Egyre több városban keserítik meg a helyiek életét az akkumulátorgyárak. A veszélyes anyagokkal folyó gyártási folyamatot magas zajszennyezés is kíséri, amely sokszor pihenőidőben, éjszaka zavarja a lakókat. Ez utóbbit próbálja majd töltés építésével orvosolni az iváncsai önkormányzat.
A Magyar Közlöny február 9-i számában szerepel az a kormányhatározat, amely mintegy 1 milliárd forintot biztosít az iváncsai önkormányzatnak, hogy töltéssel szeparálja el a lakóépületeket az ipari parktól.
Az elválasztó töltés funkciója a „vizuális takarás, valamint fény-, zaj- és rezgéshatások mérséklése” lesz.
Az iváncsai gyár a tervek szerint ezekben a hónapokban fog teljesen elkészülni. 2021-ben a kormány nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházássá nyilvánította a projektet, és biztosított számára 90 milliárd forint állami támogatást. Az állami támogatásból 2,6 milliárd forintot a Mészáros és Mészáros Zrt. kapott, a gyárat kiszolgáló víziközművek megépítéséhez.
Az akkumulátorgyárak élhetetlenül magas zajt tudnak okozni. Korábban egy komáromi lakos, aki egy kilométerre lakik a helyi akkumulátorgyártól, így nyilatkozott lapunknak a zajszennyezésről:
„Néha vannak csendes napok, egyébként zúg, mint egy repülőtér. Az egészben a legbosszantóbb az, hogy mindig pihenőidőben. Este kilenckor beindul, és megy reggel hétig. Van, akinek csak bosszúság, és van, aki konkrétan aludni se tud tőle. Ilyenkor télen inkább csak a tudatát piszkálja az embernek csukott ablaknál, nyáron azért elég kemény tud lenni néha.”
A környezetszennyező gyár egyébként a benne dolgozókra is rendkívül káros, sőt életveszélyes is lehet. Lásd, tavaly januárban baleset történt a komáromi gyárban, aminek következtében 14 dolgozót szállítottak kórházba, sajtóhírek szerint hányással, orrvérzéssel, szédüléssel.
Csütörtökön újabb tüntetés volt Debrecenben az építendő akkumulátorgyár ellen. A tüntetők petíciót adtak át Papp László polgármesternek, amelyet 12 ezren írtak alá. A polgármester korábban így nyilatkozott az ügyről:
„A debreceni önkormányzat visszautasítja és hamisnak tartja azt a retorikát, amely az akkumulátorgyártást olyan színben tünteti föl, amely kizárólag környezetszennyező lehet. Ha így lenne, akkor nem épülnének szerte Európában a fosszilis energiafüggőséget megszüntető vagy részben azt feloldó gyárak. Európában az elmúlt években csaknem negyven akkumulátor- és katódgyár épült. A környezetvédelemre rendkívül nagy figyelmet fordító skandináv térségtől egészen Dél-Európáig több akkumulátorgyárat hoztak létre az elmúlt időszakban.”