Közel háromszáz utas meghalt, és több mint ezren megsérültek múlt pénteken egy vonatbalesetben Indiában. Helyi idő szerint este 7 óra körül két személy- és egy tehervonat ütközött egymásnak Odisa államban Kelet-Indiában. A beszámolók szerint több százan rekedtek a kocsik roncsai között, mielőtt megkezdték a mentést, és jelenleg is többen vannak életveszélyes állapotban.
Ez az elmúlt évtizedek legsúlyosabb vonatbalesete az országban.
In #India, a passenger train derailed and collided with a freight train near the city of Balasore
At least 50 people died and more than 170 were injured in this terrible accident. pic.twitter.com/S02BleyoAq
— NEXTA (@nexta_tv) June 2, 2023
Train accident looks damn scary.
Prayers for dead & injured. pic.twitter.com/vZl7XYOn44
— News Arena India (@NewsArenaIndia) June 3, 2023
India miniszterelnöke, Modi a Twitteren közölte, hogy mélyen elszomorította az incidens, és gondolatai a gyászoló családokkal vannak. A miniszterelnök bejelentette, hogy az áldozatok családja 200 ezer rúpia (kb. 800 ezer forint), míg a sebesültek 50 ezer rúpia (kb. 50 ezer forint) kártérítést kapnak.
Vasárnap a hatósági vizsgálat alapján közölték, hogy a szerencsétlenséget az elektronikus jelzőrendszer hibája okozta, amely miatt egy vonat tévesen váltott vágányt.
A World Socialist Web Site (WSWS) hírportál cikkében megjegyzi, hogy a kormányzat és az állami hatóságok próbálják elfedni a felelősségüket, miközben egyértelmű, hogy a vasúti infrastruktúra évtizedes elhanyagolása, valamint a szférát sújtó folyamatos forrásmegvonások felelősek a közösségi közlekedés biztonságának a leépüléséért.
Mindössze két nappal a baleset előtt jelent meg egy jelentés például, amiben arról számolnak be a vonatbalesetek növekvő száma miatt aggódva, hogy a mozdonyvezetők folyamatos túlórára vannak kényszerítve a betöltetlen álláshelyek miatt, ami veszélyezteti a biztonságos vonatforgalmat.
Emellett biztosító berendezés sem volt üzembe helyezve azon a vonalon, ahol a pénteki baleset történt, amely megakadályozhatta volna a vonatok egymásnak ütközését.
Eközben India költ a világon a harmadik legtöbbet (76,8 milliárd) az USA és Kína után hadi kiadásokra – jegyzi meg a WSWS.
Felmérések szerint 2021-ben több mint 16 000 ember halt meg közel 18 000 vasúti balesetben országszerte, ami napi 45 ember halálát jelenti átlagosan. Legutóbb 1995-ben volt ekkora vonatbaleset Indiában, akkor mintegy 358-an haltak meg két vonat összeütközésekor.