A Lépjünk, hogy léphessenek! Közhasznú Egyesület több másik szervezettel együtt nyílt levélben fordult Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkárhoz: közleményükben arra hívják fel a figyelmet, hogy mi mindenre van szüksége a sajátos nevelési igényű tanulóknak és családjaiknak ahhoz, hogy a koronavírus-járvány második hulláma alatt se sérüljön az oktatáshoz való joguk.
Az egyesület szerint a tantermen kívüli oktatás súlyos negatív következményekkel járhat a sajátos nevelési igényű tanulok nagy részénél:
például a súlyosan, halmozottan fogyatékos gyermekek a törvényileg előírt 20 órás fejlesztést tartalmazó tankötelezettségüknek sem tehettek eleget.
Bár az EMMI az oktatási intézmények vezetőinek küldött levélben azt nyilatkozta: a járványügyi adatok alapján a hagyományos nevelés és oktatás megkezdése újbol indokolt, a második hullámra felkészülve arra kérik a minisztériumot, hogy a következő intézkedéseket tegyék meg:
- A fogyatékossággal élő tanulók számára – akik tipikusan eleve kis, 6-8 fős csoportokban tanulnak – tegyék lehetővé a tantermi oktatást a megfelelő járványügyi intézkedések betartása mellett, illetve szülői engedéllyel akkor is, ha újra tantermen kívüli oktatást vezetnek be. Mivel ez a csoport egy szűkebb réteget takar, gyermekek támogatási szükségletei következtében jelentősen kevesebb a nagyobb közösségekbe való ingázás lehetősége, a szokásos napi rutint jelentő helyszínek között ingáznak, ezért a mozgásuk utánkövethető.
- A tantermen kívüli oktatás időszakában a fogyatékossággal élő tanulók mozgásfejlesztési képzései elmaradtak, ennek pedig súlyos következményei voltak az egészségügyi állapotukra nézve, a szülők sokszor saját költségen voltak kénytelen pótolni a kieső gyógytornát, gyógypedagógiát. Ezek tükrében kérik, hogy amennyiben az iskolák alkalmazásában lévő szakemberek nem tarthatják meg a tantermi óráikat, és a digitális oktatás nem biztosítja a megfelelő mozgás- és gyógypedagógiai fejlesztés lehetőségét, a gyermekek után járó iskolai normatívát csoportosítsák át a Sajátos Nevelési Igényű gyermekek otthonában történő egyéni, személyes fejlesztés megvalósításának piaci alapú finanszírozására.
- Ha a tantermi oktatás nem megoldható, a megfelelő digitális oktatást a megfelelő digitális platformokon kell megszervezni – a tavaszi időszakban ugyanis a gyerekek lemaradásához vezetett a kontaktórák és csoportos órák hiánya, az e-mailben elküldött, önállóan vagy szülői segítséggel megoldandó feladatok nem elégségesek, ezért kérik, hogy a tantermen kívüli oktatás kötelezően jelentsen heti rendszerességű egyéni és csoportos online órákat. Ha pedig egy családben nem áll rendelkezésre videóhívásra alkalmas eszköz vagy internetelérés, ennek biztosítására csoportosítsanak át támogatást.
- Ahhoz, hogy a tanítás élőben folytatódjon, fontos, hogy a potenciálisan érintett tanulókat és pedagógusokat gyorsan teszteljék és napokon belül kideríthető legyen, hogy elterjedt-e a vírus. Mivel a PCR-tesztek ára sokak számára nehezen, vagy egyáltalán nem kifizethető, kérik, hogy amennyiben fertőzés gyanúja áll szemben egy tanuló vagy pedagógus esetében, biztosítsanak számukra ingyenes PCR-tesztelést az osztályközösségek biztonsága érdekében.
Az egyesület tíz napon belül várja választ a levelére – ha egyetért követeléseikkel, ennek az oldalnak az alján aláírásával támogathatja az ügyet.