Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Az Árpád hídi gázolás miatt a rendőrséghez vonultak a bringások, elmaradt az örömtekerés

Ez a cikk több mint 1 éves.

A Magyar Kerékpárosklub lemondta a június 10-ére tervezett, új Váci úti bicikliutat ünneplő eseményét. Örömtekerés helyett tüntetést hirdetettek a biztonságos utakért, miután hó elején egy tuningolt sportautót vezető sofőr illegális versenyzés közben ütött el egy biciklistát az Árpád hídon. A biciklista belehalt a sérüléseibe.

A tüntetők délután negyed hattól gyülekeztek az Árpád híd budai hídfője mellet. A kiindulóponton Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke mondta el a követeléseiket.

Örömtekerés helyett TÜNTETÉS A BIZTONSÁGOS UTAKÉRT! / Fotó: Dián Ákos

Ezután a tüntetők a tragédia helyszínére tekertek. Itt rövid megemlékezést tartottak és egy felvirágozott biciklikereket helyeztek fel a híd korlátjára az elhunyt kerékpáros emlékére.

Örömtekerés helyett TÜNTETÉS A BIZTONSÁGOS UTAKÉRT! / Fotó: Dián Ákos

Örömtekerés helyett TÜNTETÉS A BIZTONSÁGOS UTAKÉRT! / Fotó: Dián Ákos

A megemlékezés után a bringások a Budapesti Rendőr-főkapitánysághoz vonultak. A Teve utcához nagyjából 300 biciklista érkezett, itt csatlakoztak a helyszínen várakozó, néhány tucatnyi gyalogos tüntetőhöz.

Örömtekerés helyett TÜNTETÉS A BIZTONSÁGOS UTAKÉRT! / Fotó: Dián Ákos

A helyszínen Lakos Béla, a Színes Erzsébetváros aktivistája mondott először beszédet. Lakos gyalogosként mutatkozott be, és elmondta, hogy a várostervezés a 60-as, 70-es évek óta mindent feláldoz az autós közlekedés érdekében.

„A gyalogosnak kuss a neve már évtizedek óta, a gyalogos nem állhat a fejlődés útjába.”

Örömtekerés helyett TÜNTETÉS A BIZTONSÁGOS UTAKÉRT! / Fotó: Dián Ákos

A felszólaló szerint innen már csak a lépés volt, hogy a sebességkultusz elkezdje szedni áldozatait. „Biztonságok utakat és utcákat minden közlekedő számára!” – zárta beszédét Lakos Béla.

Ezután a Magyar Autóklub nyilatkozata hangzott el. Az autóklub nem vett részt a tüntetésen és a tüntetők összes követelésével sem ért egyet, csak a „90 százalékával” a felkonferáló szerint. A klub nyilatkozatát Kádár Melinda, a Magyar Kerékpárosklub kommunikációs munkatársa olvasta fel.

Végezetül beszédet mondott Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke. Kürti rámutatott, hogy még mindig nagyon sokan gondolják azt, hogy a forgalomlassítás ártana a városnak. Ám ez a hozzáállás napról-napra szedi áldozatait.

„Magyarország akkor lesz jó hely, ha tisztessége lesz az emberi életnek, ha majd nem fogunk 500 embert halálba küldeni évente.”

Örömtekerés helyett TÜNTETÉS A BIZTONSÁGOS UTAKÉRT! / Fotó: Dián Ákos

Kürti szerint következetes és rendszeres rendőrségi munkára van szükség, hogy kivonják a gyorshajtókat a forgalomból. Amíg ez nem történik meg, addig hivatali mulasztásnak minősül minden, a nemzetközi összevetések alapján megelőzhető haláleset. Beszéde végén a Kerékpárosklub elnöke felolvasta a tüntetők követeléseit. A pontokat a résztvevők csilingeléssel és tapsolással ünnepelték.

A tüntetést szervező civil szervezetek követelései
RENDŐRSÉG:

országos szinten kérjük

1. A gyorshajtás lebukási kockázata és büntetési mértéke legyen elrettentő!

  • Sokkal több sebességellenőrző berendezést!
  • 365 napos, folyamatos sebességmérést, ne csak kampányokat!
  • A sebességmérés célja ne annak megvalósulása, hanem a gyorshajtás radikális visszaszorítása legyen! Nem az autóvezetők ellen, hanem az élet védelmében történik, így minden hatásos mérési módszer legyen bevett és engedélyezett!
  • Alkalmazzák az ebben sikeres európai országok példáit és módszertanait!
  • Vezessék be az átlagsebesség-mérést!
  • Radikálisan emeljék meg a bírságokat!

