Áprilisban a Wolt és a Glovo szlovéniai futárai bejelentették, hogy szakszervezetet alapítanak a Madi plus szakszervezeti szövetség égisze alatt – írja az East European Context (EEC) hírlevél a Mašina cikke alapján.
A futárok azt remélik, hogy a szakszervezettel sikerül majd kedvezőbb munkafeltételeket kiharcolniuk.
A futárok többsége jelenleg több mint tíz órát dolgozik naponta, általában heti hat napot, vagy akár hét napból hét napon át. Folyamatosan ki vannak téve a baleseti kockázatnak, miközben az időjárási viszonyokkal is meg kell küzdeniük.
„Többször is felhívtuk már a figyelmet a futárok rossz helyzetére, de a mostani szakszervezeti szervezés fő oka a munkakörülmények romlása, és ezzel együtt a vezetőség teljes nemtörődömsége problémáink iránt” – állt a szakszervezet sajtóközleményében.
Az új szakszervezet felszólította a Woltot és a Glovót, hogy haladéktalanul kezdjék meg a tárgyalásokat a munkakörülmények javítása és a futárok státuszának szabályozása érdekében.
Azt is bejelentették, hogy ha a vezetőség nem járul hozzá az együttműködéshez, készek munkavédelmi akciókat, akár sztrájkot is szervezni.
Az utóbbi időben megszaporodtak a térségben a Wolt munkáltatói gyakorlatai ellen fellépő futárok mozgalmai. Szerbiában a bringás futárok és autós futárok együtt álltak ki a céggel szemben, Csehországban sztrájkoltak is a cég ellen, Cipruson pedig sikeresen tárgyalóasztalhoz is kényszerítették a sztrájkoló futárok a Woltot.
A Wolt és a hozzá hasonló platformcégek az algoritmusok manipulálásával rendkívül könnyen és gyorsan tudnak rontani a munkafeltételeken, a kényszervállalkozás intézményével pedig különösen sebezhetőek a kvázi-alkalmazottaik.
Magyarországon a kormány is rontott a futárok helyzetén, amikor tavaly a kata-adónem részleges eltörlése után kénytelenek voltak áttérni a több költséggel és könyveléssel járó átalányadózásra.
A kata eltörlése után a Wolt futárok többsége átalányadózásra váltott, de a cég nem igazán hagyott nekik más választást, és a megnövekedett könyvelés terheit is a „vállalkozóira” hárította.
A kényszervállalkozás alternatívája lehet, ha a futárok saját „közvetítőbe”, azaz szövetkezetekbe tömörülnek, de ezt a Wolt anyagi ösztönzőkkel nehezíti.
Iratkozz fel régiós hírlevelünkre!
Elindult az East European Context (EEC) hírlevél pilot verziója, amely a következő időszakban heti egy alkalommal jelenik meg a régió baloldali szempontból releváns híreivel, eseményeivel, diskurzusaival. A hírlevelet az ELMO Kelet-Európai Baloldali Médiaegyüttműködés adja ki, az összeállításán pedig a Mérce számos más régióbeli szerkesztőséggel dolgozik közösen.
A hírlevélre itt tudtok feliratkozni: