Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Karácsony: nem arról van szó, hogy Budapesten mindenhol csökkentenénk a megengedett sebességet

Rengeteg kritika érte Karácsony Gergelyt, miután hétfőn bejelentette, sebességkorlátozást szeretne bevezetni a főváros területén, többek között a Magyar Autóklub is véleményezte a tervezetet. A főpolgármester Facebook-bejegyzésben reagált a javaslatokra, illetve kabinetfőnöke, Balog Samu is nyilatkozott ma koradélután az InfoRádiónak.

Az előterjesztés értelmében főváros megvizsgálná a csökkentett sebességű zónák kibővítését, a fő-, és gyűjtőút-hálózati szerepkört betöltő útvonalak esetében általánosan az 50 km/óra, a mellékúthálózat esetében a 30 km/óra, a lakópihenő övezetekben 20 km/óra maximális sebességet engedélyezésével. A javaslat értelmében tehát azokat a területeket is meg kell vizsgálni, ahol jelenleg a megengedett 70 km/óra a sebességhatár. Az intézkedést csak a szakmai szervezetek és városlakók konzultációja után vezetnék csak be, előbb mintaprojektek keretében kipróbálva.

A Magyar Autóklub, a legnagyobb civil autós érdekképviselet nyílt levélben tiltakozik a javaslat ellen, amelynek teljes szövege itt érhető el. A közlemény tartalma szerint az egyesület először bizakodva fogadta a Fővárosi Önkormányzat együttműködési ajánlatát, hiszen támogatják az „átgondolt és a teljes feltételrendszert áttekintő, megalapozott, az élhető várost és valamennyi közlekedő szempontrendszerét figyelembe vevő kezdeményezéseket”. 

Bár az egyeztető üléseken biztosították őket arról, hogy nem cél az autók kiszorítása a fővárosból, az Önkormányzat oldalán megjelenő anyag szerintük már nem tükrözte az észrevételeik figyelembe vételét.

„Tisztelettel kérjük T. Főpolgármester Urat, vegye figyelembe, hogy a megfelelő infrastruktúra és a közösségi közlekedés kialakításának hiányában az autós közlekedés jelentős visszaszorítása súlyos gazdasági és közérzeti hatásokkal járhat. A felnőtt lakosság egy jelentős hányada nem ültethető kerékpárra, vagy az agglomerációból közlekedik és a munkájához vagy munkába járásra használja gépjárművét és a BKK nem felkészült egy ugrásszerű igénybevétel növekedésre”

-írják.

Karácsony kabinetfőnöke szerint még egyáltalán nem eldöntött tény a forgalomcsökkentés: ősszel szeretnék egyes területeken kipróbálni, a hatások fényében pedig akár több területen is bevezethetik jövőre. A tervezés fél évig tart, szakmai szervezeteket vonnak be és társadalmi vitára bocsájtják a kérdést a városvezetők.

„Átnézünk minden egyes érintett útszakaszt, nincs szó fűnyíróelvről, hogy 70 helyett 50 jön, 50 helyett pedig 30 jön”

-mondta Balogh Samu.

Karácsony Gergely hivatalos Facebookján posztban reagált a sebességkorlátozási kritikákra:

A kilenc pont szerint a forgalomcsillapító javaslatcsomag több hét egyeztetés után született meg, beszéltek az érintett polgármesterekkel, illetve maga az elképzelés illeszkedik a főváros előző polgármestere, Tarlós István által elindított mobilitási programhoz is.

Fontos hozzátenni, hogy nem arról van szó, hogy Budapesten „mindenhol, minden egyes útszakaszon” csökkentenék a megengedett sebességet, a Karácsony által mellékelt térkép ráadásul azt mutatja, hogy a főváros jelentős része már most is forgalomcsillapított zóna.

„A mi célunk ezen területek növelése ott, ahol az elmúlt években úgy alakultak át a közterek, utcák, autóutak, hogy jelenleg már csak balesetveszélyesen lehet nagyobb sebességgel autózni. „

Az előterjesztés célja alapvetően a város zöldítése és a közlekedési balesetek számának csökkentése, ráadásul

„Az egyeztetések még a járvány előtt kezdődtek, céljaink illeszkednek ahhoz, ahogy a nagyvárosoknak reagálnia muszáj a járvány miatt megváltozott szokásokra”

-írja a főpolgármester.

Ehhez hozzátartozik az is, hogy teret biztosítanak a biztonságos távolság megtartására, reagálnak a biciklis és gyalogos közlekedés iránt megnövekedett igényekre. Az egyeztetést a szakmai szervezetekkel most kezdenék:

„Vitatkozunk, beszéljünk még erről sokat, de tegyük ezt a célok ismeretében, méltányosan, a tények és ne a feltételezések alapján. Ebből fog a végén kijönni egy élhető, biztonságos, zöldebb város”

-fejezi be posztját a főpolgármester.

Címlapkép: MTI/Kovács Tamás