A pedagógushiány a tavalyi évhez hasonlóan idén is jelentős – ezért Rétvári Bence államtitkár gyorsan meg is nyugtatott mindenkit: sokan jelentkeznek pedagógusnak, nincs itt nagy baj.
A valóság azonban azt mutatja, hogy a pedagógustársadalom egyre inkább elöregszik, pályakezdők pedig évek óta nem érkeznek elegen (és maradnak is a pályán) ahhoz, hogy a nyugdíjba vonulókat pótolják.
Sokan még az egyetemi képzés alatt morzsolódnak le, sokan pedig (tavalyi adatok szerint a pályakezdők fele) a pályára lépést követő 1-2 éven belül inkább más területen vállalnak munkát.
A Nemzeti Pedagógus Kar számításai szerint a következő öt évben mintegy 15 ezren, az ezt követő 5-5 évben pedig 30-30 ezren mehetnek nyugdíjba, 15 éven belültehát 60-70 ezer tanár távozhat a közoktatásból.
Rétvári szerint viszont nincs miért aggódni: az elmúlt években dupla annyi pedagógus kezdte meg a pályát, mint ahányan nyugdíjba mentek. 2010 óta közel 30 százalékkal nőtt a pedagóguspályát választó fiatalok száma, 2018-ban összesen 9854 hallgatót vettek fel erre a területre. 2016-ban 3345, 2017-ben pedig 2234 fő ment nyugdíjba, ugyanakkor ebben a két évben 5598 és 6324 frissen végzett pedagógus állt munkába – ismerteti a Magyar Nemzet.
Azt azonban még a kormánypárti lap is megjegyzi:
arra nem tért ki Rétvári, hogy a pályakezdők mekkora százaléka hagyja el rövid időn belül a köznevelést, az igazi probléma ugyanis ez.
A 24.hu utánanézett, valóban indokolt-e Rétvári nyugalma: a közszféra álláshirdető portálján már idén év elején majdnem annyi (2300) pedagógusi állás várt betöltésre, mint amennyi tavaly két héttel az iskolakezdés előtt (2400). Ez a szám mostanra több mint 3600-ra emelkedett, a 24.hu keresése alapján ugyanis csak a tanár szóra 2783, míg a tanítóra 879 találat érkezett.
Ahogy az az utóbbi években jellemző volt, idén is több intézményben „bármilyen szakos” tanárokat keresnek, és akadnak olyanok is, ahol több mint 10 pedagógus állás betöltetlen. A törökszentmiklósi Hunyadi Mátyás Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskolában például hét tanítót, illetve egy matematika-bármi, angol-bármi, angol, testnevelés-matek, testnevelés-bármi, ének-bármi, illetve néptánc szakos tanárt is keresnek – vagyis egyetlen iskolából 13 pedaógus hiányzik.
De a Szigethalmi Szent István Általános Iskola is egy tanítót, illetve angol-bármi, technika-informatika, matematika-bármi, kémia-fizika, biológia-földrajz, testnevelés, matematika, angol, valamint egy magyar-ének szakos – vagyis összesen 10 – tanárt keres.
Tavaly Szűcs Tamás, a Pedagógusok Demokratikus Szaskzervezetének (PDSZ) elnöke mutatott rá arra, hogy valójában egy ügyes (ám egyben rendkívül kizsákmányoló) gyakorlat „tünteti el” a valós pedagógushiányt.
Szerinte ugyanis sok tankerületben a vonatkozó rendelettel ellentétben nem heti 22, hanem 26 órával számolnak egy tanár esetében, az átlagos csoportlétszám helyett pedig a maximálissal, emellett az intézmények fenntartói ingyen túlórákat is elrendelhetnek különböző indokokkal.
Ez természetesen papíron azt jelenti, hogy lehet kommunikálni a pedagógusok elégséges létszámáról – csakhogy a valóságban csupán annyi történik, hogy egy pedagógus többet dolgozik, ráadásul a munkája egy részéért pénzt sem kap.