2. Balesetszám-csökkentési célokat!

  • A rendőrség 2023. október 1-ig határozza meg a rövid-, közép- és hosszútávú balesetszám-csökkentési vállalásait!
  • Ezek meghatározásában és számonkérésében működjön együtt az autós, kerékpáros és gyalogos és más érintett civil szervezetekkel!
  • A meghatározott célok teljesüléséről publikáljon éves jelentéseket, majd társadalmi egyeztetést követően hozza meg a szükséges újabb intézkedéseket!
  • Minden egyes halálos balesetet kövessen mélyelemzés, eredményük legyen nyilvános, és épüljön be az intézkedésekbe!
  • A baleseti adatok kezelése legyen nyilvánosan hozzáférhető, könnyen kereshető és kutatható!

3. Számolják fel az utcai autóversenyeket

  • Szűrjék ki és vonják ki a forgalomból a versenyautóvá tuningolt járműveket!
  • Mérjék a zajszinteket közúti ellenőrzéskor!
  • Ösztönözzék a lakossági bejelentéseket és támaszkodjanak azokra!
KORMÁNY:

országos szinten kérjük

4. Biztosítsa a szükséges anyagi, állományi, tárgyi, és jogszabályi eszközöket!

  • A fokozott ellenőrzés többletköltségeit a bírságok számának és mértékének emelkedéséből finanszírozzák!
  • Zárjanak be minden jogi kiskaput a bírságok elkerülésére!
  • Vezessék be az átlagsebesség mérését, felhasználva az útdíjfigyelő rendszerek kameráit is!
  • Az önkormányzatok is telepíthessenek sebességmérőket, és bírságolhassák a gyorshajtást!
  • A kirívó sebességgel okozott baleset bűncselekmény legyen szabálysértés helyett!
  • Az utcai autóversenyzés és annak szervezése legyen önálló büntetési tétel!
  • Büntessék szigorúbban a szabálytalan autótuningolást!
  • Jelentős forrásokat biztosítsanak a közlekedésbiztonsági szemléletformálásra!
  • Biztosítsák, hogy lakott területen a megengedett legnagyobb sebesség valóban ne lehessen magasabb 50 km/óránál. Sehol se tegyenek kivételt, ahol gyalogosok és kerékpározók mozognak, boltok vagy lakóövezet található az út mentén!
  • Biztosítsanak forrást arra, hogy egyre több lakott helyen alkalmazzanak fizikai sebességcsillapító eszközöket.

5. Vezessék be még 2023-ban a legvédtelenebb úthasználókat védő, 7 éve halogatott KRESZ módosításokat!

FŐVÁROS:

6. Váljanak biztonságossá Budapest útjai!

  • Soron kívüli intézkedési csomaggal és forrás biztosításával kezdjék meg a munkát Közlekedésbiztonsági Stratégia alapján!
  • Vizsgálják felül a frissen elfogadott Közlekedésbiztonsági Stratégia sebességhatárait is!
  • Útmenti járdák, megállók, illetve lakóövezetek mellett ne legyen sehol sem a lakott területekre vonatkozó 50 km/h-nál nagyobb sebesség!
  • Sebesség helyett biztonságra optimalizált úttervezést alkalmazzanak, akár ideiglenes fizikai elemekkel is!
  • Legyen minden útburkolati jel jól látható Budapesten!

Aláírók:

A Miutcánk
A Járda a Gyalogosoké
Bringakultúra Egyesület
Greenpeace
Kortárs Építészeti Központ
Közlekedő Tömeg Egyesület
Kulcs a városhoz, kulcs a közélethez Egyesület
Levegő Munkacsoport
Magyar Kerékpárosklub
Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség
Magyar Közlekedési Klub
Rehab Critical Mass
Színes Erzsébetváros / Kis Távolságok Városa Alapítvány
Tour de Hongrie
Város és Mobilitás Intézet
Velo Budapest