Kiderült, ki és mennyiért vásárolta meg azt a balaton-parti kikötőt, amelynek megmentéséhez a civilek segítségét kérte szeptemberben Csopak polgármestere, Ambur Tibor. A Balatoni Hajózási Zrt. 52 millió forintos kikiáltási áron bocsájtotta árverésre a csopaki közforgalmú kikötőt, ám a vízparti terület végül 889,87 millió forintért kelt el – a 24.hu információi szerint a licitet óriási érdeklődés kísérte, többen még az utolsó pillanatokban is egymásra ígértek. A nyertes Abronits Róbert Major Kft.-je lett.
A Bahart (Balatoni Hajózási Zrt.) reorganizációs tervéről mi is beszámoltunk: a cég áprilisban hozta nyilvánosságra a tervét, miszerint bérbeadnák a vitorláskikötők üzemeltetési jogát, bezárnának vagy értékesítenének négy kikötőt, illetve eladnának két kempinget, szállodát és több hajót is. A BAHART-ban a Magyar Turisztikai Ügynökség rendelkezik tulajdontöbbséggel, a többi részvényt a balatoni települések önkormányzatai birtokolják, ám sokkal kiseb százalékban. Ambrus Tibor már akkor azt nyilatkozta a Népszavának: a tervezetre nemmel fognak szavazni.
A polgármester szeptemberben arról számolt be: úgy tudják, hogy több befektetői csoport is érdeklődik a terület iránt és „könnyen belátható, hogy ha egy befektető többszáz millió forintért megvásárolja a területet, akkor be is szeretné építeni és hasznosítani azt a saját érdekében”.
A polgármester ezután októberben azt nyilatkozta az MTI-nek: a liciten kialakult végösszeg irreálisan, értelmezhetetlenül magas,
hiszen a 2,8 ezer négyzetméteres terület egy közforgalom elől el nem zárható mólóból, és egy alig 2 ezer négyzetméteres, mintegy 50 méternyi partszakasszal rendelkező közparkból áll. Ezen a területen 2 százalékos a beépíthetőség, amit le is fed a kikötő pénztárépülete és vizesblokkja, a helyi építési szabály szerint a megengedett maximális beépítési magasság 4,5 méter. Az ingatlanhoz tartozó, 10-12 férőhelyes vitorláskikötő szerinte legfeljebb 20-30 férőhelyre bővíthető.
A polgármester azt is sérelmezte, hogy amíg az önkormányzat számára közforgalmú kikötő fenntartásának kötelezettségével adták volna bérbe hosszú távra a területet, addig a meghirdetett licit feltételei között már nem szerepelt a közforgalmú kikötő üzemeltetése, csak a móló le nem zárhatósága.
Kollár József a Balatoni Hajózási Zrt. vezérigazgatója az MTI-nek azt nyilatkozta: a kikötő meghirdetése előtt Csopaktól semmiféle írásos nyilatkozat, illetve ajánlat nem érkezett a vásárlási szándékról.
A nyertes vásárló Major Kft. ugyanannak az Abronits Róbertnek az érdekeltségébe tartozik, mint a Dömper Kft., amely 28 milliárd forinért épített egy Várpalotát elkerülő, 9,4 kilométeres utat és amelyet Orbán Viktor hatalmas büszkeséggel adott át a 2018-as országgyűlési választások előtt – az utat végül nem sokkal átadása után javítani kellett.