Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Az USA tinédzser korú kamionsofőrökkel tartaná fenn az ellátási láncot

Az Egyesült Államokat is elérte az Európát és Nagy-Britanniát is sújtó kamionsofőrhiány és az ellátási láncok akadozása. Az USA drasztikusnak mondható választ adott a válságra – a föderális kormány egy olyan gyakornoki programot állított fel, amely engedélyezné a 21 év alattiak számára is a kamionok államhatárokon átívelő vezetését, ami ezidáig tiltott volt. A kritikusok szerint a szabályozás fellazítása növeli a balesetek kockázatát.

Jelenleg az Egyesült Államokban legalább 21 évesnek kell lenni ahhoz a sofőrnek, hogy olyan kamionokat vezethessen, ami áthalad egy-egy állam határán. A Kongresszus javaslatára egy három éves gyakornoki tesztprogram ezt a szabályt fölülírná. A programot az Amerikai Teherszállító Egyesület is támogatja, mondván, az országban hiány van kamionsofőrökből. Az Egyesület szerint legalább nyolcvanezer kamionsofőr hiányzik a rendszerből. A Kongresszus által kezdeményezett programban azonban egyszerre csak 3000 tinédzser vehetne részt országosan.

A gyakornokság alatt már a 120 és 180 órás próbaidő alatt is áthaladhatnának az államhatárokon a tinisofőrök, feltéve, hogy egy tapasztalt sofőr ül az anyósülésen. A próbaidő elteltével egyedül is vezethetnek majd, de 21 éves korukig monitorozni kell a cégnek a teljesítményüket.

A program tiltja olyan fiatalok alkalmazását, akik korábban súlyos közlekedési szabálysértést követtek el.

A program három éves lefutása után a Motoros Járművek Biztonságáért Felelős Szövetségi Hivatalnak jelentésben kell beszámolni a tinédzser korú sofőrök biztonsági adatairól és javaslatot tenni arra, hogy ugyanolyan biztonságos-e tinédzsereket alkalmazni ilyen feladatra, mint idősebbeket. A Kongresszus ezután a jelentéseket figyelembe véve meghosszabbíthatja a programot.

Peter Kurdock, az Autópálya- és Autóbiztonság Szószólóinak főtanácsosa szerint már most is vannak föderális adatok arra vonatkozóan, hogy a fiatal vezetők több balesetet okoznak, és a fuvarozással foglalkozó cégek már régóta szerettek volna javítani a szabályokon az ellátási láncok ürügyén. Kurdock attól tart, hogy a kormány intézkedése precedensértékű lehet és következményei hosszútávon velünk maradnak.

Címlapkép: Pixabay