Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Szakszervezet a Volánbusz és MÁV átalakításáról: nem rendelődhet a buszos közlekedés a vasúti alá

Ez a cikk több mint 4 éves.

Demonstrációt, majd sajtótájékoztatót tartott a ma reggel bejelentett közlekedési átalakításokról, a Volánbusz MÁV-csoportba kerüléséről és a ruházati előírások nyári könnyítéséről a főként volánbuszos munkavállalókat tömörítő Közlekedési Dolgozók Szakszervezeteinek Szövetsége.

A ma reggel bejelentett lépéssel a vasúti és közösségi közlekedés közös irányítás alá kerül, ezzel lehetségessé válik a magyarországi tömegközlekedés egységes rendszerré tétele – megszűnhetnek az egyes vonalakat érintő észszerűtlenségek és párhuzamosságok. A MÁV-csoport (ami innentől kezdve a Volánbuszt is magába foglalja majd) ezzel Magyarország legnagyobb, közel 60 ezer főt számláló foglalkoztatójává válik, ugyanakkor fontos az is, hogy a közlekedésben jelenleg is részt vevő társaságok jogi önállósága, szakmai irányítása, az általuk ellátott személyszállítási feladatok nem változnak.

Dr. Szabó Imre Szilárd, a KDSZSZ társelnöke hangsúlyozta: az átalakítás nem azt jelenti, és nem is szabad azt jelentenie, hogy a vasúti közlekedés alá rendelődik a közúti, buszos tömegközlekedés, egyik ágazat sem nyomhatja el a másikat.

A mintegy ötezer munkavállalót magába tömörítő KDSZSZ az átalakításokat közelről fogja figyelni, így hát ezt nem is hagyná, de ők is érdekeltek abban, hogy szakszerű, átgondolt átalakítások történjenek a tömegközlekedésben.

A szakszervezeti képviselők elmondták, hogy egyelőre – hiába került immáron minden társaság a Volánbusz alá – a buszos társaságok valójában nem egységesek, a dolgozók sok esetben régiónként eltérő bérrendszer és munkajogi szabályok szerint dolgoznak. A KDSZSZ tartalmilag egységes kollektív szerződést akar, és szeretné, hogy mind a vasutasok, mind a volánosok számára valódi életpályamodell jöjjön létre.

Ezen törekvéseiket nehezíti, hogy jelenleg a közlekedésben dolgozók érdekképviselete rendkívül széttagolt, sok kisebb szakszervezet képviseli a munkavállalók külön-külön szeleteit. Szabó szerint amennyiben „teljesen szétvert szervezeti struktúrával” várják a változásokat, nem lesznek sikeresek a harcaikban, szükséges lenne az egységes érdekképviselet felállítása –

ahogy a hazai tömegközlekedést alkotó cégek változnak, a bennük dolgozókat képviselő szakszervezeteknek is kell.

Dobi István, a KDSZSZ elnöke ugyanakkor elmondta, nincs egyszerű dolguk a vezetőséggel sem – ő 31 éve dolgozik a szakmában, ezen idő alatt számos vezetőséggel volt már dolga, azonban „ennyire elutasító” munkáltatóval még nem találkozott, mint a mostani. Reméli, hogy „annál rosszabb” hozzáállás a szakszervezetekhez, mint ami az elmúlt 10 hónap vezetését jellemezte, már nem lesz. A szakszervezet monitor a területen, a felső vezetésnek érdemes lenne figyelni azokra a dolgozói problémákra és észrevételekre, amiket ők tudnának bevinni hozzájuk.

Éppen egy ilyen probléma a buszvezetők öltözéke. Bár vidéken sikeresen kampányoltak a buszsofőrök az iránt, hogy a hőségre való tekintettel ne kelljen a szokásos, ing-nyakkendő-hosszú nadrág munkaöltözetben dolgozniuk napi 12-15 órát, Budapesten a szakszervezet inkább passzivitással találkozott. Ennek oka nem az, hogy a problémák a BKK dolgozóit nem érintik, hanem inkább az, hogy nehéz bevonni a sofőröket az akciókba, sokszor félnek a sofőrök. Biztató azonban, hogy például a Volánbusz tegnap bejelentette, hogy azon dolgozói, akik részt vesznek a KDSZSZ mai akciójában, nem számíthatnak semmiféle retorzióra – a szakszervezet vezetői kiemelték, hogy amennyiben mégis bármifajta hátrány érné bármelyik sofőrt, vállalják a dolgozó jogi képviseletét.

Egyelőre nem tudni arról, hogy részletesen mivel jár az átalakítás és a reggel bejelentett egységesítés, pontosan hogyan változik majd a menetrend, miként hangolják össze a vasúti és közúti tömegközlekedést, valamint milyen átszervezések várhatók az érintett társaságok dolgozói számára. A  szakszervezet holnaptól indítja el az első körös konzultációt a cégek vezetőségeivel.

A reggel bejelentett átalakításokról ebben a cikkben, míg a MÁV korábbi, a járványhelyzettel összefüggő járatritkításairól itt írtunk bővebben – utóbbiról egyébként még Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója is kijelentette, hogy felül kell vizsgálni, és a vasúti közlekedési kapacitást vissza kell állítani azokon a vonalakon, ahol az versenyképesebb a buszos közlekedésnél.

A KDSZSZ sajtótájékoztatóját a Mérce élőben közvetítette Facebookon, a felvétel itt megtekinthető:

 

 

Címlapkép: Wikipedia