A makói gumigyár dolgozóinál betelt a pohár: miután a szakszervezet és a munkáltató között hosszú hónapok óta nem született megegyezés, a gyár alkalmazottainak túlnyomó többsége írásban is kijelentette, hogy kész részt venni egy tiltakozó megmozduláson.
A Contitech Fluid Automotive Hungária Kft. makói gyárában a cégvezetés nyáron egyoldalúan felmondta az addig érvényben lévő kollektív szerződést, aminek köszönhetően most kontroll nélkül emelheti a túlmunka mértékét – amit a Gumiipari Szakszervezeti Szövetség (GSZSZ) szerint meg is tesz. A szakszervezet közleménye szerint a munkáltató a járvány első hullámában „végtelenül lecsökkentette” a létszámot, ezzel párhuzamosan pedig a megmaradt dolgozóknak előre ki kellett venniük az összes szabadságukat és pihenőjüket.
A szakszervezet úgy látja, hogy a cég azért mondta fel a kollektív szerződést, hogy kitolhassa a munkaidőkeretet 2021. december 31-ig annak érdekében, hogy „kontroll nélküli mértékben és gyakorisággal ledolgoztassa a járvány miatti tavaszi leállás idején kiesett munkaidőt”.
Emlékezetes, hogy a munkaidőkeret két évre történő kibővítését a második rabszolgatörvénynek keresztelt rendelet tette lehetővé, melyet a kormány a járványügyi veszélyhelyzetre hivatkozva hirdetett ki, majd júniusban emelt törvényi erőre. A törvény lehetővé teszi a 24 hónapos munkaidőkeret egyoldalú elrendelését. Tóth Bertalan, az MSZP társelnöke és Kordás László, a Magyar Szakszervezeti Szövetség (MASZSZ) elnöke októberben az Alkotmánybíróságon támadták meg a jogszabályt.
A GSZSZ elnöke, Radics Gábor szerint további súlyos problémákkal küzdenek a gyár dolgozói:
- a járvány első hullámában sok dolgozót elküldtek, azóta pedig jóval kevesebb munkást dolgoztatnak „a végletekig” – annak ellenére, hogy a menedzsmentnek kötelessége lenne a létszámhoz igazítani a munkamennyiséget;
- a gyárnál maradt „lojális munkatársaknak” nem maradt szabadsága, mivel azt tavasszal ki kellett venniük, ráadásul a munkáltató utólagos tájékoztatással időarányosította a megmaradt szabadságot is, ami tovább csökkentette azt;
- tavasszal két hónapig jelentősen csökkentette a munkáltató a dolgozók bérét és a béren kívül juttatását;
- azokat, akik tavasszal nem vállalták az új, nehezített feltételeket és közös megegyezéssel távoztak a cégtől, még az akkor érvényes kollektív szerződés alapján fizették ki úgy, mintha a munkáltató mondott volna fel nekik. Azok, akik maradtak, akkor se kapnák meg ezt az összeget, ha felmond nekik a munkáltató.
Mindemellett négy hónapja folynak a tárgyalások a szakszervezet és a munkáltató között, Radics szerint azonban eddig még a közelébe se jutottak a felek a megegyezéshez, amihez az kellene, hogy a cég újrakösse a kollektív szerződést. „A cégvezetés rendkívül lassú és sok időt felemésztő tárgyalássorozattal húzza az időt, nehezítve a megegyezést, így egyebek között a bértárgyalások megkezdését is” – áll a szakszervezet közleményében. A szakszervezet szerint
a munkáltató többször is kijelentette, hogy nem akar a kollektív szerződésben kötelezettséget vállalni, mert „attól tart, hogy ha azt nem tartja be, a makói szakszervezet be fogja perelni.”
A szakszervezet felmérte, hogy a gumigyár dolgozói közül hányan vennének részt tiltakozó demonstrációkon. A szövetség vezetője leszögezte: a szakszervezetnek nem célja sztrájkolni, de nem veti el ennek a lehetőségét, ha annak jogszerű feltételei fennállnak. Az ezernél több megkérdezett munkatárs túlnyomó többsége írásban kijelentette: kész részt venni tiltakozó megmozduláson.
A járványhelyzet idején a Continental makói gyáregysége többször is felhívta magára a figyelmet a vezetőség kirívóan dolgozóellenes intézkedéseivel. Ennek egy része volt az, hogy minősíthetetlen munkakörülményeket teremtettek a gyárban: lezárták vagy elvitték a közös helyiségekből a hűtőszekrényeket, így az otthonról hozott uzsonnák, ebédek egész nap a 30 fokra forrósodott üzemben aszalódtak. Bezárták az öltözőket és a zuhanyzókat is, így a nehéz fizikai munkát végző gumigyárosok a piszkos, izzadt, esetleg fertőzött munkaruhában mentek haza.
A gyárban szűk két héttel ezelőtt alakult sztrájkbizottság, akkor a cég közleményben reagált az erről beszámoló hírekre. A közlemény a vállalat elkötelezettségét hangsúlyozza a kollektív szerződés megújításának kérdésében, mivel fontos, hogy „a szerződés által szabályozott munkaviszonyra vonatkozó jogok és kötelezettségek tartalma és annak gyakorlása, továbbá a szakszervezet és a munkáltató együttműködésének hatékonysága is maximálisan hozzájáruljon a vállalat jövőbeli sikeréhez és fenntarthatóságának biztosításához.” Emellett azonban a cég a rugalmasságot is növelni szeretné, hogy a váci és makói telephely eltérő adottságait hatékonyabban lehessen kezelni.
Frissítés 2020.11.06. 11:15 – A Continental hivatalos állásfoglalása a sztrájkkészültségről:
Folytatjuk a kollektív szerződés egyeztetését, nem kaptunk tájékoztatást sztrájkkészültségről
2020.11.04- én a GSZSZ (Gumiipari Szakszervezeti Szövetség) ismét a közvéleményhez fordult a tárgyalóasztal helyett a Contitech Fluid Automotive Hungária Kft. makói gyárának kollektív szerződése kapcsán, melyre ezúton kívánunk reagálni.
Az GSZSZ több téves állítást tett a közleményében, mellyel kapcsolatban vizsgáljuk a jogi lépések szükségességét, egyúttal ezek közül két témában szeretnénk tényszerű tájékoztatást adni.
- A vállalat vezetése a két héttel ezelőtti szakszervezeti közleményt követően sem kapott tájékoztatást sztrájkbizottság alakulásáról vagy annak követeleseiről sem.
- Cégünk makói telephelyén is jelentős mértékben megnövekedtek a vevői igények, jelenleg azok magas minőségű és megfelelő mennyiségű kiszolgálására koncentrálunk. Most ez a közös érdekünk, hogy a vállaltunk fenntartható működését és stabil jövőjét biztosítsuk.
Munkatársainknak köszönjük az együttműködését és elkötelezettségét, hogy partnereink a jelenlegi helyzetben is.
Természetesen mindezek mellett folytatni kívánjuk a kollektív szerződés véglegesítését, bízunk benne, hogy a szakszervezet megjelenik az egyeztetéseken és egy előre mutató, fenntarható kollektív szerződést sikerül aláírnunk.
Hornyacsek Zoltán
Országos vállalati kommunikációs vezető