Nem riadnak vissza a kormány homofób módosítójától a civil szervezetek. Számos szervezet elkötelezett amellett, hogy a fiatalok ezentúl is részesüljenek felvilágosításban olyan fontos témák kapcsán, mint a szexuális vagy a nemi identitásuk. A Szivárvány Szakkör kiadványa például középiskolások számára is érthető módon, egyéni tapasztalatokkal és történetekkel magyarázza el a szexuális orientáció és nemi identitás legfontosabb kérdéseit.
A füzet a Magyar LMBT Szövetség kiadásában jelent meg, és fiktív középiskolás diákok perspektívájából mutatja be, hogy milyen kihívásokkal néznek szembe hazánkban az LMBTQI fiatalok. A dokumentum segít eligazodni a diákoknak az LMBTQI közösséggel kapcsolatos témákban (többek között azt is elmagyarázza, hogy mit jelentenek a betűk a mozaikszóban), bemutatja a magyar homoszexuális és transznemű fiatalok helyzetét, valamint fontos elérhetőségeket is tartalmaz, ahova a fiatalok lelkisegélyért és jogi segítségért fordulhatnak.
Mint ahogy azzal már bővebben foglalkoztunk, a kormánypárti többséggel nemrég megszavazott, a köznyelvben homofób törvényként ismertté vált jogszabály több ponton is súlyosan csorbítja a szexuális kissebbségek jogait. A törvény betiltana a 18 év alattiak számára minden olyan tartalmat, amely amely homoszexuális vagy transznemű embereket jelenít meg, valamint csak bizonyos szervezeteknek tenné lehetővé, hogy a szexualitásról beszéljenek az iskolákban. Habár a kormány szerint a törvény a gyermekeket védi, szakértők és érdekvédők úgy gondolják az intézkedések akár gyermekek életébe is kerülhetnek.
A homofób törvénymódosítást a mérvadó szakmai szervezetek és a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete is bírálta.
A diszkriminatív jogszabály ugyanis tovább tabusítja a szexualitást, és ellehetetlenít olyan programokat, melyek a gyerekek mentális jóllétével foglalkoznának.
A szakszervezet szerint a szexuális kisebbségekhez tartozó diákok megvédése is még nehezebb lesz.
Az is kérdés, hogy az iskolán kívül milyen programokhoz juthatnak tovább ezen túl a fiatalok. A NANE és a Patent Egyesület közösen szervez nyári tábort fiatal lányoknak, ahol prevenciós előadások mellett az egyenlőségre és kölcsönösségre épülő párkapcsolatokról, a szexuális és reproduktív egészségről is beszélnek, valamint elősegítik, hogy gyermekek is felismerjék az erőszak figyelmeztető jeleit és annak formáit. A Patent Egyesület már évek óta szervez felvilágosító előadásokat különböző iskolákban, azonban tevékenységük az új törvénymódosítással veszélybe került.
Az ilyen és ehhez hasonló civil tevékenységek ezért is különösen fontosak, hiszen a mostani rendelkezések ellehetetlenítik a fiatalok számára, hogy megfelelő forrásokból tájékozódjanak a szexualitásról vagy a nemi identitásról. Érzékenyítésre és mélyebb megértésre pedig hatalmas szükség van, főleg a mostani helyzetben, amikor a hatalom igyekszik minden eszközével démonizálni a szexuális kisebbségeket.
LMBTQ: Leszbikus, Meleg, Transznemű, Queer Interszexuális
A dokumentum részletesen elmagyarázza a mozaikszó egyes fogalmainak jelentését, emellett a sokszor politikailag ellenséges hangnemben használt gender, tranzíció, vagy előbújás/coming out kifejezéseket is szakszerűen mutatja be. Utóbbival kapcsolatban egy személyes történet is olvasható:
,,Nálam ez a folyamat 3 éve kezdődött, és bár a szüleim és barátaim elfogadnak, még mindig tart, hiszen újra és újra kerülök olyan helyzetekbe, új közösségekbe, ahol muszáj színt vallanom. Ez lelkileg elég megerőltető és stresszes tud lenni, mivel sosem tudom, milyen fogadtatásra számíthatok.”
