A Suzukinál kötött, múlt héten bejelentett bérmegállapodás törvénytelen, mivel azt nem a szakszervezettel, hanem az üzemi tanáccsal (üt) kötötte a cég, ezt pedig a vonatkozó magyar törvények nem teszik lehetővé – nyilatkozta Neupor Zsolt munkajogász a Napi.hu-nak.
Ahogy arról mi is beszámoltunk, az esztergomi Suzuki gyárban elkezdték megszervezni a Vasas szakszervezet helyi alapszervezetét, azonban a cég még azelőtt azonnali hatállyal elbocsátotta a szervezet titkárát, hogy hivatalos bejelentést kaptak volna a megalakulásról.
Ebből aztán komoly botrány kerekedett, az ügy végigszáguldott a hazai médián, még az ellenzéki országgyűlési képviselők is ellátogattak a gyárhoz, hogy kérdőre vonják a vezetőséget a szakszervezeti titkár kirúgása miatt.
A gyár közben – nyilván nem hivatalos utakon, láss csodát – elkezdte megfenyegetni a szakszervezetbe belépni szándékozó munkásokat, miszerint aki tag akar lenni, szedheti is a cókmókját, ehhez képest a skandalum után tömegével léptek be a dolgozók a helyi Vasasba.
Vagyis, a szakszervezet – akár tetszik a Suzukinak, akár nem – de facto létezik, létrejött és tagsággal rendelkezik az esztergomi üzemben – ennek ellenére a cég nem a Vasassal, hanem az üzemi tanáccsal tárgyalta meg a bérfejlesztés részleteit – melynek fényében egyébként 18 százalékos béremelést jelentettek be.
Amit a Munka Törvénykönyve vonatkozó passzusai kifejezetten tiltanak.
268. § (1) Az üzemi megállapodás – a XII. (a munka díjazásáról szóló) fejezetben meghatározottak kivételével – szabályozhatja a 277. § (1) bekezdés a) pontban foglaltakat. Ilyen tartalmú megállapodás megkötésének feltétele, hogy a munkáltató nem tartozik általa kötött kollektív szerződés hatálya alá, vagy a munkáltatónál kollektív szerződés kötésére jogosult szakszervezet nincs.
277. § (1) A kollektív szerződés szabályozhatja
a) a munkaviszonyból származó vagy az ezzel kapcsolatos jogot vagy kötelezettséget.
Vagyis mivel a szakszervezet kollektív szerződés kötésére jogosult, a gyár törvényt sértett a lépéssel, amit Neupor – aki egyébként a kirúgott szakszervezeti vezetőt is képviseli – meg fog támadni a bíróságon.
A Napi megkereste a Suzukit is, ahol felvetéseikre a következő válaszokat kapták:
- A Magyar Suzuki évtizedek óta az üzemi tanáccsal (üt) egyeztet számos, a munkavállalókat érintő fontos kérdésben például juttatási csomag elemei, bérek stb.
- Az üt tagjait a kollégáink választják, önkéntes szavazással, magas részvételi aránnyal, amely az elmúlt ciklusok mindegyikére jellemző volt.
- A Magyar Suzukinál nincs kollektív szerződés, ám mivel az üzemi tanács a legnagyobb számú munkavállalót képviselő fórum, a vállalat vezetése rendszeresen konzultál annak tagjaival.
- Az idei bérfejlesztésről – az elmúlt évekhez hasonlóan – az üt-vel folytatott eredményes és hatékony egyeztetéseket követően döntött a vállalat.
Neupor véleménye szerint azonban a bíróság semmisnek fogja ítélni a megállapodást, hisz nem csupán a törvény betűje szerint nem lehet ilyet kötni, van már precedens is hasonló esetre – már amennyiben a megállapodás valóban létezik, nem csupán kommunikációs trükk a vállalat részéről.
A munkavállalói oldalon ugyanis senkinek nincs tudomása arról, hogy volt-e ténylegesen aláírás, ám a vonatkozó szabályok szerint a megállapodást csak a per során tudják majd kikérni.
Ugyanakkor, mivel a munkaszerződésbe átvezették, az átlagosan 18 százalékos béremelést akkor sem tudja visszavonni a gyár, ha a bíróság a megállapodást semmisnek találja.
Neupor megjegyezte továbbá: a gyárnak nem lett volna szüksége megállapodásra, egyoldalúan is felajánlhatta volna a béremelést, melyet a munkások aztán vagy elfogadnak vagy nem – megállapodáshoz azonban a szakszervezettel kellett volna tárgyalnia.
Emlékeztetett emellett, hogy az ágazatban hazánkban a Suzukinál a bérek alacsonynak számítanak a többi autógyártónál elérhetőkhöz képest: a különböző juttatásokkal együtt sem éri el a kétszázezer forint nettót.