Második hetébe lépett az amerikai General Motors autógyárban az Egyesült Autóipari Munkások (UAW) szakszervezet sztrájkja, sőt, ahogy a tét egyre nő, egyre elkötelezettebbek a résztvevők – írja a Jacobin.
Az elmúlt héten szakszervezeti tagokat tartóztattak le, egymás után álltak ki a munkások mellett az elnökjelölt-aspiránsok elképzelhetővé vált, hogy a sztrájkot az eredetileg meghatározott időtartamon túl is folytatják.
A munkások jelenleg megkapják heti 250 dolláros sztrájkbérüket, miközben a GM figyelmeztetés nélkül visszavonta mind a 49.000 sztrájkoló munkás egészségbiztosítását – ugyanakkor az UAW 750 millió dolláros sztrájkalapjából többnyire fedezni tudják költségeiket.
Azonban a gyár is komoly veszteségeket könyvelhet el. A Citigroup befektetői vállalat szakértője szerint a vállalat napi 50-100 millió dolláros veszteséget szenved a sztrájk idején, és ahogy telik az idő, ez az összeg egyre emelkedik.
Kristin Dziczek szerint
„a költségek olyanok, mint egy piramis, kicsiként kezdik, és idővel egyre nagyobbá és nagyobbá válnak. A GM könnyedén pótolni tudja egy rövid sztrájk alatt kieső termelését, de amint kimerülnek a készletek, bevételek esnek ki a kereskedésekben és az ellátólánc is megérzi a hatásokat, a költségek növekednek”
– szakértők szerint a GM hetvenhét napra elegendő készlettel rendelkezik. Mikor év elején a győri Audi munkásai sztrájkoltak, akkor is az ellátóláncra gyakorolt hatásukat érezte meg igazán a cég, tekintve hogy még ha a többi gyár nem is állt le, hiányoztak a kocsikból a Győrben gyártott motorok, azok nélkül meg nem igazán lehet autót eladni.
Több államból érkeztek hírek, miszerint a rendőrség letartóztatással fenyegetett sztrájkoló munkásokat, néhányukat pedig le is tartóztatta, leginkább a gyárak és raktárak forgalmának, alkatrészek és egyéb termékek szállításának blokkolására hivatkozva.
Jessie Kelly UAW-tag elmondása szerint
„az a helyzet, hogy a cég [a szokásoshoz képest] kétszer annyi biztonságit bérelt fel, és nem akadályozhatjuk a közlekedést, így a rendőrség átkíséri a járműveket az előőrsök vonalán”.
Ugyanakkor ez sem segíti ki minden esetben a vállalatot, ugyanis több szakszervezet, például az, melynek tagjai az autókat leszállító kamionok sofőrjei, tiszteletben tartják az UAW sztrájkját, és vontatóikkal nem haladnak át a raktárak és gyárak körül fenntartott vonalakon, ahogy a gyárak területén dolgozó építőmunkások közül is sokan letették a munkát.
A gyárbezárások problémája és a munkások elbocsátása, akár sikeres lesz a sztrájk, akár nem, csupán ideig-óráig odázható el, mivel ahogy a legtöbb autógyár, az idők szavát meghallva a GM is az elektromos meghajtás felé fordul a belsőégésű motorok felől.
Ezek a járművek pedig jóval kevesebb alkatrészből állnak, és jóval kevésbé bonyolultak mint hagyományos társaik, így elkészítésükhöz is kevesebb munkaerőre van szükség, miközben a folyamatok könnyebben automatizálhatóak. Példaként ott van a villanyautókat gyártó Tesla, ahol a gyártás kezdeti automatizálási nehézségei után immár sikerült úgy összehangolni a gépeket, hogy a többi gyártóhoz hasonló, vagy magasabb volument érhessenek el.