Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Karácsony Gergely: Ez most nem egy katonai, hanem egészségügyi, szociális és gazdasági válság

Ez a cikk több mint 4 éves.

FRISSÍTÉS:

Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere Facebook-posztban reagált arra a törvénymódosító javaslatra, amellyel a kormány elvonná a polgármesterek döntési jogköreit, és helyettük a védelmi bizottságra ruházná azokat.

Karácsony ezzel kapcsolatban úgy fogalmazott:

„A parlament elé terjesztett kormányjavaslat arról szól, hogy a közvetlen választói legitimációval rendelkező polgármesterek helyett a zömében rendőrökből, katonákból, olykor pártkatonákból álló védelmi bizottságok hozhatnak döntéseket. Sok baj van ezzel a javaslattal, de leginkább az, hogy emberek egészsége és élete múlhat rajta. Márpedig nincs az a hatalmi akarat, ami többet érne az emberéletnél.”

A főpolgármester emlékeztetett arra is, hogy „békeidőben” a főváros és  a kerületek egy hónapban körülbelül 2-3 ezer határozatot hoznak, a veszélyhelyzet idején azonban ezek azonnali, gyors döntési helyzetekkel egészülnek ki, amelyek a kerületi egészségügyi ellátásra, idősgondozásra, szociális válsághelyzetek kezelésére, vagy akár a hajléktalan-ellátásra vonatkoznak. Karácsony ezzel kapcsolatban leszögezte:

„Most nem napok, hanem órák, néha percek alatt kell reagálni. Ezt a felelősséget a választók októberben a polgármesterekre bízták. A veszélyhelyzet nem lehet ürügy a választói akarat leradírozására. El nem tudom képzelni, hogyan lenne képes felelősen mérlegelni például egy kerületi szociális helyzet kezelését a szakmájában mégoly képzett katonatiszt, rendőrtiszt, vagy tűzoltó.”

A főpolgármester nonszensznek nevezte, hogy a kormány ebben a munkában feladatokat szabott ugyan, de pénzügyi támogatást eddig semmilyen formában nem adott az önkormányzatoknak. Pedig – mint arra Karácsony emlékeztetett – a megnövekedett és hatalmas felelősséget jelentő feladataikat egyre csökkenő bevételekből kell ellátniuk.

A főpolgármester azzal zárta sorait:

„Ez most nem egy katonai, hanem egészségügyi, szociális és gazdasági válság, amelynek kezelésében a választói legitimációval, egyben helyismerettel rendelkező önkormányzatok és polgármesterek kiemelt szerepet kell kapjanak. Mi pont azt akarjuk, amit éjjel-nappal minden csatornán a polgároktól kérünk: együttműködést. Ha a mindennél fontosabból, a ránk bízott településeken élők egészségének és életének védelméből indulunk ki, nem lehet más út, csakis ennek a kormányjavaslatnak a visszavonása.”

A teljes poszt itt olvasható:

Mint korábban írtuk:

Hétfőn fogadta el az Országgyűlési a felhatalmazási törvényt, ami alapból is elég nagy teret ad a kormánynak arra, hogy rendeleti úton irányítsa az országot határozott időkorlát nélkül.

Március 31-én (vagyis tegnap) este 23 óra 38 perckor viszont Semjén Zsolt miniszerelnök-helyettes benyújtotta az Egyes közigazgatási tárgyú törvények módosításáról, valamint ingyenes vagyonjuttatásról című törvényjavaslatot, ami egy sor módosítást tartalmaz, és amelyek közt akad olyan, ami még tovább növelné a kormány hatáskörét a veszélyhelyzet idején.

A javaslat ugyanis módosítaná a katasztrófavédelmi törvényt is, méghozzá az alábbi módon:

(1) A katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény (a továbbiakban: Kat.) 46. §-a a következő (4a) bekezdéssel egészül ki:

„(4a) A polgármester, a főpolgármester, illetve a megyei közgyűlés elnöke (4) bekezdés szerinti döntéséhez szükséges a megyei, fővárosi védelmi bizottság előzetes jóváhagyása. A megyei, fővárosi védelmi bizottság az előzetes jóváhagyás tekintetében a döntési javaslat beérkezését követő 5 napon belül köteles dönteni, amely határidő jogvesztőnek minősül.”

