Rengeteg támadás érte a Fővárosi Ökormányzatot a nagykörúti kerékpársávok miatt az elmúlt hetekben, azonban egy friss felmérés szerint a budapestiek jelentős többsége támogatna olyan intézkedéseket, amelyek az autós forgalom csökkentését célozzák.
A Závecz Research augusztus 15-25. között, ezer fős mintán végzett reprezentatív telefonos közvéleménykutatása alapján
a budapestiek 69 százaléka támogatná az autóforgalom korlátozását, és csak 26 százalék ellenezné
– írja a 444.hu. A kutatás egyik meglepetése, hogy kis többséggel ugyan, de még a kormánypárti választók is inkább támogatnák az ezt célzó lépéseket: 52 százalék egyetért azzal, hogy csökkenteni kéne az autóforgalmat, míg 42 százalék nem.
Ez abból a szempontból érdekes, hogy újabban a kormánypárti média és kormányközeli szereplők is a budapesti, különösen a nagykörúti kerékpársávokon keresztül bizonygatja Karácsony Gergely alkalmatlanságát: a Budapestért és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár, Fürjes Balázs például autósüldözésnek nevezte a körút átalakítását („Autóval járni nem deviancia!” – írta Twitter posztjában), Hollik István „teljes káosznak” nevezte a főpolgármester közlekedési politikáját, a Fidelitas pedig felszólította Karácsonyt, hogy „ne uszítson az autósok ellen és ne kísérletezzen a Budapesten közlekedők idejével és egészségével”.
Valószínűleg a nyomás hatására végül a fővárosi vezetés kompromisszumos megoldást választott a nagykörúti kerékpársávok kérdésében: a Nagykörút Dohány utca – Petőfi híd budai hídfő közötti szakaszán visszaállt a kétszer két sávos autós közlekedés (a parkolósáv felszámolásával itt is megtartják a kerékpársávot), míg Blaha Lujza tér és a Nyugati tér között maradt az egy sávos forgalmi rend és kerékpársáv kombináció. A fent említett kormánypárti reakciók egyébként mind ezt a bejelentést követően történtek, tehát a kompromisszum láthatóan nem volt számukra elegendő.
Ekés András mobilitási szakértő szerint sem működőképes hosszú távon a kompromisszum, mivel azzal csak „elodázzuk a problémát és távolabb kerülünk egy élhető belváros eszméjétől”. A fenntartható városi mobilitással foglalkozó Mobilissimus Kft. ügyvezetője szerint a tavaszi egysávosításnak köszönhetően sokak fejéből eltűnt a Nagykörút mint tranzitfolyosó-lehetőség, de ha visszaáll a két sáv, ez meg fog szűnni –
márpedig a jelenlegi motorizációs nyomást Budapest egyszerűen nem tudja kielégíteni, tehát szükségszerű az autós forgalom korlátozása, aminek az első, fontos lépése lehetett a körút átalakítása.
Ekés állítása szerint a túlzott motorizációs nyomás annak köszönhető, hogy sokkal több autó akar bejönni a városba, mint amennyi elfér. Hét évvel ezelőtthöz képest 250 ezerrel több autó van Budapesten és Pest megyében, ez közel 25 százalékos növekedést jelent. Ezt a nyomást egy olyan „történelmi város, mint Budapest, nem tud, és nem is akarhat kielégíteni” – írja a közlekedési hírekkel foglalkozó iho.hu.
A Magyar Kerékpárosklub szerint az ideiglenes körúti kerékpársávok felfestését követő három hónapban meghatszorozódott a Nagykörút biciklis forgalma, ami bizonyítja, hogy
„ha az autózás vonzó, autózni fognak az emberek, ha a kerékpározásnak teremtenek vonzó feltételeket, azok is fognak kerékpározni, akik máskor autóval vagy villamossal közlekednének.”
Ekés András szerint „komoly paradigmaváltásra” van szükség, ez pedig „nem megy egyik pillanatról a másikra”, de a Závecz kutatása alapján legalább kijelenthető, hogy a budapestiek többsége készen áll erre a váltásra.