Bértárgyalásokat kezdeményez a mai napon a KDSZSZ (Közlekedési Dolgozók Szakszervezetének Szövetsége) a Volánbusz Zrt.-nél, ezzel egyidejűleg pedig a szövetség a dolgozók körében elkezdik felmérni a különböző nyomásgyakorló eszközök – mint a demonstráció, sztrájk, felmondások letétbe helyezésének lehetősége -alkalamzásának támogatottságát. A Volán társaságok integrációja után alkalmazott, hét eltérő foglalkoztatási szabály és bérrendszer ugyanis egyre tovább generálja a feszültséget a munkavállalók körében.
Elsődleges célként azt tűzték ki, hogy január 31-ig a munkáltató és a szakszervezet között megállapodás szülessen, tárgyalásos úton. Minimum 15 százalékos alapbéremelésre számítanak, amit az „ország munkaerő-piaci helyzete indokol, amely jelentős szakképzett munkaerőhiányt okoz a társaságnál, a személyforgalomban és a műszaki szakszolgálat terén.”
A béremelést ideiglenes megoldásnak, „tűzoltásnak” tartják, amely arra lenne elég, hogy a munkaerő elvándorlását mérsékelje, illetve hogy a fiatalabb generációt a pályára csábítsa.
A KDSZSZ arról is nyilatkozott, hogy a sztrájk megszervezése, a még elégséges szolgáltatás megállapítása egyébként bonyolult ebben az ágazatban, ám a megfélemlített munkavállalók emellett félnek is véleményt nyilvánítani, aláírásukat adni. Volt már rá példa, hogy az érdekérvényesítés miatt valakit levettek egy járatról, vagy rosszabb buszt kapott: Szekszárdon pár évvel ezelőtt egy demonstráció ideje alatt a munkáltató kiadta, hogy le kell fényképezni a résztvevőket, beazonosítás céljából. Ezért már azt is sikerként könyvelnék el, hogyha kimondanák, hogy jogszerű a sztrájk, ugyanis ennek politikai jelentősége lenne.
A bértárgyalás több körben zajlik majd, a szakszervezet célszerűnek tartaná, ha első körben a Közszolgáltató Vállalkozások Konzultációs Fórumában (KVKF) egyeznének meg, ám amennyiben ez rövid időn belül nem történik meg, a következő héten kollektív munkaügyi vitában megtartott egyeztető eljárást kezdeményeznek.
A szövetség a Volán kollektív szerződésével kapcsolatban 17 pontos módosító javaslatot készített, melynek célja, hogy egységes szabályozás jöjjön létre a vállalaton belül, ez elsősorban a munkaidő szervezését és a díjazását érinti.
Előző héten mi is beszámoltunk róla: a súlyos munkaerőhiány a győri közösségi közlekedésben is egyre nagyobb károkat okoz, és a még dolgozó sofőrök egészségügyi állapotára sincsen jó hatással, gyakoriak a megbetegedések. Problémát jelent az autóbuszállomány kora is, az egyre öregedő gépek sokkal rosszabb munkakörülményeket eredményeznek, amely szintén a munkaerő elvándorlásához vezet. A szakszervezet szerint Győr mellett Sopronban és Szombathelyen is hasonlóak az állapotok.