Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Az elmúlt 100 esztendő legjelentősebb vasutassztrájkja készülődik Nagy-Britanniában

A múlt héten Nagy-Britanniában 16 vállalat negyvenezer vasúti dolgozója szavazott az ágazati sztrájkra. Amennyiben csakugyan megvalósul a munkabeszüntetés, úgy az elmúlt 100 esztendő legjelentősebb sztrájkjára fog sor kerülni a nyáron. A vasutasok a vasúttól megvont állami támogatások ellen tiltakoznak – írja a Jacobin magazin.

A sztrájkra való szándékról szóló szavazásra azután került sor, hogy kiderült, a kormány a vasút támogatásának drámai csökkentését tervezi. Miután a kincstárnak a világjárvány idején be kellett avatkoznia, hogy támogatást nyújtson az alapvető fontosságú közszolgáltatás összeomlásának megakadályozására, most megszorításokkal élne:

mintegy 2 milliárd fontot vonna meg idén és jövőre a vasutasoktól,

ami egyben azt is jelentené, hogy az évek óta változatlan bérük 2024-ig biztosan nem emelkedne. A megszorítás első jelei már az év elején észlelhetőek voltak. Az utazás költségei máról holnapra 9 éve nem tapasztalt mértékben emelkedtek.

A bérek befagyasztása, a vasút alulfinanszírozása és az aggodalom, hogy a 16 vasúti társaságot egybefogó Vasúti, Tengerészeti és Közlekedési Dolgozók Szakszervezetétől (RMT) megvonják a jogot a kollektív tárgyalásokhoz, vezetett ahhoz, hogy a zömmel magántulajdonban álló szervezetek a sztrájk mellett döntöttek.

A Jacobin emlékeztet rá, hogy a brit vasút működési zavarainak okai nagyrészt az alulfinanszírozottságnak és a privatizáció örökségének tulajdoníthatók. A magánosítás már a 2000-es években a vasúti közlekedés összeomlásával fenyegetett. A kiszervezett cégek járatai késtek és elhanyagoltak voltak, a jegyárak pedig az egekbe szöktek. A pályák biztonságáért és karbantartásáért felelős Network Rail társaságot emiatt 2002-ben újra állami tulajdonba vették. Elődje, a Rail Track az alapvető munkák elvégzésének rovására haszonszerzésre törekedett, ami egy sor halálos kimenetelű katasztrófához vezetett. Ám az utódszervezet örökölte az elődje felhalmozott adósságát, és mind a mai napig nyögi. A kormány mostani megszorításai azzal járhatnak, hogy a legfontosabb vasúti társaságtól 2500 embert fognak elbocsátani.

Ha csakugyan megvalósul a sztrájk, mert az RMT-nek nem sikerül megállapodnia a kormánnyal, a munkabeszüntetésben többen vehetnek részt, mint az 1955-ös tiltakozásokban, melynek nyomán rendkívüli állapotot hirdetett ki a kormány.

Képünk illusztráció.

(Jacobin, Guardian, BBC)