Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Ezres tömeg gyűlhetett össze a Bazilika előtt az egyházi iskolák „tanárballagásán”

November 8. kedden elsősorban az egyházi iskolák pedagógusai, diákjai és szüleik számára szerveztek tüntetést a pedagógusok és az oktatás helyzete miatt aggódók Budapestre. A tüntetés keretében a Deák Ferenc térről a Bazilikához vonult a tömeg, ahol rövid beszédek hangoztak el.

A Tanárballagás című rendezvényre délután öt körül több százan gyűltek össze a Deák téren, megtöltve az evangélikus templom előtti teret. Innen fél hatra vonultak át a Bazilikához.

A 2022 november 8-i Tanárballagás résztvevői a budapesti Deák Ferenc téren. Fotó: Bernáth László / Mérce

A „ballagás” során ballagási dalokat énekeltek a felvonulók. Egy tangóharmonikással kiegészült rezesbanda kíséretével, amit valószínűleg kevés elballagó osztály mondhat el magáról.

Kollégánk a helyszínről tudósított, élő videós bejelentkezésünket az alább lehet visszanézni:

A Tanárballagás szervezői külön kiemelték, hogy – miközben teljes mértékben támogatják a szakszervezetek és más szervezetek követeléseit – a vallásos közeg eddig kevésbé érezhette magát megszólítva. Holott az egyházi iskolák pedagógusai, valamint a konzervatívabb tanárok és szülők, valamint gyerekeik is éppúgy megszenvedik a kormány oktatáspolitikáját.

A 2022 november 8-i Tanárballagás résztvevői a budapesti Erzsébet téren. Fotó: Bernáth László / Mérce

Mint Lakatos Máté tanár, a megmozdulás egyik szervezője a Válasz Online-nak elmondta,

„A kollégáink nagyjából száz százaléka egyetértett az eddigi megmozdulások tartalmával, de többen akadtak köztük, akiknek – fogalmazzunk így – stílusproblémája vagy politikai fenntartása volt. Erre mondtuk, hogy rendben, szervezzünk akkor egy olyan akciót, ami nem polgári engedetlenség, nem sztrájk, nem is az iskolák területén van munkaidőben, csendes formátuma pedig olyan, amit a lehető legtöbb kolléga magáénak tud érezni.”

A tüntetés szervezői hangsúlyozták azt is, hogy nem pártpolitikai alapon szerveződnek – hovatovább a konzervatív, egyházi intézményekben, melyekben tanítanak, számos kolléga a kormánypártok támogatója. Ennek ellenére nem értenek egyet a jelenlegi oktatáspolitikával.

A ballagás során a résztvevő pedagógusok tarisznyákkal, valamint szalagokkal vonulnak. Utóbbiakra az általuk tanított tárgyakat írják fel, és a ballagási hagyományokhoz híven egy-egy szál virágot is szívesen fogadnak.

Mire a Bazilikához ért a tömeg, a létszámuk már 1000 fő fölött lehetett.

A 2022 november 8-i Tanárballagás résztvevői a budapesti Bazilika előtt. Fotó: Bernáth László / Mérce

A Bazilika előtt iskolapadokat állítottak a színpadra, ahol Posta István szervező elmondta, hogy a rengeteg támogató mellett nagyjából 300-an voltak a ballagó tanárok több különböző felekezetű intézményből.

Ezután a résztvevők elénekelték a Szózatot.

A szervező szerint sok állami intézmény pedagógusa is jelezte részvételét vagy támogatását, majd emlékeztetett, hogy az egyházi iskolák nagyobb szabadságot élveznek, így támogatásuk különösen sokat jelent számukra. Majd külön köszöntötte a pályakezdőket, és más résztvevőket.

A szervező elmondta, hogy azért vannak jelen, hogy másfél-két évtized múlva ne legyen kérdéses, hogy a legtehetségesebb diákok tanári pályára menjenek.

Tóth Noémi Dalma, pályakezdő történelem-francia szakos tanár vallásos frázisokkal kezdte felszólalását, majd emlékeztetett, hogy a közoktatásban eltöltött évek mély nyomot hagynak az emberek lelkében, hisz a pedagógusok nemcsak a kétségkívül fontos tananyagot adják át, de lelkileg is befolyással vannak a diákokra.

„Pszichológusa kevés embernek van, de tanára mindenkinek”

– emlékeztetett Tóth. Emellett többek között a tanárok munkájának fontosságáról értekezett, és arról, hogy milyen nehéz ennek ellenére megélni a tanári bérekből, a vállukat nyomó terhek mellett. Ami miatt sokan elhagyták a pályát. Végül Istenhez fohászkodott az oktatásért.

Kocsisné Farkas Réka néggyermekes édesanya szintén dicsértessékkel kezdte, majd elmondta, négy gyermeke négy különböző intézménybe jár Budapesten. Ezután a pedagógusok által gondozott kisközösségek fontosságára, valamint az általuk végzett rengeteg fontos munkára hívta fel a figyelmet.

Kocsisné emlékeztetett, hogy értelmetlen felülről szabályozni a pedagógusok munkáját, adminisztrációval lefoglalni őket.

„Az életben minden jó dologhoz kell a bizalom”

– többek között az oktatást érintő döntésekhez is, mondta el Kocsisné. A szülő azt is kifejtette, hogy a tanároknak nem érdemes a jellemzően a kormánypárti média által hangoztatott lózungokra hallgatniuk.

Kocsisné a pedagógusok materiális és lelki szükségleteiről is beszélt, valamint Jézus Krisztust is emlegette megszólalásában, amit egy ponton a Bazilika hatórai harangjátéka szakított meg.

