„A köznevelési törvény idén júliusban úgy módosult, hogy már nem öt-, hanem csak négyéves korig menthetők fel az óvodaköteles korú gyerekek a mindennapos óvodalátogatás alól. Álláspontunk szerint a módosítás alapjogokat sért, ezért alkotmányjogi panasszal fordultunk az Alkotmánybírósághoz, hogy elérjük a módosítás megsemmisítését” – írja a TASZ közleményében.
Ahogy arra a TASZ rámutat, az óvodáskorúak intézményi neveléséről amúgyis lényegében az állam dönt, hiszen az óvodalátogatás alapvetően mindenkinek kötelező hároméves kortól. Viszont a szülők korábban a gyerek ötéves koráig kérhettek felmentést ez alól, ám azzal, hogy most ezt csökkentik, az egyetlen eszközüket is elveszik azt illetően, hogy legyen beleszólásuk a saját gyereküket érintő nevelési kérdésekbe. A szervezet úgy véli, a felmentés lehetőségének újbóli kiszélesítése ezt a lehetőséget visszaadná a szülők kezébe.
A panasz benyújtása konkrét eset kapcsán történt. A TASZ egyik ügyfelének kisfia még az év vége előtt betölti a negyedik életévét, ezért felmentést erre a nevelési évre már nem kaphatott. Viszont a szülők szerették volna, ha gyerek még otthon marad, mert decemberre várják a testvére érkezését, és úgy érezték, az új családtaggal való bővülés elég nagy kihívás lesz önmagában is, nem akarták volna tetézni mindezt az óvodába szoktatással. A család egyébként könnyedén meg is tudta volna oldani a felügyeletet, bevonva a kisfiú pedagógus végzettségű nagyszüleit.
A semmiből jött, nyáron kihirdetett és a kihirdetést követő nyolcadik napon hatályba is lépett módosítás viszont megakadályozta a gyerek felmentését, és a TASZ szerint így korlátozták a szülőknek azon jogát, hogy az Alaptörvényben biztosított nevelési jogukkal élve úgy gondoskodjanak gyermekükről, ahogyan az szerintük az a legjobb neki.
A TASZ közleményében azt is megemlíti, hogy a kérdést az Alkotmánybíróság 2013-ban már vizsgálta, és arra jutott, hogy a kötelező óvodai részvétel előírása csak akkor nem sérti az Alaptörvényt, ha kiállja a szükségességi-arányossági teszt próbáját. Ehhez képest most a törvénymódosítás pont ennek ellenkezőjét sugallja: ha a kötelező óvodáztatás az AB szerint csak azért volt alkotmányos, mert a gyermekeket az iskolaelőkészítő év kivételével szinte bármikor fel lehetett menteni, akkor a most hatályos szabályozás alkotmányossága már semmi esetre sem igazolható.
Indítványukban kitértek arra is, hogy a módosítás nem adott lehetőséget a szülőknek arra, hogy a megfelelő óvoda kiválasztásával fel tudjanak készülni az új szabályozásra, ezért a nevelési szabadsággal összefüggésben a jogállamiságból levezethető jogbiztonság követelménye is sérült.
A TASZ azzal zárja közleményét, hogy bíznak benne, ez az ügy nem csatlakozik majd azoknak a sorába, amik már több száz vagy akár több ezer napja várakoznak arra, hogy az AB döntsün róluk. Továbbá remélik, hogy orvosolják is a parlament által a szülői nevelési szabadságon ejtett, szülők és családok ezreit érintő sérelmet azzal, hogy a kérdéses szabályt megsemmisítik.