Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Már 44 millióan szavaztak az amerikai elnökválasztáson

Ugyan még 12 nap van hátra az elnökválasztás napjáig, már több mint 44 millió amerikai választópolgár leadta szavazatát az Egyesült Államokban. Ez azt jelenti, hogy már most beérkezett a 2016-os összes szavazat (140 millió) harminc százaléka, ami minden mérés szerint nemcsak rekordmagas korai szavazási arányokat jelent, de az sem elképzelhetetlen, hogy idén több amerikai voksol majd a választás napját megelőzően, mint november 3-án.

A korai szavazást elsődlegesen a koronavírus-járvány elleni védekezés hajtja, több államban is kibővítették a levélszavazás és a személyesen történő korai szavazás lehetőségeit. Michael McDonald floridai választási szakértő összesítése szerint október 22-e reggelig több mint 32 millióan voksoltak levélben, és majdnem 12 millióan személyesen. A szakértó úgy számol, az idén a korai szavazás elérheti a 85 milliót is, ami jelentősen túlszárnyalja a 2016-os 57 milliót.

Bizonyos államok azt is közzéteszi, hogy a már leadott voksok hogyan oszlanak meg a regisztrált pártszimpatizánsok körében. 13 állam tesz közzé ilyen adatokat, ezek szerint október 22-e reggelig 10,4 millió regisztrált demokrata és 5,2 millió regisztrált republikánus adta le voksát.

Ez a majdnem kettő az egyhez különbség hatására az amerikai sajtóban sokat hangsúlyozzák, hogy Joe Biden nagy eséllyel megnyerheti az elnökválasztást. A választási statisztikával foglalkozó szakértők azonban azt hangsúlyozzák, hogy a korai szavazás alapján igen nehéz ilyen típusú következtetéseket levonni.

Ez idén már csak azért is igaz, mert a járványkezelés átpolitizáltsága miatt a republikánus szavazók nagyobb eséllyel várnak egészen a választás napjáig, hogy leadják szavazataikat, hiszen jelöltjük, Donald Trump hónapok óta a korai szavazásban rejlő – egyébként megalapozatlan – csalási potenciállal riogatja választóit.

A Biden-kampány elég tudatosan kommunikálja támogatói felé, hogy a számukra igen kedvező felmérések ellenére se bízzák el magukat, és a 2016-os meglepetésszerű eredmény után ez nem is valószínű.

Az elmúlt egy hétben egyébként csökkent Joe Biden előnye mind az országos, mind a választás sorsát eldöntő csatatérállamokban készült felmérésekben. A RealClearPolitics felmérésátlaga szerint október 13-án Biden még 10 százalékpontot vert Trumpra az országos közvélemény-kutatásokban, mostanra előnye már csak 7,7 százalékpont.

A csatatérállamokban 10 nappal ezelőtti 5 százalékpontos előnye pedig mára négy százalékosra csökkent.

A demokraták jelöltjének azonban még így is sokkal nagyobb esélye van győzni, mint a hivatalban lévő elnöknek, akit a koronavírus-járvány széles körben kárhoztatott félrekezelése és a négy évvel ezelőtti elitellenes választói hangulatra rezonáló üzeneteinek kiüresedése miatt is büntetik a választók.

A The Verge épp a napokban közölt egy nagyszabású oknyomozó anyagot, amely aláássa Trump négy évvel ezelőtti fő kampányüzenetének hitelességét. Trump akkor azt ígérte, hogy újra felvirágoztatja az amerikai feldolgozóipart, új munkahelyeket visz vissza a tengerentúlról. Az oknyomozó anyagban egy olyan rozsdaövezeti beruházás szerepel, amely eredetileg 13 ezer új munkahely megteremtését ígérte Wisconsin államban, a kormányzat 4 milliárd dolláros támogatással ösztönözte a befektetőt, ám termelés azóta sem indult meg az üres hangárokban, és alig 100 új munkahely jött létre, az sem a kékgalléros dolgozók számára.

A Trump-kampány pillanatnyilag komoly anyagi nehézségekkel is küzd, a republikánusok egyik vezető kampányszakértője és közvélemény-kutatója néhány napja meg is kongatta a vészharangot, és kijelentette, a Trumpé „a legrosszabb kampány, amit valaha is látott”.

Ilyen körülmények között az utolsó elnökjelölti vita, amelyre magyar idő szerint szerda hajnalban kerül sor, óriási jelentőségű a regnáló elnök számára. Miközben a Biden-kampány legfőbb célja, hogy ne kövessenek el látványos hibát, addig Trumpéknak nagyot kell villantaniuk ahhoz, hogy érdemben tudjanak változtatni a kampány dinamikáján.