Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

A Facebook 1000 dolláros dolgozói segélyéből a moderátorok semmit se látnak

Néhány napja a Facebook bejelentette, hogy nemsokára 1000 dolláros bónuszt ad minden dolgozójának, hogy így segítse őket az otthoni munkavégzésre való átállásban a koronavírus idején.  A hírt világszerte sokan üdvözölték, a vállalat pedig szerette volna ezzel is bizonyítani, hogy igenis megbecsüli az alkalmazottait. Az Intercept nevű oknyomozó portál azonban azt írja, ez a kifizetés nem vonatkozik arra a több tízezer dolgozóra, akiket a tech vállalat szerződéses alapon foglalkoztat, nem ritkán közvetítőcégekneken keresztül.

„A szerződéses dolgozókat hazaküldjük és továbbra is teljes bért fizetünk nekik, akkor is, ha nem tudnak munkába állni, ami – ahogy azt elképzelhetik – többet jelent nekik, mint egy egyszeri kifizetés” – írta a Facebook közleményében.

Amikor az Intercept rákérdezett a cégnél, hogy mi alapján döntötték el, kinek jár az 1000 dolláros bónusz és kinek nem, csupán az előbb olvasott közleményt küldték ki nekik újra.

Tehát egyelőre nem tudni, hogy mégis mit jelent az, hogy a szerződéses dolgozóknak – akik jellemzően alacsonyabb bérért kizsigerelőbb munkákat végeznek – „többet jelent” a foglalkoztatás folytatása, mint az 1000 dolláros segély.

Eközben a szóban forgó szerződéses dolgozók panaszt tettek a zavaros és ellentmondásokkal teli biztonsági útmutatóra is, amit a Facebook a Covid-19 járvánnyal kapcsolatban osztott meg velük, ugyanis mást mondott a tech vállalat és mást az őket közvetlenül foglalkoztató cégek – említi meg cikkében az Intercept.

„A Facebook szeret minket emlékeztetni arra, hogy mi csak az ő épületükben és az ő felületükön dolgozunk, de nem nekik” – mondta a cikkben egy neve elhallgatását kérő megszólaló.

Fontos látni, hogy az efféle „szerződéses” munkavállalók általában a tartalom moderálásával foglalkoznak, vagyis ők azok az emberek, akiknek meg kell nézni azokat a bejegyzéseket, képeket és videókat, amiket az emberek világszerte sértőnek találnak.

Ezek a dolgozók tehát napi 8-12 órában vannak kitéve annak, hogy több száz kínzást, gyilkosságot és nemi erőszakot nézzenek végig, és mindezért jóval kevesebb fizetést kapnak, mint a „fehér galléros” Facebook-alkalmazottak – általában alig keresnek többet a minimálbérnél.

Az egyik ilyen tartalommoderátorokat szerződtető, Facebooknak bedolgozó cég az Accenture, amit az Intercept cikkében is megemlítenek. Ők a YouTube számára is toboroznak moderátorokat, és nemrég mi is írtunk róluk, amikor kiderült, hogy arra kötelezték a dolgozókat, hogy írjanak alá egy dokumentumot, amivel elismerik, hogy a moderátori munka elvégzése poszttraumás stressz szindrómát (PTSD) okozhat. Ugyanakkor, ha ezt valóban beismerik, kirúgják őket azzal az indokkal, hogy ez a munka nem nekik való. 

2019-ben pedig az Index is hosszú cikket közölt arról, hogy a dolgozók nem beszélhetnek a munkájukkal járó érzelmi nyomásról, és a félelmeiket és a stresszt sincs kivel megosztaniuk. A cikkben megszólaló moderátorok elmondták azt is, hogy a szélsőséges tartalmak egész napos fogyasztása befolyásolta az ítélőképességüket: voltak, akik elkezdtek hinni a laposföld-elméletekben, mások pedig a Holokausztban kezdtek el kételkedni. Mindeközben jellemzően a  munkakörülmények is szörnyűek: sötét irodákról, rövid szünetekről és nyomasztóan magas elvárásokról számoltak be a munkavállalók.