Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Saját találmányukkal könnyítik meg az életüket szegedi gimnazisták

Ez a cikk több mint 6 éves.

Nem túlzás azt állítani, hogy új szintre emelték a digitális tanulásban és információszerzésben rejlő lehetőségeket szegedi gimnazisták azzal, hogy kifejlesztették a Sulibot nevű chatrobotot (chatbotot), amely üzenetküldő alkalmazásokon belül teremt új kommunikációs- és hírfórumot a középiskolás diákok számára.

Fontos leszögezni, hogy nem alkalmazásról van szó, tehát még csak telepíteni sem kell. A készítők szándéka éppen az, hogy ne Mohamednek kelljen mennie a hegyhez: a diákoknak nem kell otthagyniuk egy pillanatra sem a Messenegert, lényegében „házhoz jönnek” az előre programozott információk.

Ez mutatja leginkább, hogy a Sulibot nem csupán kényelmi megfontolásokból jött létre: bevonja és benntartja az iskolai közéletben az üzenetek gépelésében – na meg persze az irreálisan nagy mennyiségű tananyagban – elmerülő diákokat anélkül, hogy a „tedd már le a telefont” mantrát kellene hallgatniuk.

A chatbot funkciói között megatlálható iskolai közlemények kiküldése, figyelmeztetés közelgő eseményekről, sőt a keresett tanárok elérhetőségét és tartózkodási helyét is elküldi a bot felhasználóinak. Ezenkívül minden diáknak lehetősége nyílik Suliboton keresztül zenét kérni az iskolárádióba, de akár szavazásokat is bonyolíthatnak a segítségével. A diákok feliratkozhatnak különböző témakörökre is, amelyekről később értesítéseket kapnak.

A Sulibotból nem hiányzik a chatbotok lényegi tulajdonsága sem: bár értelemszerűen korlátozott szó- és mondatkészlettel rendelkezik, de a diákok személyes „beszélgetéseket” is folytathatnak vele. A Sulibot honlapján található leírás szerint „A barátságos hangnem mellett a diákok becenevet állíthatnak be maguknak, és egyéni statisztikákat láthatnak az adatlapjukon.”

Hogy mennyire fontos a szegedi iskola diákjainak tanulmánya, azt jól példázza az NN Biztosító 2018. tavaszi felmérése, amely szerint a gyerekek közel 70 százaléka minden nap használ okostelefont vagy tabletet, 11 éves kor felett pedig már gyakorlatilag teljes „lefedettségről” beszélhetünk. Így a diákok ismeretszerzési folyamataiban nem hogy jelentős, hanem meghatározó szerepet játszanak az okoseszközök.

Ugyanez a kutatás arra is rámutatott, hogy 10-ből 6 szülő érzi úgy, hogy az internet és az okoseszközök segítik a gyereket a tanulásban, az új ismeretek megszerzésében, ezért fontosnak tartják, hogy szülői felügyelettel már egészen fiatal korban megismerkedhessenek ezekkel.

Az Oxfordi Egyetem médiaintézetének, a Reuters Institue éves, 47 országra – köztük Magyarországra – kiterjedő digitálismédia-felméréséből az is kiderült, hogy világszerte 26 százalékkal nőtt összességében azoknak a felhasználóknak a száma, akik hírek olvasására, tájékozódásra használják az üzenetküldő alkalmazásokat. Magyarországon is két százalékkal többen használják információk szerzésére a Facebook Messengerét, korosztályokra lebontva pedig a fiatalok körében sokkal magasabb ez az arány.