Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Komjáthi: Nem drága plakátkampányokra kellene költeni a pénzt, hanem az emberek megsegítésére

A koronavírus-járvány alatti gazdasági összeomlásban is meglátta a lehetőséget a kormány, hogy kedvenc reklámcégének némi bevételt biztosítson, miután a kormányzati intézkedések kommunikálását a mostani vészterhes időkben sem hanyagolja el – írja a G7.

A járvány- és válságellenes intézkedések kommunikációját ezúttal is a Balásy Gyula cégei nyerték, most épp 6,3 milliárd forint (+ÁFA) értékben.

A plakátkampányra fordított pénzszórás ellen a Magyar Szocialista Párt is felszólalt: Komjáthi Imre, a párt alelnöke a Facebookra töltött videójában számolt be, hogy egészségügyi sétája során meglátogatott egy kormányzati propagandaplakátot, melyet saját üzenetükkel alakított véleményét tükröző formára. A videót az alább nézhetitek meg:

Az MSZP üzenetei között szerepel többek között, hogy „Kormányozzatok, ne kampányoljatok!”, valamint hogy „Az emberek védelmére költsetek, ne plakátokra!”. Komjáthi videójában beszél a rohamosan megugró munkanélküliségről, ehhez kapcsolódóan a párt követeléséről, miszerint emeljék a munkanélküli segély időtartamát 9 hónapra a jelenlegi háromról, minimális összegét pedig havi 100 000 forintra, hogy ezzel is visszaszorítsák a nyomort. Emellett szót ejtett többek között a kormányzati fizetések és az öregségi nyugdíj, valamint egyéb ellátások között tátongó szakadékról is.

Ahogy a videó leírásából is kiderül,

„az államtitkárok illetménye 2018 májusáig bruttó 997.000 Ft volt. 2018. májusa (kormányalakítás) óta: bruttó 1.296.300 forint volt. Ez emelkedett most további 35 %-kal bruttó 1.750.000 forintra. 1,5-2 év alatt 75%-kal emelkedett az államtitkárok fizetése? Az államtitkárokét 75%-kal emelték, de mikor emelték a családi pótlékot, vagy a legkisebb öregségi nyugdíj összegét? Kapjanak már a fejükhöz!”

A nyertes cégek a Miniszterelnöki Kabinetiroda szerződése szerint a New Land Media Reklám, Szolgáltató és Kereskedelmi Kft., valamint a Lounge Design Szolgáltató Kft., mindkettőnek Balásy az ügyvezetője, és ugyanúgy a Felső Zöldmáli út 72. szám alá vannak bejegyezve.

A G7 felhívja a figyelmet, hogy noha Balásy ügynökségei korábban csak évi néhány százmilliós bevételt generáltak, addig mostanra a cégek elég szépen kinőtték magukat, és immár 150 milliárd forintos kormányzati megrendeléshez jutottak. Ez pedig azért lehet, mert a Rogán Antal-féle minisztérium, mely az állami kommunikációs költéseket felügyeli, az elmúlt években mikor csak lehetett, Balásyékkal szerződött le, a kormány kommunikációjának intenzitásából fakadóan ez pedig csinos összeget jelent a cégeknek (így tulajdonosaiknak, befektetőiknek).

A 150 milliárdra rúgó megrendelések jelentős része érkezett Rogánéktól, az elmúlt években szám szerint 93,3 milliárd forint értékben kötött szerződést a Miniszterelnöki Kabinetiroda a Balásy-féle cégekkel, egészen pontosan egy alkalomtól eltekintve valamennyi plakátkampány-megrendelésekor.

A mostani hatmilliárdos megrendelésből a lap szerint valószínűsíthetően a koronavírús-járvány és a válság elleni intézkedéseket kommunikálja a kormány, ezt azért nem lehet teljes bizonyossággal tudni, mert noha többször kérték Rogánékat hogy árulják el, melyik kampányt miből finanszírozzák, ezt a Miniszterelnöki Kabinetiroda nem tette meg eddig.

A közbeszerzést mindenesetre az „állampolgárok életét kiemelten érintő kormányzati döntésekkel kapcsolatos feladatok ellátására” írták ki, ezúttal huszadik alkalommal – a korábbiak között voltak a jól ismert kék hátterű plakátok, többek között a sorosozósok és az internetes mémmé vált párt ábrázolók is.

Hogy kontextusba helyezzük az összeget: a kormány a gazdaságvédelmi akcióterv egy részletének bejelentésekor úgy számolt, hogy a pártoktól a párttámogatások felét fogja a gazdaságvédelmi alapba irányítani, ezt akkor 1,2 milliárd forintra taksálta Gulyás miniszter.

Vagyis miközben a pártoknak – legalábbis az ellenzéki pártoknak – anyagilag súlyos nehézséget jelent a kormány ezen intézkedése, a befolyó összeg több, mint ötszörösét költi el annak kommunikálására, hogy mi mindent tesz a társadalom és a gazdaság megóvásáért.

Címlapkép: Komjáthi Imre