Mikesy András pedagógus, szervező elmondta, néha kicsit bántja hogy tanár lett – a Facebook pedig álláshirdetéseket kínál. Ezután felsorolta a tanárok könnyű életével kapcsolatos sztereotípiákat, majd sajnálatát fejezte ki, hogy a közoktatással csak minimális mértékben foglalkoznak az országban.

Beszélt a pályánmaradásért küzdő fiatal kollégákról, kiemelve hogy sajnálja, ha elhagyják a pályát, majd a tanárok sanyarú helyzetének aspektusairól számolt be.

Mikesy elmondta azt is, zavarja, mikor látja az iskola infrastrukturális fejlesztéseit – holott kérdéses, lesz-e bele tanár – majd a kormány által favorizált egyházi iskolák tanárainak ellentmondásos helyzetére is kitért.

„Úgy szeretném, ha a köznevelés körüli közbeszéd végre nem rólunk, tanárokról szólna”

– mondta ki Mikesy, aki finoman odaszúrt a kormánynak, többek között kifejtve, hogy szeretné ha a jövőt nem betonba öntenék, és nem a cég meg a gyár lenne a fontos, jövőnek szóló befektetés – hanem a jövő nemzedékek, a diákok.

„Hiszem hogy a magyar nemzet jövője a diák (…) így a jövő pásztora a tanár – hát kell ennél szebb hivatás?”

– zárta gondolatait Mikesy.

Posta ezután felsorolta a Tanárballagás öt pontját.

A Tanárballagás szervezőinek öt pontja

  1. Új nemzeti oktatási stratégiát! – Egy oktatási stratégia megszületéséhez széles szakmai konszenzus szükséges. Kialakításához oktatási háttérintézmények kellenek, illetve be kell vonni a szakmai szervezeteket és minden oktatásügyben érintett csoport képviselőit. Az intézményi átalakításon túl az oktatási stratégia része kell hogy legyen a Nemzeti Alaptanterv, a kerettantervek és az érettségi követelményrendszer felülvizsgálata.
  2. Gyerekbarát oktatást! – A családbarát politika eredményeit megkérdőjelezi, ha a családok támogatása csak az iskola kapujáig tart. Aki az iskolát nem támogatja, az a családokat sem támogatja igazán. Az iskolai tananyag tartalma, mennyisége, a nevelés és az oktatás módja a gyerekek valódi igényeinek feleljen meg! Csökkenjen a tanárok óraterhelése, hogy maradjon idejük és energiájuk a diákjaikkal való személyes törődésre! A pedagógusoknak ne kelljen másodállást vállalniuk, a saját gyerekeik számára is lehessenek jelen szülőként, családfenntartóként!
  3. Autonómiát! – A gyerekek igényei intézményenként eltérőek. A helyi igényekre helyben kell válaszoknak születniük. A törvényi szabályozás engedje meg, hogy a pedagógusok szabadabban alakíthassák pedagógiai programjukat! Ennek feltétele a tankönyvek széles választéka és a szabad tankönyvválasztás is. Az intézmények kapjanak valódi önállóságot, a működtetés kérdéseiben az állami fenntartású iskolákban se egy tőlük távoli tankerület döntsön!
  4. Vonzó pedagógus-életpályát, értékálló és igazságos bért! – Az oktatás felemelésének legelső feltétele, hogy jó képességű fiatalokat kell megnyerni az oktatás számára, a pályaelhagyást pedig meg kell állítani. A pedagógusbérek hosszú távon kiszámíthatóan tegyék lehetővé egy család eltartását és az értelmiségi életformát! Garantálja törvény a bérek értékállóságát! A fizetés legyen igazságos: igazodjon a munkaterheléshez, az óraszámhoz, legyenek kifizetve a helyettesítések és minden tanórán kívüli tevékenység!
  5. Megbecsülést a pedagógusoknak! – A pedagógusok munkájának megbecsülése mutatja meg azt, hogy egy ország vezetése hogyan gondolkodik az oktatásról. A tanári tiltakozások az oktatás mély válságának tünetei, a sürgős változás iránti vágy vezeti őket. Szolidaritást és együttműködést várunk a véleményükért kiálló pedagógusokkal! A tünetek felszíni kezelése helyett irányuljon nagyobb figyelem a tiltakozásokat kiváltó okokra! Induljanak érdemi tárgyalások a pedagógusok képviselőivel! Az oktatás ügye nemzetstratégiai kérdés, amely felelős oktatási minisztérium felállását követeli meg!

Mikesy a továbbiakra vonatkozóan elmondta, hogy szerdán megnyílik egy online felület a tanarballagas.hu oldalon, ahol az öt pontot aláírással lehet támogatni, valamint javaslatot tenni további pontokra. Mikesy azt is elmondta, hogy a javaslatokkal meg fogják keresni az intézményvezetőket, hogy a javaslataikat eljuttassák a döntéshozókhoz.

Később Csepreghy András evangélikus lelkész fohászkodott az úrhoz a színpadon, majd elmondta a Miatyánkot. Ezután a tüntetők közösen elénekelték a Himnuszt, a korábban már említett rezesbanda kísérete mellett.

Végül Lakatos Máté, főszervező elmondta, hét testvére van, akivel mind egy iskolába jártak, ő pedig ugyanott tanár. Említette, hogy az intézmény portása megköszönte neki a kiállást, majd ő köszönte meg a résztvevőknek, hogy eljöttek, több különböző csoportot külön említve.

Egyébként maga a tanárballagás sem új: már 2020-ban kiadtak egy állásfoglalást az oktatás helyzetéről, melyben máig megoldatlan, és esetenként jóval korábbról eredeztethető problémákra hívják fel a figyelmet.

A pedagógusok és országos tiltakozási hullámát szorosan követjük a Mércén. A témával foglalkozó további cikkeink itt érhetők el.

Címlapkép: Bernáth László / Mérce