Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

A NER-propaganda „piaci alapon” nagyon is sikeres, épp ez a baj vele!

Az utóbbi pár évben a magyar belpolitikában egy érdekes jelenség zajlik, amit úgy ragadnék meg tömören, hogy a sokszínű ellenzék egy gyűjtőpárt köré tömörül a szemünk láttára. Ez az új, és erőt felmutatni képes politikai tömörülés magához vonz olyan ideológiailag egymástól fényévekre helyezkedő szavazókat is, akiknek gondolkodásában mindössze annyi a közös, hogy Orbánéknak buknia kell. Mindennek velejárója egy nagy ideológiai katyvasz. De hogy jön ide a címben szereplő „piaci alap”? – kérdezhetjük.

A regnáló rendszer – a Fidesz-KDNP által kiépített NER – igyekszik az új politikai erőt baloldalinak lefesteni a jellemzően jobboldali választói számára, hogy erősödjön az ellenségkép, miközben a jelek inkább afelé mutatnak, hogy ez az új gyűjtőpárt – a Tisza Párt – is jobboldaliként fog működni. Itt-ott feltűnnek körülötte, és támogatóan nyilatkoznak róla, olyanok, akikről – mert kvázi baloldaliként tetszelegnek – a közvélemény (különösen a NER-média megerősítő hatására) azt gondolja, hogy baloldaliak, de évtizedes távlatokban visszatekintve az derül ki róluk, hogy gazdasági téren (kulturális téren azonban nem) a szélsőjobb érvrendszerét kedvelik használni megnyilvánulásaikban; olyanok, akiket röviden piaci fundamentalistaként jellemezhetünk. Persze, feltehetőleg megsértődnének emiatt. Azt azonban szeretik beismerni, hogy a gondolkodásuk nagyon piacbarát.

A véleményformálással csak népi szinten – azaz csak a kommentszekciókban – foglalkozó (többnyire a tudatalattiukban baloldali) választók többsége valószínűleg nincs tisztában azzal, hogy mitől szélsőjobbos dolog az életünk szinte minden vetületét piaci szűrőn keresztül szemlélni, és miért ostobaság a Fidesz-KDNP-ről azt terjeszteni, hogy szocialisták/kommunisták, de most ennek a részleteibe nem kívánok belemenni. Azt viszont érdekesnek tartom, hogy éppen egy ilyen népi kommentelő jegyezte meg a NER-propaganda közelmúltbeli facebookos és youtube-os összeomlásáról – és most nem szó szerint idézek, de kiemelem nagybetűkkel – , hogy: BEZZEG, HA PIACI ALAPON KELL nézettséget elérni, akkor a NER alul marad. Annak ellenére, hogy csak egyetlen ilyen kommentet olvastam még, biztos vagyok benne, hogy sokan gondolkodnak az imént szemléltetett módon, és keverik össze az organikus elérést a piaci alapú eléréssel, hiszen a piacot sokan – tévesen – valami láthatatlan kezű istenségnek képzelik el, vagy legalábbis a népakarat láthatatlanul dolgozó tolmácsolójaként.

A piaci alapú nézettség pontosan az, amit a NER eddig nagyon sikeresen ért el: öntötte a pénzt a Meta és a Google zsebeibe, amelyek a rengeteg pénzért cserébe odatették szinte minden magyar orra elé a Fidesz-KDNP propagandáját. Na, ha valami piaci alapú, akkor ez az volt! Mert mi volt ez? Klasszikus piaci tranzakció: pénzért szolgáltatás.

Látható, hogy a piac nem valami „jóisten”, és a piac mindenhatósága nem tenné az életünket jobbá. A piac a szegényeket általában bünteti, és általa a gazdagok járnak igazán jól. A piac miatt van hosszú ideje lakhatási válság a világban. Éppen a piacnak eme a szegényeket kifejezetten büntető tulajdonsága miatt, nem piaci alapú politizálásra (tehát nem pénzelt kampányokra) van szükségünk, hanem demokratikus alapúra.

Az írást olvasói levélként, szerkesztés nélkül adjuk közre.

10 millió forintra és 100 új rendszeres támogatóra van most szükségünk, hogy biztosítsuk az idei kiadásainkat.

SEGÍTESZ, HOGY KIMÁSSZUNK A BAJBÓL?