Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

A rabszolgatörvény végrehajtása készül a BKV-nál?

Ez a cikk több mint 4 éves.

A BKV elkezdett a dolgozói között egy olyan nyilatkozatot kiosztani, aminek aláírásával vállalhatják a Munka törvénykönyvében rögzített, maximum 400 óra túlmunkát – állítja a Magyar Narancs múlt heti cikke. Naszályi Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke a Mércének elmondta,

a szakszervezethez valóban beérkezett egy ilyen jelzés a budapesti tömegközlekedési vállalat egyik autóbuszgarázsából.

A Magyar Narancs szerint a BKV-s logóval ellátott nyilatkozat aláírásával a dolgozó vállalja, hogy adott esetben akár 400 óra munkát is ráoszthatnak egy évben. A BKV nyilatkozattal reagált a cikkre, amiben állították, hogy a társaságnál „csak a munkavállaló önkéntes kérelmét követően kerülhet sor a túlmunkára vonatkozó megállapodás aláírására.” De még a dolgozó önkéntes vállalása esetén sem feltétlenül kerül sor rendkívüli munka elrendelésére, erről pedig minden esetben tárgyalnak az érdekképviseletekkel.

A BKV a nyilatkozatban azzal a megállapítással nem foglalkozik, hogy a Magyar Narancs és az EKSZ információi szerint is már legalább egy helyen sor került az ilyen önkéntes túlmunkáról szóló nyilatkozatok kiosztására (bár azt Naszályi megerősítette, hogy központilag biztos, hogy nem történt ilyen), azonban

a Narancs eredeti megkeresésére a társaság kijelentette, hogy nincsen náluk ilyen jellegű nyilatkozat.

Az idei évben hatályos kollektív szerződésben, amit a BKV az érdekvédelmi szervezetekkel együtt dolgozott ki még 2012-ben, 200 óra túlmunka van rögzítve, amit 300 órára lehet bővíteni a dolgozó saját kérésére. Ezt a helyzetet azonban a tavaly év végén meghozott „rabszolgatörvény” bonyolítja, mert onnantól kezdve, hogy a Munka törvénykönyvében 400 óra szerepel, elviekben ennyit is vállalhat önként a dolgozó.

Az EKSZ elnöke, Naszályi Gábor szerint az önkéntes túlmunka bevállalása azért problémás, mert az idei béremelés ellenére továbbra is olyan alacsonyak a bérek a szektorban, hogy sokan szó szerint rákényszerülnek a túlórázásra – a túlórák ugyanis 50 százalékos bérpótlékkal kerülnek kifizetésre. Az alacsony bérek miatt tavasszal már sztrájkot lengettek be a szakszervezetek, amit végül nem tartottak meg, mert előtte megállapodtak a közlekedési társasággal egy 8 százalékos béremelésben. Naszályi szerint ez az emelés nem elegendő, de az aláírt megállapodás szerint az érdekvédelmi szervezetek ebben az évben már nem léphetnek fel további követelésekkel.

Címlapkép: MTI/Máthé Zoltán