A pesti fonódó villamos a Galvani hídhoz kért fővárosi hozzájárulás ára- mondta Karácsony Gergely hétfőn a Népszavának. A főpolgármester megerősítette Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár szavait, miszerint a kormány és az önkormányzat konszenzus közeli helyzetben van a projekttel kapcsolatban. Az LMP azonban kevesli a főváros követeléseit, szerintük gyenge alku született. Baranyi Krisztina pedig Facebook oldalán tett közzé két wekerlei civil szervezet által javasolt, Kispest polgármestere által is támogatott útvonaltervet a Galvani-levezetőről, mely egyáltalán nem szerepelt a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsán bemutatott opciók között. A Galvani projekt kapcsán tehát egyre több a kérdőjel, ahogy a főváros és a kormány közeledni látszik a megegyezésben.
Ahogy arról már mi is beszámoltunk, a A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának (FKT) ülésén a felek még nem jutottak dűlőre a Galvani híd nyitott kérdéseiben, arról viszont született döntés, hogy a projekt legkényesebb vitás pontjáról, a híd levezető úthálózatáról az érintett kerületek vezetéseinek kell dűlőre jutniuk. Baranyi Krisztina, a kérdésben érintett egyik kerület, Ferencváros polgármestere az FKT ülésén elhangzottakra reagálva kijelentette, sok hónapja folyik egyeztetés a felkínált levezető utakról, de nem sikerült megegyezésre jutniuk a kerületeknek, mivel nincs egyetlen olyan nyomvonalajánlat, ami mindenkinek jó.
A mai napon a polgármester Facebook oldalán tett közzé egy Galvani-levezető útvonaltervet, mely elmondása szerint nem szerepelt az FKT által kijelölt 6+1 nyomvonal változat között, így a nyilvánosság sem mondhatta el róla véleményét.
Baranyi elfogadhatatlannak találja az útvonaltervet , mivel az elvágja a József Attila-lakótelepet a Határ úti villamosvonaltól, valamint a Napfény utcai Idősek Otthonától néhány méterre halad el, ellehetetlenítve annak működését és az ott élő időseket. Emellett az ott található Kiserdőt is kettészeli, így gyakorlatilag egy fél erdő eltűnne a kerületből.
Ferencváros polgármestereként továbbra is elfogadhatatlannak tartom a képen látható, két wekerlei civil szervezet által…
Posted by Baranyi Krisztina on Monday, May 3, 2021
Karácsony szerint azonban hamarosan megegyezésre juthatnak a kormánnyal a nyomvonalról. A fővárosnak az az álláspontja, hogy a Galvani híd nem önmagában érték Budapestnek, hanem azzal nyer valódi értelmet, ha segíti a belváros és a pesti oldal forgalomcsillapítását.
A városvezetés az ehhez szükséges intézkedéseket, és azok uniós forrásból való támogatását szabja feltételül a beruházás elkezdéséhez, különös tekintettel a pesti fonódó villamoshálózat támogatására.
A fonódó villamos a városrészeket kötne össze, hogy fenntartható, gyors, jó minőségű közlekedési kapcsolatot kapjanak a Pest külső részein álló lakótelepek lakói. Az LMP szerint azonban a forgalomcsillapítás szükséges, de nem elégséges felétele a Galvani projekt megvalósításának.
A párt továbbá azt is hiányolja az alkuból, hogy a megépítendő Galvani hídon és körúton hogyan biztosítják a személy- és teherforgalom mérséklését, a körút humánus, városias kialakítását, és a külvárosok élhetőségének, az élhető lakóövezetek és a zöldterületek – így a Kiserdő – megőrzését. Az LMP éppen ezért javasolja, hogy az alkuban szerepeljen a dugódíj mellet az M0 körgyűrű teljes hosszának ingyenessé tétele, a belvárosi hidak kapacitásának szűkítése és a külvárosok védelme.
Fürjes Balázs pénteki Facebook posztjában még rendkívül bizakodóan nyilatkozott a Galvani híddal kapcsolatban. Elmondta, csütörtökön Vitézy Dáviddal, Karácsony Gergellyel, valamint a projektben érintett kerületek polgármestereivel, Baranyi Krisztinával, Borbély Lénárddal és László Imrével egyeztetett, mely alapján alapján jó irányba haladnak. Hozzátette, ,,A legutolsó Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa ülésen a kormány világossá tette: hasznos és jó dolog lenne megépíteni a Galvani hidat, mi megtervezzük azt, beszerezzük az engedélyeket, de ha Karácsony Gergely nemet mond a hídra, a tervek bekerülnek az asztalfiókba”.