Úgy tűnik, a buszsofőröknek országszerte fogy a türelmük: Győrben az őszi önkormányzati választás után derült ki, hogy a városban gyakorlatilag összeomlott a buszközlekedés, Miskolcon november elején nevezett ki válságmenedzsert a frissen megválasztott, ellenzéki polgármester a helyi közlekedési társaság, az MKV Zrt. üzemeltetetésének élére, de a budapesti BKK-nál is szaporodnak a problémák.
Most a pécsi buszsofőröknél telt be a pohár, akik a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) szerint a sztrájkra is készen állnak.
Az önkormányzat tulajdonában lévő és a város tömegközlekedését ellátó Tüke Busz Zrt. dolgozói ultimátumot adtak az ellenzéki városvezetésnek: ha január 31-ig nem kapják meg a 25 százalékos béremelést, akkor megkezdik a sztrájk megszervezését. A SZAKSZ szerint a pécsi vezetés eddig érdemben nem tárgyalt velük, pedig a város tömegközlekedése súlyos állapotban van.
Raposa Gábor, a SZAKSZ alapszervezet elnöke szerint még a munkabeszüntetés nélkül is megbénulhat a buszközlekedés a sofőrhiány miatt, ami főleg a pályaelhagyás és elvándorlás következtében alakult ki. Az önkormányzat „nem akarja felfogni, hogy időhúzó magatartásával veszélyezteti a város menetrend szerinti közlekedését” – állítja a SZAKSZ.
A szakszervezet belekezdett a sztrájkhajlandóság felmérésébe a cég dolgozói között, állításuk szerint egy-két nap alatt már több mint száz fő nyilatkozott arról, hogy támogatnák és aktívan részt is vennének egy sztrájkban a 25 százalékos béremelés kikényszerítése érdekében.
Mindeközben az országos buszközlekedést ellátó Volánt a kormány összevonná a MÁV-val, mivel így „hatékonyabb lenne a vállalatok működése, ugyanis össze lehetne hangolni a fejlesztéseket, egységes tarifa- és kedvezményrendszert lehetne bevezetni, hatékonyabban lehetne kezelni azokat a konfliktushelyzeteket, amelyeket a vasúti prioritás megvalósításával járó strukturális átalakítások kiváltanak, valamint a döntési folyamatok hatékonyabbak, gyorsabbak és számonkérhetőbbek lennének, egyértelműbbé válnának a felelősségi körök.” Az összevonás azonban felvet kérdéseket a két cég működésével kapcsolatban.
A Mércének korábban nyilatkozó hivatalos vezénylő szerint a Volánnál jelenleg súlyos problémák vannak: a létszámhiány miatt nehezen lehet beosztani a sofőröket, nem ritkák a 16-17-18 órás munkanapok, gyakori, hogy valaki hajnal 4 órakor veszi fel a munkát, aztán este 11-kor végez, mindeközben pedig „megalázó bérért” dolgoznak. A vezénylő szerint az, „hogy ezek miatt nincs sok baleset, csak és kizárólag a sofőrök felelősségteljes munkájának köszönhető.”
A pécsi buszsofőrök helyzete azonban még a Volán vezetőinél is rosszabb: a Tüke Busznál működő nagyobb érdekképviselet, a Független Demokratikus Szakszervezet szerint
az lenne az elfogadható eredmény 2020-ban, ha az alapbérek mértéke elérné a Volán béreinek szintjét.
Azt is szeretnék elérni, hogy a megtett kilométerek után is járjon plusz pénz.
A pécsi városháza közölte, hogy egy több évre szóló bérmegállapodást szeretnének kidolgozni, ehhez pedig minden érintett szereplővel egyeztetni fognak.