Uniós projektből fogják kifizetni a Kásler Miklós által bejelentett, 500 ezer forintos jutalmat a hátrányos helyzetű iskolák tanárai számára, ráadásul többletmunkát is elvárnak az extra juttatásért – írja a 444 a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) információira is hivatkozva.
Kásler szerdán tett közzé videót Facebookon, amelyben úgy fogalmazott, elismerve a pedagógusok munkáját,
„a kormány úgy döntött, hogy 400 hátrányos helyzetű településen 10500 pedagógus és a pedagógusi munkát segítő embereknek bruttó 500 ezer forintos támogatást fog kiutalni.”
Két nappal később a PDSZ egy uniós projekt felhívását találta meg, amelyet augusztus 17-én tettek közzé, és a fejléc szerint az a célja, hogy hátrányos helyzetű tanulókkal foglalkozó pedagógusokat támogassanak vele.
Ezt nézzétek! Megvan, mit kell csinálni az 500.000 Ft-ért. Szó sincs arról, amit Kásler mondott, hogy itt a hátrányos…
Közzétette: PDSZ – Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete – 2020. augusztus 27., csütörtök
Korábban 1231 elmaradott települést azonosítottak az országban, és az itt működő iskolák közül kerülhetnek ki a pályázat nyertesei, legalább 300 intézmény. A pályázat szerint a nyertes iskolák bevont pedagógusai és nevelést/oktatást segítő alkalmazottai bruttó 500 ezer forintos juttatást kapnak.
A 444-nek az Emmi megerősítette, hogy a minisztérium is ebben a pályázatban fizeti ki a Kásler által beígért összeget szeptember elseje és 2021. január 31-e közt, „többletfeladat ellenében”.
Ez azt jelenti, hogy nem elég egy pedagógusnak a felhívásban megjelölt településen tanítania, ezen kívül olyan extrákat kell biztosítania a jutalomért cserébe, mint például az élményszerű oktatási környezet több digitális eszközzel, miközben figyel a közösség újjápítésére és kezeli kell az egyéni problémákat. A tankerület pedig a KRÉTA nevű online rendszerben követi majd, hogy a tanárok megfelelő szemlélettel tartják-e az óráikat.
Komjáthy Anna, a PDSZ elnökhelyettese a 444-nek elmondta, tényleg szükségük van erre, mert egyáltalán nem biztos, hogy ha egy hatodikos gyereknek kiesett a második félév, akkor el tudja kezdeni tanulni a hetedikes anyagot, ugyanakkor nem világos, hogy mi alapján ítélik majd meg, tényleg sikerült-e felzárkóztatni a gyerekeket, ráadásul nem is biztos, hogy ezzel a módszerrel mindenkit el lehet érni.
„Sok hátrányos helyzetű településen nincs felső tagozat, így a gyerekek más városba járnak iskolába, ami esetleg már nem számít hátrányos helyzetűnek. Ilyen esetekben nem fog eljutni a támogatás azokhoz a tanárokhoz, akiknek fel kell zárkóztatniuk a gyerekeket” – tette hozzá a szakszervezeti vezető.
Ahogy arra a Mérce korábbi cikkében már felhívtuk a figyelmet, az extra juttatás mindenképpen üdvözlendő, ugyanakkor nem feltétlenül igazságos.
Hiszen még ha egzaktul el is lehetne választani egymástól a rossz és a jó helyzetben lévő iskolákat, és ha objektíven meg lehetne ítélni azt, hogy mely tanárok „próbálták pótolni az esetleges lemaradásokat”(és melyek nem), ez akkor sem lenne más, mint egy újabb szakma megosztása, mint ahogyan a járvány alatt történt az egészségügyi dolgozókkal is.
(444)