A szakszervezeti tagok összefogásának köszönhető vállalatcsoporti bérmegállapodás nélkül olcsón megúszta volna a munkáltató, ha csak az országos bérmegállapodásból fakadó kötelezettségeket kellett volna teljesítenie – így kommentálta honlapján a Vasutasok Szakszervezete a MÁV-Volán cégcsoportnál hétfőn nyélbe ütött 2022-es bérmegállapodást.
Ahogyan arról a Mérce is beszámolt, a Vasutasok Szakszervezete és a Közúti Közlekedési Szakszervezete is jelezte, hogy a MÁV-Volánnál érvényben levő korábbi megállapodás a 20 százalékos minimálbér-emelés miatt elégtelennek bizonyul a dolgozók fizetésének rendezésére, a bértorlódás miatt pattanásig feszült helyzet pedig a szolgáltatás biztonságát is veszélybe sodorhatja
A bértárgyalásokat lezáró megegyezés értelmében a MÁV-Volán az érdekegyeztető tanács január 17-ei ülésén a 2021-23. évre szóló bérmegállapodást aláíró felek módosították a megállapodás 2022. évi béremelésre vonatkozó pontját. Eszerint a minimálbér és garantált bérminimum közel 20 százalékos emeléséből következő bértorlódást a változtatás úgy kezeli, hogy
az alanyi jogú béremelés mértéke 10 százalék, de minimum 40 000 forint kell, hogy legyen.
Ez azt eredményezi, hogy
- azoknak a munkavállalóknak, akiknek 2021. december 31-én a személyi alapbére nem érte el a 400 000 forintot, 2022. január 1-től 40 000 forinttal nő az alapbérük,
- akiknek 2021. december 31-én az alapbére 400 000 forint vagy annál magasabb összeg volt, 2022. január 1-től 10 százalékkal lesz magasabb a bérük.
Így a 2021-es 400 000 forintos alapbér alatt a korábbi megállapodás szerinti 10 százalékon felül további emelés valósult meg az új megállapodás eredményeként, hogy pontosan mekkora, azt az alábbi diagramon ábrázolta a szakszervezet:
Az erről szóló megállapodást aláírta a munkáltató és minden kollektív szerződés kötésre jogosult szakszervezet, köztük a Vasutasok Szakszervezete is.
A cégcsoport közlése szerint a bérminimumok emelésére, valamint a lojalitás-juttatás egységesítésére szánt összeget és a 10 százalékot is beleértve 2022-ben a 43 ezer munkavállaló jövedelmének javítására 49 milliárd forintot fordítanak. Az ehhez szükséges forrásokat a munkáltatói járulékterhek csökkentéséből származó vállalati megtakarítások biztosítják. Mint ismert, ezt a megoldást a Vasutasok Szakszervezete kérte levélben a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli minisztertől, Mager Andreától, aki pozitív választ adott az érdekképviseletnek.
A bérmegállapodás eredményeként a MÁV-Volán-csoport munkavállalói 2022-ben éves szinten átlagosan legalább bruttó 530 ezer forinttal vihetnek többet haza, mint az előző évben.
Nem mindenki elégedett
A bérmegállapodással kapcsolatban azonban így is hiányérzete van a Mozdonyvezetők Szakszervezetének (MOSZ), amely saját honlapján közölte, hogy bár a MÁV-Volán csoport egészét tekintve az alapbéremelésen túli 2022-es bérnövekedés 55 000 munkavállalóból közel 43 000 főt érint, ők nem értenek egyet azzal, hogy a bérintézkedés nem vonatkozik a MÁV-csoport valamennyi dolgozójára. Az érintettek köréből szerintük leginkább a mozdonyvezetői munkaköri családba tartozó, valamint technikusi, mérnöki munkakört ellátók esnek ki.
A közös, 2021-2023. évre szóló megállapodással – amelynek értelmében 2022-ben és 2023-ban 10-5 százalékkal emelkednek a bérek – kapcsolatos kifogásait már októberben jelezte a Mozdonyvezetők Szakszervezete. A legfőbb probléma szerintük az, hogy az egyezségben lefektetett bérfejlesztési mérték nem biztosította a mozdonyvezetők reálkeresetének még a szinten tartását sem.
A MOSZ szerint az, hogy a friss bérmegállapodás módosításaiból sokan kimaradtak, nem segíti a kvalifikált munkaerő megtartását. „Ha a magas infláció miatti reálkereset-veszteség kompenzálása történt volna meg a járulékcsökkentésből, az valamennyi munkavállalót érintette volna” –írja a szakszervezet közleményében. A MOSZ kommentárjában idézi Homolya Róbert MÁV-elnököt is, aki a közlemény szerint úgy fogalmazott az egyeztetések során, hogy, a MOSZ javaslatára nem volt anyagi fedezet. A 2022. január 1-től érvényes megemelt alapbérekkel történik majd a bérfizetés február 7-én. A MOSZ számára a munkáltató felajánlotta, csatlakozzunk az aláíró szakszervezetekhez, de azt a szakszervezet elutasította.
A Mozdonyvezetők Szakszervezete továbbra is fenntartja követelését a 2021. évi reálkereset-veszteség kompenzálására – írják. Mint ismert, a MOSZ a múlt héten sztrájkot is belengetett: akkor azt közölték, a szakszervezet január 20-ig felméri tagjai közt a sztrájkhajlandóságot is. A sztrájk időpontjáról és időtartamáról február 2-án döntenek, a MOSZ azonban továbbra is nyitott arra, hogy követelését tárgyalásos úton rendezze a MÁV-START Zrt.-vel.