Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Szakszervezeti mozgalom készül az egyik legnagyobb játékfejlesztőnél

Ideiglenesen felfüggesztették a hetedik hetében járó munkabeszüntetésüket a játéktesztelők a Call of Duty című videójátékot is fejlesztő Raven Software cégnél, amíg a szakszervezeti kezdeményezésük hivatalos elbírálására várnak a vállalat részéről. Az Activision Blizzard nevű kiadóhoz tartozó fejlesztőcégnél decemberben kezdődött a sztrájk, miután a cég indoklás nélkül felmondott az ideiglenes szerződéssel foglalkoztatott alkalmazottainak.

A Microsoft időközben rekordösszegű, 21 ezer milliárd forintnak megfelelő összegért felvásárolta a kiadóvállalatot, hogy tovább növelje a befolyását az elektronikus szórakoztatóipar felett. A különösen prekár helyzetben és kegyetlen kizsákmányolással foglalkoztatott dolgozók körében fontos előrelépés a Raven Software körül formálódó szakszervezet.

Tűzoltás

Az elbocsátásokat követően a Raven Software fejlesztőcég több tucat dolgozója szimbolikus kivonulással válaszolt, illetve a főállásban foglalkoztatott játéktesztelők munkabeszüntetéssel tiltakoztak a döntés ellen. Nem sokkal később a cég alkalmazottainak jelentős része támogatását fejezte ki a szakszervezetbe való rendeződés megkezdésére. A dolgozók által alapítandó Game Workers Alliance Union az első olyan, videójátékkal foglalkozó munkások szakszervezete lehet, aminek dolgozói nyílt piaci forgalomban működő videójátékkal foglalkozó vállalatnál dolgoznak.

A tavalyi év folyamán több botrány is volt a kiadóvállalatnál. Mint kiderült, a cégnél dolgozó nőket szisztematikusan alacsonyabb bérezéssel foglalkoztatták, illetve a dolgozók a közös összejövetelek során ismétlődő szexuális visszaélésekről számoltak be, amivel a vállalat vezetése nem volt hajlandó érdemben foglalkozni.

A Wall Street Journal beszámolója alapján a vállalatot vezető Bobby Kotick személyesen is tudott a szexuális abúzussal kapcsolatos panaszokról, mégis nagyrészt eltusolta a botrányt.

A vállalat korábban erőteljesen próbálta meggyőzni a dolgozókat, hogy nem érdemes szakszervezetbe szerveződniük. A sajtóba kiszivárgott levelek alapján a cég a közvetlen kommunikációt preferálta a szakszervezetiség helyett. Korábban a vállalat több mint ezer dolgozója követelte petícióban a zaklatási botrányba keveredett vállalat vezetőjének a lemondását, de követelésük süket fülekre talált.

A tiltakozásra válaszul az Activision bejelentette, hogy közel 500 megbízási szerződéssel foglalkoztatott dolgozóját tervezi határozatlan idejű munkaszerződéssel foglalkoztatásba venni, ami a vállalat eddigi legnagyobb felvételi hulláma lenne.

Milyen sztrájk?

Miközben a kiadóvállalat egyik fejlesztőjénél munkabeszüntetéssel tiltakoztak a rossz foglalkoztatási körülmények ellen, nagy meglepetést okozott az iparágban, hogy a Microsoft 68,7 milliárd dollárért felvásárolta a hatalmas kiadót.

A Microsoft videójátékért felelős vezetője, Phil Spencer a napokban egy interjúban kitért a szakszervezettel kapcsolatos kérdés elől. Amikor a jobb munkakörülményekért harcoló ABK Workers Alliance (ABK – Activision, Blizzard, King; a kiadóvállalat fő részvállalkozásai) követeléseiről kérdezték, a 33 éve a vállalatnál dolgozó Spencer azt állította, hogy nincsenek különösebb tapasztalatai a szakszervezetekkel, és nem ismeri azok működését.

Kitérő válasza különösen visszás, főleg azért, mert korábban a Microsoft által ideiglenesen foglalkoztatott játéktesztelők 2014-ben sikeresen szakszervezetet alapítottak, hogy kollektíven rendelkezhessenek a foglalkoztatásukat meghatározó szerződés felett. A szakszervezet formálódásának hírére a fejlesztőket foglalkoztató munkaközvetítő egyszerűen felmondta a szerződésüket.

Hogyan tovább?

Az Activision fejlesztőinek érdekérvényesítő szervezete, a ABK Workers Alliance célja a dolgozók jogainak védelme és a jobb körülmények közötti foglalkoztatásért folytatott harc. A videójátékiparban egyre nagyobb támogatást élveznek a hasonló kezdeményezések, miközben egyre több beszámoló érkezik agyondolgoztatott fejlesztők munkakörülményeiről.

A szakmában túlságosan elfogadott az úgynevezett crunch, ami a megjelenést megelőző feszített munkaidőre vonatkozik. Sokszor a megjelenés előtt a vállalatok akár éjjel–nappal dolgoztatják a programozóikat, hogy időben elkészüljenek az értékesítéssel foglalkozó részleg által kitűzött megjelenési dátumra, és teljesítsék a játékosok elvárásait.

A különösen sok stresszel járó időszakban gyakori, hogy a fejlesztők akár heti több mint 100 órában vannak foglalkoztatva. A kiégés miatt több programozó kényszerült felhagyni a karrierjével.

A képviseletiséget ellátó ABK jelenleg kivárja, hogy a vállalat elfogadja-e hivatalosan a szakszervezet megalakítását. Eddig a játékok minőségellenőrzésével foglalkozó dolgozók 78 százaléka támogatta a szakszervezeti kezdeményezést. Az egyébként 350 embert foglalkoztató Raven Software-nél ez körülbelül három tucat embert érint, az Activision közleménye szerint.

Amennyiben a vállalat nem fogadja el a követeléseiket, a dolgozók a Nemzeti Munkaügyi Testülethez (National Labor Relations Board) fordulhatnak kollektívan a szakszervezetté válásról szóló szavazás kiírásának érdekében. Amennyiben a dolgozók 50 százaléka plusz egy fő támogatja a szakszervezet megalapítását, a vállalatnak kötelező kollektív tárgyalófélként elismernie a dolgozókat képviselő szervezetet.