Május-június óta tart Hollywood történetének egyik legnagyobb sztrájkja, amelyet a Színészek, Televíziós és Rádiós Művészek Amerikai Szövetsége (SAG-AFTRA) és az Amerikai Írók Céhe (WGA) hirdetett. A sztrájk hatására már most is le kellett venni pár műsort a tévéről, miközben több sorozat és film megjelenési ideje is csúszni fog.
Hollywood dolgozói megelégelték a kezdők és kevésbé befutott művészek alacsony fizetését, az eredetileg hosszútávra szóló munkahelyek átszervezését idény- és haknimunkává, valamint a karrier, avagy a feljebb jutási lehetőségek beszűkülését.
Mind közül a legnagyobb aggodalmat a kreatív munka mesterséges intelligenciával való helyettesítése váltja ki.
Az írók attól tartanak, hogy sokkal kevesebb fizetést kapnak majd a mesterséges intelligencia által generált forgatókönyvek adaptálásáért, a színészek pedig attól, hogy digitális hasonmásaikat ellenszolgáltatás nélkül fogják felhasználni.
A digitális hasonmásokkal szinte teljes mértékben helyettesíthetőkké válhatnak a statiszták és a mellékszereplők, amelyek sok mai sztárnak jelentettek ugródeszkát pályájuk elején. Az írói kreatív munka egy részét is mesterséges intelligenciával helyettesítenék, az írókat ezzel a korrektor szerepébe taszítva, akik így épphogy csak javítgathatják majd a készen kapott történeteket.
A színészeket az is aggasztja, hogy egyre terjednek a „deepfake”, vagyis az úgynevezett „mélyhamisított” felvételek, amelyek a színlelt dalokon át a pornográfiáig szinte bármik lehetnek. A mélyhamisító technológiai lehetőségeket a filmipar is kiaknázná. Duncan Crabtree-Ireland, a SAG-AFTRA szakszervezet elnöke elmondása szerint a stúdiók
„azt javasolták, hogy háttérelőadóinkat szkennelhessék, kapjanak egy napi fizetést, és aztán a cég birtokolja ezt a szkennelt képet, képüket, képmásukat, hogy az örökkévalóság végéig felhasználhassák bármilyen projektben, amit csak akarnak, beleegyezés és ellenszolgáltatás nélkül”.
A Mozgókép- és Televíziós Producerek Szövetsége (AMPTP) szerint a szakszervezet túloz. Hivatalos közleményük szerint a jelenlegi javaslat „előzetes, konkrét hozzájárulást” igényel az előadóktól a digitális replikáik létrehozásához és felhasználásához, és a szerződés különben is megtiltaná a replika későbbi használatát, kivéve persze, ha az előadók ehhez fizetésért cserébe hozzájárulnak.
Zeke Alton, színész, a SAG-AFTRA tárgyalóbizottságának tagja szerint a forgatásokon már most is „háttérszínészeket futtatnak át a szkennelő teherautón”, miután egyszerűen közlik velük, hogy „te most ezt meg fogod csinálni”.
Alton egyébként 2018 körül nem volt hajlandó szkenneltetni magát, amikor a Wonder Woman 1984 forgatásán volt háttérszínész Virginiában, becslések szerint 350 másik háttérelőadóval együtt.
A szkennelési módszer viszont nem csak a statisztákat érinti. „A fő előadóinknak azt mondják, arra az esetre ha meghalsz, szkennelnünk kell téged, és modellt kell készítenünk rólad, mint Paul Walkerről a Halálos iramban című filmben” – mesélte Alton a Guardiannek.
Az írók sztrájkja miatt várhatóan késni fognak az Avatar és a Star Wars újabb részei, de már most is több late night show került le a műsorról a sztrájk miatt.
Az írók arra panaszkodnak, hogy „haknimunkára” kényszerítették őket azzal, hogy hosszútávú szerződések helyett ad hoc módon ajánlanak nekik munkalehetőségeket. Ennek egy nemrégiben elterjedt módszere a „miniszoba”, amelynek keretében a producerek arra kérnek három-négy fős írócsoportokat, hogy néhány napon belül vázoljanak fel egy sorozat- vagy filmtervezetet. Ezeknek az íróknak minimálbért fizetnek, majd az első vázlatok elkészülte után azonnal elengedik őket.
Azért nevezik ezt a módszert „miniszobának”, mert ebben az üzleti modellben az írók egyedül a szobában részesei a kreatív folyamatnak. Később nem működnek együtt a rendezővel és a színészekkel, nem csiszolják történeteiket a forgatás alatt, és nem válnak kompetensebbé a forgatás során, ahogy az az írókkal korábban történt a filmiparban.
Az írói folyamat radikális lerövidítése a kreativitásnak és a rizikóvállalásnak is gátat szab. A „miniszoba” az egyik elsőszámú oka annak, hogy Hollywood az utóbbi évtizedben újítóból „nosztalgiaiparrá” vált, amint azt Mark Fisher megfogalmazta, utalva erre például az unalomig ismételt képregényfilmekre.
A folyamat következő állomása az írók helyettesítése mesterséges intelligenciával. Ha ez megtörténik, a jövőben legfeljebb egy-egy írónak kell majd minőségellenőrzést végeznie a mesterséges intelligencia által előállított történeteken, amellyel rengeteg pénzt spórolnának a producerek.
Nem a színész és írói szakma az egyetlen, amelyet kihívás elé állít a mesterséges intelligencia. Ezzel Hollywood is tisztában van. Zeke Alton, színész és szakszervezeti vezető úgy fogalmazott:
„Amikor nagyon is felismerhető tagjaink beszélnek, az egész világ hajlamos hallgatni ránk, és mi ennek tudatában vagyunk. A UPS-nél [amerikai fuvarozó cég] problémák vannak, a Starbucksnál problémák vannak, a tanároknak, a nővéreknek problémái vannak. Nagyon hangos a hangunk a SAG-AFTRA-nál, és mindenki nevében beszélünk.”