Az amerikai Black Friday nem csak a tömött plázákról, óriási akciókról és leárazásokról, a nevetségesen olcsón megvett tévékről szól. A történet másik oldalán ott vannak azok a kereskedelmi dolgozók, akik – míg mások a szeretteikkel töltik az ünnepeket – reggeltől estig, több műszakot vállalva dolgoznak ezeken a napokon.
Ezt csak tetézi, hogy azok a munkavállalók, akik bent vannak a főszezonban, a megszokottnál is elidegenítőbb munkakörnyezetben kell dolgozniuk, ráadásul sok esetben ugyanazért az összegért, mint bármely átlagos napon. A The Guardian a két legnagyobb kereskedelmi vállalat, az Amazon és a Walmart dolgozóit kérdezte a Black Friday-ről.
Az egyik, a lap által megkérdezett 25 éves férfi szerint elképesztően depresszív munkakörnyezetben kell dolgozniuk a nagy hajtás miatt, rengeteg embert látott, aki nem is bírta ezt csinálni. Az emberek nagyon nagy része cserélődik, az Amazon csak idén százezer embert vett fel az ünnepek alatt megnövekedő forgalom miatt. A megkérdezett férfi szerint ezért az sem meglepő, hogy egy-egy főszezon után szinte nem lát ismerős arcot azon az osztályon, ahol egyébként dolgozik.
Pedig a tendencia az, hogy egyre kevesebb embert kell foglalkoztatniuk a cégeknek, 2017-ben a korábbi évhez képest például 17%-al többen vásároltak az interneten. Ennek és az automatizációnak a következményeként valamennyivel kevesebb embert is vesznek fel ideiglenesen a főszezonra évről-évre, de még mindig rengetegen rohamozzák meg a boltokat a fekete pénteken és az előtte-utána lévő néhány napban.
A férfi szerint az automatizáció ugyanakkor eddig nem tette könnyebbé számukra a munkavégzést, inkább csak a tulajdonosoknak jelentett megtakarítást. A gépek gyakran összetörnek termékeket, lelassítják a munkát és nehezebbé teszik a dolgozók számára a munkavégzést. De így is menni kell, hiszen az említett, 25 éves férfi jelenleg hajléktalan – az Amazon logisztikai központjának a parkolójában él, a saját kocsijában. Heti 60 órát dolgozik, állítása szerint erős depresszióval és alváshiánnyal szenved, éjszakánként 4-5 órát tud aludni, mielőtt újra munkába megy.
Az Amazonnál ugyanakkor mintha észre sem vennék a problémát: évről évre egyre inkább kinyújtják a fogyasztás ünnepét, a Black Friday mellett megjelent a cyber monday, idén pedig a kettőt már össze is kötötték egy egész hetes akciósorozattal.
Az Amazon sajtószóvivője pedig megnyugtatta az embereket: a vállalat első számú prioritása, hogy munkavállalói számára biztosítsa a kellemes és biztonságos munkakörnyezetet.
Nem csak az Amazonnál figyelnek ennyire a „kellemes” és „biztonságos” munkakörnyezetre, egy másik kereskedelmi dolgozó hasonló élményekről számolt be. Náluk a fekete pénteken dolgozókat még annyira sem tisztelik, mint az év másik időszakában. Általában ünnepnapokon az a megszokott, hogy a teljes munkaidőben dolgozó munkatársak magasabb díjazást kapnak a ledolgozott napokért, a fekete pénteken azonban még ők sem – mindenki a megszokott bérért tölti a cégnél az idejét a kereskedelmi hajrában is.
A nagyvállalatok között zajló verseny a profitért tehát nem a munkavállalói érdekeknek kedvez. A Walmart évek óta tartó versenye az Amazonnal a nagyobb részesedésért az eladásokban így a Walmart számára sem teszi lehetővé, hogy plusz pénzt adjon az ünnepnapokon a dolgozóinak.
Kristi Branstetter, 7 éve Walmart-alkalmazott munkavállaló szerint a kereskedelmi dolgozók feladják a szabadidejüket és a családjukkal tölthető napokat azért, hogy kiszolgálják a vásárlókat és profitot termeljenek a tulajdonosok számára, akik eközben otthon ülnek.
A munkavállalók nem várhatják, hogy a kereskedelmi nagyvállalatok majd jó szándéktól vezérelve végre humánusabb munkakörnyezetet és magasabb bért fizessenek nekik. Elindult az Egyesült Államokban is egy munkavállalói bérharc, amely mindezeket tűzte célul maga elé. Kampány folyik azért, hogy a Walmart legalább 15 dollárra emelje a minimálisan fizethető órabért, Bernie Sanders pedig kezdeményezte a „Stop Walmart” törvényt, amelynek célja, hogy kikényszerítse a vállalatból a bérek emelését.
Eközben pedig a munkavállalók tüntetéseket és tiltakozó akciókat tartanak, szervezett munkavállalói érdekképviseletet alakítanak ki annak érdekében, hogy megfelelő munkafeltételek mellett dolgozhassanak, magasabb bért kapjanak és azért is, hogy soha ne lehessen alárendelni a munkavállalói és emberi jogokat a végtelen fogyasztásnak és a profitnak.