Megalakult a sztrájkbizottság a Continental makói gyárában, miután a tárgyalások megrekedtek a munkáltató képviselői, valamint a szakszervezet között – tudatja közleményében a Magyar Vegyipari, Energiaipari és Rokon Szakmákban Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége.
A cég még nyáron mondta fel egyoldalúan a kollektív szerződést, a megbeszélések azóta „csigalassúsággal” haladtak, csütörtökön pedig nemhogy lemondták az esedékes tárgyalási fordulót, de a cég kijelentette, hogy jövőhéten sem ülnek le a munkásság képviselőivel.
A közleményből az is kiderül, hogy a cég a koronavírus-járványra és a válság miatt visszaesett termelésre hivatkozva tömegével küldte el az embereket, azonban most, hogy a termelés ismét felfutott, a vezetőség nem pótolja a hiányzó munkaerőt. Ahogy a szakszervezet írja,
„A VDSZ elnöke és alelnöke,akik ma a helyszínre látogattak, meglepetéssel értesültek a fejleményekről. Nem elhanyagolható ugyanis, hogy a gyárból tavasszal sok embert elküldtek a termelés csökkentésére hivatkozva, most viszont munkaerőhiány lépett fel, amikor újra jönnek a megrendelések. Ezeket a gyárban, különösen a szűkülő munkavállalói létszám miatt egyre nehezebben tudják kielégíteni. Az embereket egyre jobban kiszipolyozzák, egyes munkavállalóknak hosszú ideje nincs egy szabad hétvégéjük sem. A VDSZ és a helyi szakszervezeti bizottság számára nem maradt más eszköz a nyomásgyakorlásra, minthogy első lépésként megalakították a sztrájkbizottságot”
A járványhelyzet idején a Continental makói gyáregysége többször is felhívta magára a figyelmet a vezetőség kirívóan dolgozóellenes intézkedéseivel.
Ennek egy része volt az, hogy minősíthetetlen munkakörülményeket teremtettek a gyárban: lezárták vagy elvitték a közös helyiségekből a hűtőszekrényeket, így az otthonról hozott uzsonnák, ebédek egész nap a 30 fokra forrósodott üzemben aszalódtak. Bezárták az öltözőket és a zuhanyzókat is, így a nehéz fizikai munkát végző gumigyárosok a piszkos, izzadt, esetleg fertőzött munkaruhában mentek haza.
Ráadásul a HR osztály trükkökkel vette rá a távozásra a munkásokat, hogy így a cég anyagilag jobban jöjjön ki a leépítésekből. Nyáron sokaknak csökkentették a munkaidejét, és Radics Gábor, a Gumiipari Szakszervezeti Szövetség elnöke akkor elmondta, hogy azoktól a munkatársaktól, akik nem fogadták el a munkaszerződések módosítását, egyesével megkérdezték a vezetők és a HR-esek, hogy miért nem voltak erre hajlandóak, majd személyre szabott érvelésekkel győztek meg mindenkit a közös felmondás előnyeiről. Másnak azt mondták, hogy le kell dolgoznia a felmondási időt, de voltak, akiknek azzal érveltek, hogy ha önként felmondanak, azonnal igénybe tudják venni az álláskeresési támogatást.
Az autóipar globális átalakulása, az elektromos hajtás – várhatóan egyre gyorsuló – térnyerése miatt idén szervezték át a Continental váci, hűtő-fűtő rendszereket gyártó üzemének a termelését Makóra, ahol korábban gumiabroncsgyártással foglalkozott a német multi.
Frissítés (2020. 10. 24. 17:40): Közleményben reagált a A Contitech Fluid Automotive Hungária Kft., amelyben Hornyacsek Zoltán kommunikációs vezető azt írja, a makói és váci gyárában folytatni kívánják a kollektív szerződés egyeztetését:
„2020.07.01- jén vette kezdetét a Contitech Fluid Automotive Hungária Kft. makói és váci telephelyén a kollektív szerződés megújítása annak érdekében, hogy a közel 20 éve készített és időközben kiegészített kollektív szerződést alapjaiban, a jelen munkaerőpiaci környezethez és az aktuális szabályozáshoz igazítsuk.
A vállalat fenntarthatósága és a munkaerőpiaci versenyképessége motiválja cégünket a kollektív szerződés megújítására. Fontos, hogy a szerződés által szabályozott munkaviszonyra vonatkozó jogok és kötelezettségek tartalma és annak gyakorlása, továbbá a szakszervezet és a munkáltató együttműködésének hatékonysága is maximálisan hozzájáruljon a vállalat jövőbeli sikeréhez és fenntarthatóságának biztosításához.
Ugyanakkor rugalmasságot is növelnünk kell a váci és makói telephely eltérő adottságainak kezelésére, mely korábban még korlátozottan volt lehetséges. Egy, a munkavállalók és a munkáltató szempontjából minél kiegyensúlyozottabb megoldásra törekszünk az új kollektív szerződés megalkotásakor, melyet vállalatunk a szakszervezettel együttműkdésben újít meg.
Ezen a héten is folytattuk a tárgyalásokat, melyek menete nem a tervezett ütemben alakult az egyeztetésben részt vevő szakszervezeti képviselők többszöri időpont lemondása okán. A jövő heti találkozók elhalasztását is kérte a szakszervezet, ezt követően várhatók a további megbeszélések.
A munkáltató továbbra is készen áll a kollektív szerződés megújítását folytatni és továbbra is hiszünk abban, hogy mihamarabb megállapodás születik, amelyhez minden résztvevő fél elkötelezettsége és konstruktív hozzáállása szükséges.
A sztrájkbizottság alakulásáról 2020.10.22. késő délután tájékoztatotta a munkavállalókat a szakszervezet, a munkáltató felé követeléseket nem fogalmaztak meg ezidáig” – áll a Continental közleményében.