A kiadványban a Háttér Társaság és a GLSEN (Meleg Leszbikus és Hetero Oktatási Hálózat) egy 2017-es tanulmánya is megtalálható, amely a magyar LMBTQI fiatalok helyzetével kapcsolatban végzett felmérést.
A több mint kilencszáz 13 és 21 év közötti kitöltő válaszai alapján az LMBTQI diákok több mint fele (53%) nem érezte magát biztonságban az iskolában, kifejezetten a szexuális irányultsága miatt.
Fenyegetve érezték magukat azok is, akiket a többiek nem éreztek elég „férfiasnak” vagy „nőiesnek”, illetve nemi identitásuk eltér a biológiai nemüktől. Szóbeli zaklatást a kitöltök közel kétharmada (64%) tapasztalt szexuális orientációja miatt, több mint felüket (56%) pedig nemi önkifejezése miatt bántották.
A kitöltő diákok több mint fele (54%) szerint iskolájukban gyakran vagy nagyon gyakran hangzanak el becsmérlő kifejezések LMBTQI emberekkel szemben, több mint kétharmaduk (70%) pedig tapasztalt már ilyet tanárok vagy más iskolai dolgozók részéről is.
A kiadvány felhívja a figyelmet arra, hogy a magyar iskolák többségében az LMBTQI emberek és problémáik ma is „láthatatlanok”: az iskolai életben nem jelennek meg velük kapcsolatos információk. Például az eredmények szerint nincs zaklatás-ellenes szabályzat az intézményekben, vagy ha igen, az túl általános, és nem tér ki a szexuális irányultságra, nemi identitásra, illetve az ezekkel kapcsolatos előítéletekre. Az órákon sem kerültek elő pozitív tartalmú információk az LMBTQI közösséggel kapcsolatosan, és érzékenyítő előadások sincsenek.
Bizonyos szervezetek eddig igyekezték kompenzálni az oktatási rendszer ezen súlyos hiányosságát különböző érzékenyítő és felvilágosító foglalkozásokkal, azonban az új törvény most ezeket is megszünteti, amely az LMBTQI fiatalok biztonságát nagyon negatívan fogja befolyásolni.
Szólalj fel, hallgasd meg, légy diszkrét!
,,Sokáig a suliban, az osztálytársaim között is kínosan ügyeltem rá, hogy soha ne derülhessen ki. A titkolózás, a szorongás nagyon sok energiámat felemésztette akkoriban. Azóta megtudtam, hogy a titkolózásra kényszerülő LMBTQI fiatalok körében a kortársaikhoz képest háromszor gyakoribb az öngyilkosság, és kétszer olyan gyakori az önbántalmazás. Aztán szerencsére összebarátkoztam olyanokkal, akikkel őszintén tudtam beszélni magamról, és akik kiálltak mellettem.”
A kiadványban a leggyakoribb kérdéseket és tévhiteket is megválaszolják a szexualitás és nemi identitás témakörében, valamint a kisokos arra is ad útmutatót, hogy mit tudnak tenni a fiatalok a megkülönböztetés ellen, és hogyan segíthetnek LMBTQI iskolatársaiknak. A füzetben felhívják a figyelmet az előítéletek tudatosítására és a tájékozódásra. Hangsúlyozzák, hogy a fiatalok kellő diszkrécióval és megértéssel forduljanak társaikhoz, valamint lépjenek fel a fizikai vagy szóbeli bántalmazás ellen elsősorban erőszakmentes, szóbeli segítségnyújtással, mert ők is sokat tudnak tenni azért, hogy az oktatási intézmények elfogadóbb közegekké váljanak minden ember számára.