Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Tanítanék Mozgalom: A NAT képtelen helyzetbe hozza a pedagógust és a gyereket is

Ez a cikk több mint 5 éves.

Péntek éjszaka hozták nyilvánosságra az új Nemzeti alaptanterv (NAT) tervezetét, így a mai Országos Tantestületi Értekezleten is ez volt a fő téma.

Ahogy azt mi is megírtuk, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete és a Tanítanék Mozgalom újra összehívta az Országos Tantestületi Értekezletet, ahol az oktatásban érdekelt szakértők, szervezetek, pedagógusok, diákok és szülők részvételével vitatták meg az ágazat legfontosabb kérdéseit.

A meghívott előadók többek közt a szakképzésről,  a tankönyv-helyzetről, a felsőoktatásról és a gyermekszegénységről is beszéltek, emellett a diákok helyzetét és a pedagógusok kilátásait is sorra vették, a Szülői Hang pedig beszámolt azon kérdőívek tapasztalatairól, melyekben többezer kitöltő segítségével igyekeztek artikulálni az oktatás legnagyobb nehézségeit szülői szempontból.

És természetesen szóba került a NAT is.

Pilz Olivér a Mércének az értekezlet után bővebben is kifejtette, hogy mi az álláspontjuk az új Nemzeti alaptanterv tervezetéről.

A Tanítanék Mozgalom képviselője szerint lényegében ugyanott tartunk az idei tanévkezdéskor, mint akár egy évvel korábban, és az új NAT sem valószínű, hogy képes megújulást hozni az oktatási rendszerbe. Példaként megemlítette, hogy a Nemzeti alaptanterv új koncepciója sem képes reagálni a társadalmi egyenlőtlenségekre, vagyis azt a funkcióját biztosan nem tölti be – egyelőre –, hogy a gyerekeket képességeik szerint a legjobban fejlessze.

A pedagógus szerint probléma az is, hogy bár valamiféle óraszámcsökkentést ki lehet olvasni az anyagból, ezt azonban nem lehet segítségnek nevezni (bár az tény, hogy a diákok és a pedagógusok is rettenetesen túlterheltek), ugyanis a tananyag mennyisége nem hogy nem csökken ezzel párhuzamosan, de néhol még nő is. Vagyis kevesebb órában kell majd ugyanannyit – vagy többet – megtanulni/megtanítani, ez pedig borítékolhatóan nem segít a tudás elmélyítésében.

Pilz Olivér szerint az új NAT így viszont csak képtelen helyzetbe hozza a pedagógust és a gyereket is, a terheiket viszont nem csökkenti.

Pilz Olivér szerint új NAT-ról nem igazán beszélhetünk, legfeljebb a régi „ráncfelvarrott változatáról”, mivel egyáltalán nem előremutató szemléletű.

Szűcs Tamás, a PDSZ elnöke azt ígérte, hogy a szakszervezet alaposan tanulmányozza majd a vitaanyagot, mielőtt szakmai kritikát fogalmaz meg, az első hírek azonban lesújtották, mert

„valószínűleg nem lesz paradigmaváltás, nem lesz szemléletváltás az oktatásban.”

Az Országos Tantestületi Értekezletről készült videókat ide és ide kattintva lehet végignézni, itt pedig a Mérce rövid interjúja Szűcs Tamással és Pilz Olivérrel:

A NAT tervezete, amelyet Csépe Valéria miniszteri biztos és szakértői csapata dolgozott ki, egyelőre csak vitaanyagként funkcionál, az oktatási kormányzat szeptember 30-ig várja az észrevételeket, az előzetes tervek szerint 2019-ben azonban már be is vezetnék az új alaptantervet.