Sokadik próbálkozásra sem reagált a kormány a tömegközlekedési eszközök sofőreinek védelmét célzó kérésekre, ezért az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) most közvetlenül Pintér Sándorhoz fordult segítségért.
A BKV-nál és több nagyvárosi közösségi közlekedési cégnél működő szakszervezet azt kéri a belügyminisztertől, a koronavírus-járvány terjedése miatt sürgősen rendelje el ismét országszerte egységesen a közösségi járművek első ajtajának lezárását – ahogy azt az első hullám idején is tette. Mint arról beszámoltunk, ezt nemrég az operatív törzstől is kérte a szakszervezet, ám nem kapott választ, és a veszélyhelyzeti intézkedés újabb „fordulójából” is kimaradt a járművezetők védelme.
Az EKSZ a koronavírus-járvány második hullámának kezdete óta kéri a döntéshozóktól a járművezetők biztonsága és a szolgáltatás fenntartása érdekében kiemelten fontos óvintézkedést. A vírustól egyre inkább félő, elkeseredett sofőrök a BKV-nál és több nagyvárosi közlekedési cégnél is aláírásgyűjtéssel igyekeztek felhívni a figyelmet a problémára, ezt azonban hiába juttatták el az illetékesekhez.
Az egységes védekezési rend hiánya abból is jól látható, hogy van olyan szolgáltató – például Debrecenben és Miskolcon –, ahol a tulajdonos önkormányzat vagy maga a cégvezetés már hetekkel ezelőtt elrendelte az elsőajtós zárlatot, míg más társaságoknál túlzottnak tartják a járművezetők aggodalmát, ezért nem is teljesítik a kérést. Így van ez a fővárosban is, ahol a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezetése tartja feleslegesnek a BKV járműveken az elsőajtós lezárást – így a sofőrülés kordonnal való elkerítését is –, és mindössze „egy udvarias matricán” kérik az utasokat, fáradjanak távolabb a járművezetőtől. Megint más a gyakorlat a fővárosi agglomerációban is közlekedő járatokon is, bár ott sem egységes.
Ez a rendezetlenség teljesen megzavarja az utasokat, de a járvány terjedése miatt is veszélyes, mert egy tünetmentes, de tudtán kívül megbetegített járművezető fertőzési gócot alakíthat ki az utastérben – vázolja a helyzetet a szakszervezet.
Úgy tűnik, a döntéshozókat egyáltalán nem érdekli a járművezetők egészsége, mint ahogy az sem, hogy az esetleges tömeges megbetegedésük végül a szolgáltatást is veszélybe sodorhatja – véli Naszályi Gábor, aki úgy tudja, a tehetetlen, kiszolgáltatott járművezetők körében egyre gyakrabban felmerül, hogy önhatalmúlag maguk fogják zárva tartani az első ajtókat ott is, ahol erre nem kaptak utasítást.
Naszályi szerint ez esetben a döntéshozóké a felelősség, a nemtörődömséggel ugyanis ők fogják engedetlenségbe hajszolni a járművezetőket. A szakszervezeti elnök azonban leszögezi: nem az akciózás a cél, hanem az, hogy az utasok számára kötelező maszkviselésen kívül az első ajtók lezárásával is országszerte egységesen védjék a járművezetőket, és megelőzzék a fertőzési gócok kialakulását.