Ami lényegében annyit tesz, hogy a kormány a törvénymódosítással kiveszi a demokratikus úton megválasztott polgármesterek és főpolgármester kezéből a döntési jogköröket, és azokat a védelmi bizottságra ruházza. Arra a védelmi bizottságra, ami leginkább kormányhivatalok (jellemzően fideszes) vezetőiből, illetve honvédségi, katasztrófavédelmi és a rendvédelmi szervek vezetőiből áll.

A módosítás tehát tulajdonképpen bármilyen, a polgármesterek által meghozandó döntés esetében kötelezővé teszi, hogy azt a védelmi bizottság hagyja jóvá. Amire van öt napjuk, vagyis amíg áldásukat nem adják rá, addig az intézkedés csak áll, és nem történik semmi. Mindezt ugyebár veszélyhelyzetben.

Eredetileg egyébként az állt a törvényben:

veszélyhelyzetben a települési önkormányzat képviselő-testületének, a fővárosi, megyei közgyűlésnek feladat- és hatáskörét a polgármester, illetve a főpolgármester, a megyei közgyűlés elnöke gyakorolja. Ennek keretében nem foglalhat állást önkormányzati intézmény átszervezéséről, megszüntetéséről, ellátási, szolgáltatási körzeteiről, ha a szolgáltatás a települést is érinti.

Ez az a passzus, amire hivatkozva több városban, ahol a fideszes városvezető ellenzéki többségű közgyűléssel volt kénytelen együtt dolgozni, a törvény adta lehetőséggel élve a közgyűlések jogkörét gyakorló polgármester érdekes intézkedéseket hozott.

Emlékezetes a nagykanizsai polgármester esete, aki a veszélyhelyzetre hivatkozva egymaga nevezte ki a szintén fideszes alpolgármestert, visszahívta a tanácsnokokat és csökkentette a képviselők tiszteletdíját. Komló polgármestere, Polics József pedig a költségvetést fogadta el egymaga, emellett lenullázta a képviselők fizetését is a veszélyhelyzet végéig, és lefújta a helyi média üzemeltetésére és helyi kommunikációs feladatokra szóló tervezett döntést is, mondván, arra majd pályázatot írnak ki. A szekszárdi polgármester, Ács Rezső szintén egymaga bólintott rá a költségvetésre, ő emellett a megszüntetett polgármesteri kabinet visszaállításáról is döntött, valamint kijelentette, visszaveszik a városi lapot a vagyonkezelőtől, állítása szerint a járvány idején folytatott tájékoztatás végett.

A mostani módosítás azonban az ellenzéki polgármesterek, és Karácsony Gergely főpolgármester kezét is megköti, vagyis újabb lehetőséget ad a kormánynak arra, hogy felülbíráljon egyes intézkedéseket.

És ha már Karácsony Gergely és Budapest: a Semjén által benyújtott salátatörvényben a Városliget is megjelenik. Nem is akárhogy. Kiemelten közérdekű beruházásnak minősíti azt – vagyis a főpolgármester feje felett átnyúlva folytatódhat a kormányzati építkezés, mintha mi sem történt volna.

A katasztrófavédelmi törvény módosítása egyébként sarkalatosnak minősül, ezért elfogadásához a jelen lévő országgyűlési képviselők kétharmadának igen szavazata szükséges. Nagy meglepetésre ne számítson senki.

Gy. Németh Erzsébet, Budapest humán területekért felelős főpolgármester-helyettese a következőképp kommentálta a javaslatot:

„Egy napot bírtak ki, és máris visszaélnek a hatalmukkal! Benyújtottak egy „saláta”törvényt, amiben gyámság alá helyezik a (fő)polgármestereket. Ezentúl csak a fideszes kormányhivatali vezetők jóváhagyásával hozhatnak bármilyen döntést a településük érdekében.”

Címlapkép: MTI/Kovács Tamás