Még szerdán írta meg a Magyar Hang, hogy április elsejétől több mint nyolc hónapra leáll a vasúti személyforgalom a 108-as vasútvonalon, Debrecen és Balmazújváros között, mivel a Debrecenben épülő BMW-gyár építéséhez kapcsolódó teherforgalmat kell kiszolgálni. A MÁV korábban azt állította, felújítások miatt szüneteltetik a forgalmat, pénteken azonban a lapnak elismerte, valóban az autóipari beruházás miatt következik be a leállás.
A kormányzat és a debreceni városvezetés tavaly nyáron jelentette be, hogy a Debrecen részét képező Nagymacs közelében teljesen új gyárat épít a német autógyártó vállalat, a telephely pedig a tervek szerint 2022-től indítaná el a termelést.
A MÁV azzal érvel, hogy a beruházás céljainak megfelelő kőbányák legközelebb 150 kilométerre vannak, a kő és kavics közúti célba juttatásához pedig 22 ezer nehézgépjármű folyamatos közlekedésére lenne szükség. Ez értelemszerűen komoly terhet jelentene az útvonalak mentén elhelyezkedő települések számára, ráadásul a járművek együttesen 5 tonna üvegházhatású szén-dioxidot termelnének. Ezért született az a döntés, hogy a beszállítást inkább vasúton valósítanák meg.
A MÁV azt is hozzáteszi, hogy a fejlesztés részét képezi az érintett vasútvonal villamosítása is, így ott majd gyorsabban és kényelmesebben utazhatnak az emberek – ám arról a vasúti vállalat nem nyilatkozott, ez a fejlesztés mikor valósulna meg.
A Magyar Hang arról is ír, hogy Debrecenben látszólag mindent a beruházásnak rendeltek alá. A város környékén található kiváló minőségű termőföldeket is beáldozták erre a célra. (Az eredeti bejelentéskor 400 hektáros területről volt szó.) Emellett az önkormányzat 44 milliárd forintos hitelt vett fel, a kormány pedig 135 milliárddal támogatta meg az út- és infrastrukturális fejlesztéseket.
A tavaly októberben, a beruházás szerződésének aláírásakor Szijjártó Péter külügyminiszter azt is elárulta, a kormány 12,3 milliárddal a BMW-t is megtámogatja, az új gyártól pedig 1000 új munkahelyet vár a kormányzat. Az eseménye Szijjártó büszkélkedett a magyar kormány gazdaságpolitikájával is, amellyel idevonzza a nagy multinacionális cégeket:
„A tény, hogy itt építik fel új gyárukat, annak a magyar gazdaságnak az elismerése, amely Európa legalacsonyabb adóival, legrugalmasabb Munka törvénykönyvével, a német mintára bevezetett duális szakképzéssel és az átszervezett felsőoktatással vonzza a befektetőket.”
Az is elhangzott, hogy az új gyár erősen robotizált lesz, így nem valószínű, hogy később az 1000 új munkahely gyarapodni fog. Emellett arról sincsenek pontos információk, hogy a munkaerőhiány közepette fognak-e külföldi vendégmunkások dolgozni majd a BMW gyárban. Azt viszont pontosan tudjuk, hogy a BMW-nek nagyon megéri a magyar munkavállalókat is alkalmazni, hiszen több mint 30%-kal kell kevesebbet fizetnie nekik, mint német kollégáiknak.
AFidesz elmúlt 2010 óta összegszerűen kétszer annyi állami támogatást adott a nagy multiknak, mint az előző szocialista-liberális kormányzás 8 éve alatt.
Friss hírek szerint egyébként az eredetileg tervezetthez képest csúszhat a debreceni telephely átadása. Régészeti munkálatok ugyanis három ókori település romjait is megtalálták a készülő gyár területén, ez pedig kihatással lehet az építkezési munkálatokra is.