A TASZ szerint alaptalanul vádolja őket az Alapjogokért Központ

Újabb fordulatot vett a mozsgói szociális otthonban történt bántalmazások ügye, miután kedden a kormánypárti sajtó, többek között a Magyar Hírlap hasábjain az Alapjogokért Központ információk visszatartásával, ezzel az otthon lakóinak veszélyeztetésével, valamint az EP-kampány befolyásolásával vádolta meg a Társaság a Szabadságjogokért jogvédő szervezetet.

Az Alapjogokért Központ szerint ugyanis meg lehetett volna akadályozni az otthonban történt bántalmazások egy részét, amennyiben a TASZ eljuttatja az erről készült felvételeket a hatóságoknak és feljelentést tesz, amint értesült azok tényéről.

A TASZ szerint azonban helyesen jártak el, mikor a felvételeket, amint birtokukba jutottak, eljuttatták az ombudsmanhoz

– írja a Pécsi STOP, mely megkereste a szervezetet az üggyel kapcsolatban.

A mozsgói szociális otthon egy dolgozója még 2018 nyarán készített felvételeket arról, ahogy az otthon két dolgozója fizikailag és lelkileg bántalmazza az otthon súlyosan fogyatékos lakóit, akik nagy része teljes kiszolgáltatottságban él az intézményben, jelentős részüket nem látogatja senki.

A TASZ válaszában kifejti, az otthon dolgozója, akitől a felvételeket kapták, félvén a retorzióktól nem kívánt arccal a nyilvánosság elé állni, így mivel a rendőrségnek ki kellett volna adniuk forrásukat, nem maradt más választásuk, minthogy az ombudsman elé vigyék az ügyet, aki vizsgálatot indított az esettel kapcsolatban.

A vizsgálat eredményét április 2-án hozták nyilvánosságra, azonban az intézményt felügyelő Emberi Erőforrások Minisztériuma még ekkor sem tartotta problémásnak a helyzetet.

Április 15-én Fülöp Attila, az EMMI szociális ügyekért és társadalmi felzárkózásért felelős államtitkára az otthon udvarán tartott sajtótájékoztatóján még az intézményt ért megalapozatlan vádakról beszélt, azt állítva, az ombudsmani vizsgálat nem talált problémákat, emellett rendőrségi feljelentést is tett a megalapozatlannak vélt vádak miatt.

Ezzel szemben két nap múlva már vizsgálatot rendelt el az intézményben, bejelentve, hogy kezdeményezték a két érintett dolgozó azonnali elbocsátását, valamint a tevékenység végzésétől való eltiltásukat, továbbá a rendőrség nyomozásba kezdett a bántalmazások ügyében – végül nem ombudsmani, hanem a szociális államtitkárság feljelentése alapján.

Az Alapjogokért Központ EP-kampányolással is megvádolta, majd lesorosbérencezte a TASZ-t

mivel állításuk szerint a jogvédő szervezet direkt intézte úgy, hogy a felvételek az EP-kampány idején kerüljenek nyilvánosságra, ezzel rossz fényt vetve az EMMI-re, a kormányra és így a Fideszre.

A Központ nem felejtette el kihangsúlyozni, hogy a TASZ-t a Soroshoz köthető Nyílt Társadalom Alapítvány finanszírozza (ami mellesleg ebben a formában nem igaz, a TASZ több különböző forrásból működik).

Vagyis a kormány szerint a TASZ tavaly nyári, ombudsmannál tett feljelentésével, melynek idén tavaszra lett eredménye, a Fidesz ellen kampányol az EP-választáson, mert – ahogy a kormány narratívája szerint az ellenzéket – Soros György pénzeli.

A TASZ ezzel szemben hangsúlyozza, nem tartották vissza a felvételeket

– azok azért idén kerültek csak a széles nyilvánosság elé, mert az ombudsmani vizsgálatok ilyen hosszadalmasak sajnos.

Szegi Péter, a szervezet jogi munkatársa a Pécsi STOP-nak elmondta, az a vád is hamis, és nem tudják mire vélni, miszerint a felvételeket 2018 tavaszától kezdve hónapokig visszatartották volna, mielőtt átadták az ombudsmannak – amint augusztus 2-án a birtokukba jutottak, jelentették a bántalmazások tényét.

via Pécsi STOP / HVG
Olvass tovább!