Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Három kerület civiljei együtt kérik a fővárost és a kormányt: ne döntsenek a fejük felett a Galvani híd úthálózatáról

Három fővárosi kerület – Újbuda, Ferencváros és Kispest – lakossági csoportjai nyílt levélben fordultak Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszterhez és Karácsony Gergely főpolgármesterhez, amelyben az Új Duna-híd (Galvani híd) levezető útjairól szóló döntés elhalasztását kérik.

A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa (FKT) várhatóan február végén ülésezik újra, amikor Fürjes Balázs és Vitézy Dávid javaslatára újra napirendre kerül a Galvani híd levezető úthálózatáról szóló döntés, ám a civilek a beruházással kapcsolatban egyre csak szaporodó kérdések tisztázásához minél előbb egy közösségi gyűlés összehívását sürgetik.

A lakossági csoportok információi szerint a Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár, Fürjes Balázs év elején levélben fordult az FKT-hez, hogy a 2021. február 28-i ülésen vegyék napirendre a kapcsolódó úthálózat II. szakaszára vonatkozó kérdést, azaz lényegében zárják le a döntési folyamatot arról, hogy a híd levezető, pesti úthálózata milyen nyomvonalon haladjon.

Mindezt annak ellenére tette Fürjes, hogy az egyeztetést követelő civilek 2020. december 8-án személyesen adták át petíciójukat a főpolgármesternek, aki akkor
javasolta a döntés elhalasztását, továbbá a kérdések tisztázására egy közösségi gyűlés megrendezését, hogy a komoly fakivágásokkal járó beruházás ügyében a budapestiek legszélesebb körét bevonó társadalmi egyeztetést tudjanak tartani.

Most a három érintett kerület korábban más-más ügyek mentén megalakult civil csoportjai, a kispesti Kiserdővédők, az atlétikai világbajnokságra épülő stadion ügyében felszólaló ferencvárosi StadiOFF és az újbudai KörTér – Környezettudatosak tere Újbudán nevű csoportok azt követelik, hogy február végén még semmiképp ne döntsenek a Galvani híd úthálóuzatának nyomvonaláról, ami  – mint írják – a teljes főváros és az agglomeráció közlekedési rendszerét és a város fejlődését hosszú távon meghatározza majd.

„Az elmúlt hónapokban ahelyett, hogy a beruházás egy konkrét részletét illetően – a pesti levezető hálózat nyomvonaláról – közeledtek volna az érintett lakók, az őket képviselő választott tisztségviselők, civil szervezetek, valamint a főváros és a kormányzat álláspontjai, az egész beruházással kapcsolatosan nyíltak ki olyan alapvető kérdések a nyilvánosságban, mint amilyen a fővárosi forgalomcsillapítás mikéntje és abban a híd által betöltött szerep”

– fogalmaznak a levélben.

Egyben azt is kérdezik a városházától és a kormánytól:

  • Mi történt az elmúlt két hónapban a közösségi gyűlés ügyében? Mikor kerül megrendezésre?
  • Milyen úton és módon, milyen menetrend szerint fogja ez befolyásolni a főváros és a kormány közös döntését a Galvani-projekt részleteiről?

A civilek arra szólítják fel a döntéshozókat, hogy döntéshozókat,
hogy:

  • a Galvani híd kapcsolódó úthálózata II. szakaszára vonatkozó február 28-ra tervezett döntésüket halasszák el,
  •  a Galvani-projekt kapcsán felmerült kérdések kibontására, valamint a fővárosi közlekedés átalakítására irányuló közösségi gyűlés megszervezését kezdjék meg,
  • a Főváros álljon elő azokkal a modellekkel, amelyek a motorizált forgalom általános csökkentésének megvalósítható lehetőségeit mutatják meg
  • a kormányzat pedig tegye egyértelművé, hogy ezekben hol és mennyire partner.

A Mérce érdeklődésére Borbás Gabriella, a StadiOFF csoport tagja elmondta, hogy akkor merült fel a civil csoportok közti összefogás ötlete, amikor a tavalyi év végén kurrens problémává vált Újbuda túlzott beépítettsége. Ezzel párhuzamosan pedig a Kiserdővédők is felkeresték a ferencvárosi civileket a Galvani hídhoz kapcsolódó úthálózat ügyében. Ezt követően kezdett együttműkdöni a három csoport, elhatározva, hogy közösen fellépnek a közszolgáltatások telepítése (parkok, bölcsődék, óvodák, közlekedési, egészségügyi, oktatási infrastruktúra) nélküli beépítések és a három kerület közlekedését közvetlenül és közvetetten érintő Galvani híd esetleges forgalomnövelő hatása ellen.