Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Multikamu: attól, hogy lebomló műanyagra és papírra cseréljük a szemetet, az még szemét marad

Ahogy a klímakatasztrófa gondolata egyre inkább nyomasztja az emberiséget, az ahhoz jelentős részben hozzájáruló multinacionális vállalatok is igyekeznek a  legminimálisabb erőfeszítéssel azt a látszatot kelteni, mintha őket is komolyan foglalkoztatná a kérdés.

A Break Free From Plastic-mozgalom nemrég nyilvánosságra hozott vizsgálatból azonban kiderült: a világ szemetének legnagyobb részét a Coca-Cola, a Nestlé és a PepsiCo csomagolóanyagai teszik ki.

A Greenpeace rövid videóval hívja fel a figyelmet három hazugságra, amit a cégek megpróbálnak környezetbarát lépésként eladni, ezekkel azonban még egyáltalán nincs megoldva a műanyagválság, sőt…

A cégek műanyagtermelése évről évre nő, az eddig termelt műanyagnak pedig csupán a 9 százalékát hasznosították újra, a többi égetőben, hulladéklerakóban vagy a természetben végezte.

Az, hogy valami újrahasznosítható, még nem jelenti azt, hogy újra is hasznosítják.

A műanyag papírra cserélése csak más területekre hárítja át a problémát, de nem jelent környezetbarátabb megoldást, mivel erdőirtásokhoz vezet, ami nagy mennyiségű szén-dioxidot juttat a levegőbe, hozzájárulva a klímaváltozáshoz és a biológiai sokféleség csökkenéséhez.

Csak azért, mert a papír gyors megoldásnak tűnik, még nem jelenti azt, hogy ez valós megoldás.

A harmadik ilyen csúsztatás a biológiailag lebomló vagy komposztálható műanyag csomagolás használata, ezek ugyanis csakis megadott ipari nyomás alatt és hőmérsékleten bomlanak le, a természetben viszont nem.

Az, hogy a bitműanyagok környezetbarátabb alternatívának tűnnek, nem jelenti azt, hogy azok is

– üzeni a Greenpeace.

A látszatmegoldások helyett a nagyvállalatoknak le kell állniuk az eldobható termékek gyártásával, mert egyszerűen már nincs hova dobni őket. Helyettük a tartós, az újrahasználatot és az újratöltést támogató megoldások kidolgozására kell törekedniük, erre pedig a kormányoknak is ösztönözniük kellene őket a megfelelő szabályozások bevezetésével.

A Greenpeace azt várja a hazai döntéshozóktól, hogy:

  • vezessenek be sürgősen tilalmakat az egyszer használatos termékek és csomagolóanyagok használatára (pl. az egyszer használatos műanyag zacskók betiltása);
  • jelentősen növeljék minden egyutas csomagolóanyag, különösen a nem újrahasznosítható fajták környezetvédelmi termékdíját.

Kisköre, 2019. június 7.
A tiszai árhullám miatt felgyülemlett több tonna uszadék és szemét a kiskörei vízerõmûnél 2019. június 7-én.
MTI/Czeglédi Zsolt

Ahogy arról nemrég hosszabban is írtunk a Mércén, a  világot műanyaggal elárasztó élelmiszeripari nagyvállalatok mellett a rendkívül környezetszennyező divatipar is felismerte a saját felelősségét a klímaváltozásban, így ma már igyekszik egy kevésbé környezetszennyező iparág látszatát kelteni.

A hangsúly itt is a látszatkeltésen van, ugyanis elsődlegesen továbbra sem az motiválja ezeket a nagyvállalatokat, hogy ténylegesen megtegyék azokat a lépéseket, amelyek az emberi és természeti katasztrófák visszafordításához szükségesek, hanem hogy jó színben tűnjenek fel a fogyasztók előtt, és a környezettudatosság illúziójában az ő termékeiket vegyék meg továbbra is.

Címlapkép: MTI/Czeglédi Zsolt
Olvass tovább!