„A munkáltató folytatja a mozdonyvezetők munkaidő-beosztásának jogsértő, a szükséges pihenőidőket nem biztosító gyakorlatát, veszélyeztetve ezzel akár a vasúti közlekedés biztonságát is”- írja a Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ). Megjegyzik azt is, két éve mintegy hatszáz mozdonyvezető nevében és képviseletében indítottak peres eljárást a MÁV-START Zrt. ellen, mert álláspontjuk szerint nem biztosítja a biztonságos munkavégzéshez szükséges és jogszerű pihenőidőket a vasúti járművezetők számára.
„A Miskolci Törvényszék – az összes más Törvényszékkel együttműködve – az Európai Unió Bíróságához fordult előzetes döntéshozatalért. Az Európai Unió Bíróságának ítélete teljes mértékben alátámasztja a Mozdonyvezetők Szakszervezetének álláspontját”
-írja a szakszervezet. Emlékeztetnek arra is, hogy az ítélet után, a MOSZ felszólította a MÁV-START Zrt.-t, hogy az EU Bíróság döntésének megfelelően, azonnal változtasson a mozdonyvezetők vezénylésének gyakorlatán.
„A munkáltató azonban változatlanul folytatja a mozdonyvezetők munkaidő-beosztásának jogsértő, a szükséges pihenőidőket nem biztosító gyakorlatát, veszélyeztetve ezzel akár a vasúti közlekedés biztonságát is. A több száz, a közeljövőben akár több ezer per a magyar bíróságokon folytatódik.”
A HVG beszámolt arról, hogy az EU bírósága azután adott igazat a vasút egyik alkalmazottjának, hogy az beperelte a MÁV-ot a heti és a napi pihenőidő összevonásának megtagadása miatt. A Miskolci Törvényszék bírája az Európai Bírósághoz fordult az ügyben, úgynevezett előzetes döntéshozatali eljárás keretében, a mozdonyvezető ugyanis megtámadta a munkáltatója döntését, hogy az nem adja ki számára a legalább tizenegy óra egybefüggő napi pihenőidőt, amennyiben a pihenőidőre a heti pihenőidőt vagy a szabadságot közvetlenül megelőzően vagy közvetlenül azt követően kerülne sor.
Vagyis nem teszi lehetővé a napi és a heti pihenőidő összevonását és egyben „kitöltését”.
A perben a MÁV azzal védekezik, hogy a kollektív szerződésben egyébként is az uniós szabályok értelmében kötelező, 24 órás heti pihenőidőt meghaladó, legalább 42 órás időtartamot rögzítettek – írja a HVG, hozzátéve így a vállalat szerint ez a döntés egyáltalán nem érinti hátrányosan a munkavállalót.
Az Európai Bíróság szerint ennek jelentősége nincs és alaptalan a MÁV védekezése.
Ítéletében leszögezi, hogy a napi és a heti pihenőidő két önálló jogot képez, eltérő célokkal. A napi pihenőidő lehetővé teszi, hogy a munkavállaló meghatározott, nemcsak hogy összefüggő, de a munkával töltött időt közvetlenül követő időszakra eltávolodhasson munkakörnyezetétől. A heti pihenőidő lehetőséget ad a munkavállalónak, hogy minden hétnapos időszakon belül kipihenhesse magát.
Következésképpen biztosítani kell a munkavállalók számára mindkét jog tényleges gyakorlását.
Az EB ítélete kitér arra, hogy a napi pihenőidő nem képezi a heti pihenőidő részét, hanem ahhoz hozzáadódik, még akkor is, ha a napi pihenőidő közvetlenül megelőzi a heti pihenőidőt. Ugyan az ítélet nem dönti el a jogvitát, de azt az eljáró miskolci bírónak figyelembe kell vennie, és ez alapján kell döntést hoznia.
Az ügyben megkerestük a MÁV sajtóosztályát, válaszukkal cikkünket frissítjük.