Néhány nappal ezelőtt írtuk meg, hogy súlyos anyagi gondokkal küzd a fővárosi tömegközlekedés a kormány és és az ellenzéki vezetésű Budapest közötti vitának köszönhetően, melynek következtében a kormány 12 milliárd forintot tart vissza a fővárostól, így egyre nagyobb problémát okoz a fővárosi tömegközlekedésért felelős BKK és BKV működtetése. A két fél közötti konfliktus tárgya az elővárosi tömegközlekedés finanszírozása, amely az előző főpolgármester, Tarlós István és a kormány közötti megállapodás értelmében elviekben a távolsági buszokat üzemeltető Volánbusz, az elővárosi vasúthálózatért felelős MÁV és a fővárosi önkormányzat közös feladata.
Azonban az elkövetkező években óriási fejlesztésekben részesülő agglomerációs közlekedés költségei jelentősen megnőttek, amivel párhuzamosan a főváros által fizetendő összeg mértéke is emelkedett. Ennek a kifizetése pedig a járvány miatt kieső bevételi források és a kormányzati elvonásoknak köszönhetően hatalmas teher lenne a fővárosnak, így egyelőre nem született megállapodás a Városháza és a kormány között, amelynek következtében az utóbbi nem hajlandó folyósítani a 12 milliárd forintnyi állami támogatást.
A témával kapcsolatban ma délután Karácsony Gergely sajtótájékoztatót tartott a Miniszterelnökségnek otthont adó Karmalita kolostor előtt. A főpolgármester – akit jövő évi választások budapesti ellenzéki jelöltjeinek egy része is elkísért a sajtótájékoztatóra – szerint a számára kedves ügyeket mindig bőségesen megtámogató kormány igencsak szűkmarkúnak mutatkozik akkor, amikor létfontosságú közszolgáltatásokat, mint például a tömegközlekedést kell finanszíroznia. Karácsony emellett felhívta rá a figyelmet, hogy mivel nagyvárosok tömegközlekedési infrastruktúráját nem csak a városlakók veszik igénybe, így az Európában elterjedt megoldás szerint a legtöbb nagyváros közösségi közlekedésének fenntartását legalább egyharmad részben az állam állja.
Ezzel szemben Budapest esetében a kormányzati támogatás Karácsony szerint kimerül az említett 12 milliárdban illetve a diákoknak és nyugdíjasoknak járó kedvezményes jegyek után járó, nagyságrendileg szintén 12 milliárd forintnyi kompenzációban.
Karácsony úgy fogalmazott, hogy a kormány tulajdonképpen úgy viselkedik, mint a tömegközlekedésen bliccelők, ezért az ellenzéki képviselőtársaival karöltve a főpolgármester megpróbált átadni egy pótdíjelismervényről szóló szimbolikus nyugtát 12 milliárd forint összegben Orbán Viktor miniszterelnöknek, azonban a Miniszterelnökség épületét őrző rendőrök megakadályozták a „bírság” kézbesítését.
Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes néhány nappal ezelőtt a Népszavának, elmondta, hogy ha szerda éjfélig nem érkezik meg a kormány által beígért 12 milliárdos normatíva, akkor a budapesti tömegközlekedésre szánt összes tartalék ki fog fogyni a kasszából. Erre végül nem került sor mivel a főváros úgy döntött, folyószámlahitelekből finanszírozza a tömegközlekedés további működését amíg nem születik megállapodás a kormánnyal. Azonban a mai sajtótájékoztatón Karácsony Gergely arról beszélt,
nem zárható ki, hogy a jövőben szükség lesz a budapesti tömegközlekedés korlátozására.
Emellett ahogy Karácsony elmondta, a kialakult helyzet miatt könnyen lehet, hogy a BKK nem fogja tudni betartani azt az államháztartási törvény által előírt kötelezettségét, melynek értelmében az év végére minden adósságát törlesztenie kéne a vállalatnak. Azonban a főpolgármester hozzátette, hogy a tömegközlekedésben dolgozók bérei továbbra is ki lesznek fizetve.
A sajtótájékoztatóról a Mérce élőben tudósított, közvetítésünk alább tekinthető meg.
A budapesti tömegközlekedés finanszírozása már évtizedek óta a magyar önkormányzatiság egyik legnagyobb rákfenéje, még a kormánypártok által támogatott Tarlós Istvánnak is komoly közelharcot kellett folytatnia az Orbán-kormánynál, hogy az állam megfelelően finanszírozza a főváros közösségi közlekedését, amely a BKV 2012-es csődközeli helyzetbe kerülésével majdnem össze is omlott. A helyzet azonban sokat romlott mióta ellenzéki vezetése van Budapestnek, hiszen a folyamatos kormányzati elvonások miatt szinte esélytelen, hogy a főváros saját forrásaiból is fedezni tudja az ország legnagyobb tömegközlekedési rendszerének működtetését.