagi helyzetben van már így is, hogy nem engedhetik meg, hogy a tervezett 2022-ig várjanak vele. Ha ez teljesülne, a vállalatok arra kényszerülnének, hogy fizessenek a médiumoknak azért, hogy a tartalmaik az ő felületeiken is megjelennek.

Minderre közleményben reagált az újságírók szakszervezete is: azzal ők is egyetértenek, hogy a techvállalatokat el kell számoltatni amiatt, hogy ennyire szorongatják a médiaipart és igazságtalan versenyt kreáltak a hirdetési bevételek miatt.

Ugyanakkor szerintük a szabályozáson túl sokkal nagyobb változásra lenne szükség, és különadót kellene kivetni a techóriásokra.

Emellett pedig fontos lenne rávenni ezeket a vállalatokat arra is, hogy segítsék az újságírói innovációt, és járuljanak hozzá, hogy a médiumok ki tudjanak lábalni a pandémia okozta válságból – nyilatkozta Michelle Stainstreet, a szakszervezet titkára.

A közösségi médiumok túl nagy dominanciája világszerte problémát okoz a médiaiparnak. Ahogy arról korábban mi is beszámoltunk, a lengyel baloldal is 7 százalékos különadót vetne ki a Facebookra és a Google-re, míg Magyarországgal kapcsolatban októberben jelent meg, hogy itthon is ez a két platform a vezető reklámfelület (utánuk pedig nem más, mint a kormányközeli Mediaworks).

Címlapkép: Flickr / Niharb