A Magyar Kerékpárosklub lemondta a június 10-ére tervezett, új Váci úti bicikliutat ünneplő eseményét. Örömtekerés helyett tüntetést hirdetettek a biztonságos utakért, miután hó elején egy tuningolt sportautót vezető sofőr illegális versenyzés közben ütött el egy biciklistát az Árpád hídon. A biciklista belehalt a sérüléseibe.
A tüntetők délután negyed hattól gyülekeztek az Árpád híd budai hídfője mellet. A kiindulóponton Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke mondta el a követeléseiket.
Ezután a tüntetők a tragédia helyszínére tekertek. Itt rövid megemlékezést tartottak és egy felvirágozott biciklikereket helyeztek fel a híd korlátjára az elhunyt kerékpáros emlékére.
A megemlékezés után a bringások a Budapesti Rendőr-főkapitánysághoz vonultak. A Teve utcához nagyjából 300 biciklista érkezett, itt csatlakoztak a helyszínen várakozó, néhány tucatnyi gyalogos tüntetőhöz.
A helyszínen Lakos Béla, a Színes Erzsébetváros aktivistája mondott először beszédet. Lakos gyalogosként mutatkozott be, és elmondta, hogy a várostervezés a 60-as, 70-es évek óta mindent feláldoz az autós közlekedés érdekében.
„A gyalogosnak kuss a neve már évtizedek óta, a gyalogos nem állhat a fejlődés útjába.”
A felszólaló szerint innen már csak a lépés volt, hogy a sebességkultusz elkezdje szedni áldozatait. „Biztonságok utakat és utcákat minden közlekedő számára!” – zárta beszédét Lakos Béla.
Ezután a Magyar Autóklub nyilatkozata hangzott el. Az autóklub nem vett részt a tüntetésen és a tüntetők összes követelésével sem ért egyet, csak a „90 százalékával” a felkonferáló szerint. A klub nyilatkozatát Kádár Melinda, a Magyar Kerékpárosklub kommunikációs munkatársa olvasta fel.
Végezetül beszédet mondott Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke. Kürti rámutatott, hogy még mindig nagyon sokan gondolják azt, hogy a forgalomlassítás ártana a városnak. Ám ez a hozzáállás napról-napra szedi áldozatait.
„Magyarország akkor lesz jó hely, ha tisztessége lesz az emberi életnek, ha majd nem fogunk 500 embert halálba küldeni évente.”
Kürti szerint következetes és rendszeres rendőrségi munkára van szükség, hogy kivonják a gyorshajtókat a forgalomból. Amíg ez nem történik meg, addig hivatali mulasztásnak minősül minden, a nemzetközi összevetések alapján megelőzhető haláleset. Beszéde végén a Kerékpárosklub elnöke felolvasta a tüntetők követeléseit. A pontokat a résztvevők csilingeléssel és tapsolással ünnepelték.
A tüntetést szervező civil szervezetek követelései
RENDŐRSÉG:
országos szinten kérjük
1. A gyorshajtás lebukási kockázata és büntetési mértéke legyen elrettentő!
- Sokkal több sebességellenőrző berendezést!
- 365 napos, folyamatos sebességmérést, ne csak kampányokat!
- A sebességmérés célja ne annak megvalósulása, hanem a gyorshajtás radikális visszaszorítása legyen! Nem az autóvezetők ellen, hanem az élet védelmében történik, így minden hatásos mérési módszer legyen bevett és engedélyezett!
- Alkalmazzák az ebben sikeres európai országok példáit és módszertanait!
- Vezessék be az átlagsebesség-mérést!
- Radikálisan emeljék meg a bírságokat!
2. Balesetszám-csökkentési célokat!
- A rendőrség 2023. október 1-ig határozza meg a rövid-, közép- és hosszútávú balesetszám-csökkentési vállalásait!
- Ezek meghatározásában és számonkérésében működjön együtt az autós, kerékpáros és gyalogos és más érintett civil szervezetekkel!
- A meghatározott célok teljesüléséről publikáljon éves jelentéseket, majd társadalmi egyeztetést követően hozza meg a szükséges újabb intézkedéseket!
- Minden egyes halálos balesetet kövessen mélyelemzés, eredményük legyen nyilvános, és épüljön be az intézkedésekbe!
- A baleseti adatok kezelése legyen nyilvánosan hozzáférhető, könnyen kereshető és kutatható!
3. Számolják fel az utcai autóversenyeket
- Szűrjék ki és vonják ki a forgalomból a versenyautóvá tuningolt járműveket!
- Mérjék a zajszinteket közúti ellenőrzéskor!
- Ösztönözzék a lakossági bejelentéseket és támaszkodjanak azokra!
KORMÁNY:
országos szinten kérjük
4. Biztosítsa a szükséges anyagi, állományi, tárgyi, és jogszabályi eszközöket!
- A fokozott ellenőrzés többletköltségeit a bírságok számának és mértékének emelkedéséből finanszírozzák!
- Zárjanak be minden jogi kiskaput a bírságok elkerülésére!
- Vezessék be az átlagsebesség mérését, felhasználva az útdíjfigyelő rendszerek kameráit is!
- Az önkormányzatok is telepíthessenek sebességmérőket, és bírságolhassák a gyorshajtást!
- A kirívó sebességgel okozott baleset bűncselekmény legyen szabálysértés helyett!
- Az utcai autóversenyzés és annak szervezése legyen önálló büntetési tétel!
- Büntessék szigorúbban a szabálytalan autótuningolást!
- Jelentős forrásokat biztosítsanak a közlekedésbiztonsági szemléletformálásra!
- Biztosítsák, hogy lakott területen a megengedett legnagyobb sebesség valóban ne lehessen magasabb 50 km/óránál. Sehol se tegyenek kivételt, ahol gyalogosok és kerékpározók mozognak, boltok vagy lakóövezet található az út mentén!
- Biztosítsanak forrást arra, hogy egyre több lakott helyen alkalmazzanak fizikai sebességcsillapító eszközöket.
5. Vezessék be még 2023-ban a legvédtelenebb úthasználókat védő, 7 éve halogatott KRESZ módosításokat!
FŐVÁROS:
6. Váljanak biztonságossá Budapest útjai!
- Soron kívüli intézkedési csomaggal és forrás biztosításával kezdjék meg a munkát Közlekedésbiztonsági Stratégia alapján!
- Vizsgálják felül a frissen elfogadott Közlekedésbiztonsági Stratégia sebességhatárait is!
- Útmenti járdák, megállók, illetve lakóövezetek mellett ne legyen sehol sem a lakott területekre vonatkozó 50 km/h-nál nagyobb sebesség!
- Sebesség helyett biztonságra optimalizált úttervezést alkalmazzanak, akár ideiglenes fizikai elemekkel is!
- Legyen minden útburkolati jel jól látható Budapesten!
Aláírók:
A Miutcánk
A Járda a Gyalogosoké
Bringakultúra Egyesület
Greenpeace
Kortárs Építészeti Központ
Közlekedő Tömeg Egyesület
Kulcs a városhoz, kulcs a közélethez Egyesület
Levegő Munkacsoport
Magyar Kerékpárosklub
Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség
Magyar Közlekedési Klub
Rehab Critical Mass
Színes Erzsébetváros / Kis Távolságok Városa Alapítvány
Tour de Hongrie
Város és Mobilitás Intézet
Velo Budapest