Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Révész Máriusz szerint „nagyon kedvező a csillagállás”, hogy újragondoljuk a közlekedést

Ez a cikk több mint 3 éves.

Maratoni hosszúságú Facebook-poszttal jelentkezett Révész Máriusz fideszes országgyűlési képviselő, aktív Magyarországért felelős kormánybiztos:

„Most kell nagyot előrelépnünk a közlekedésbiztonságunk és a kerékpáros közlekedésünk ügyében!”

Így kezdődik az írás, amely sok kacskaringóval, de végül oda lyukad ki, hogy a „koronavírus járvány most lehetőséget ad, sőt rákényszerít arra, hogy átgondoljuk közlekedési prioritásainkat”, és ezen belül a gyalogosok és kerékpárosok védelmének szükségessége mellett érvel.

Révész jelezte, hogy három évvel ezelőtt a Magyar Kerékpárosklubbal, a Miskolci Kerékpáros Egyesülettel, és sok más civil szervezettel, valamint a Budapesti Közlekedési Központtal, a Közlekedéstudományi Intézettel, az Országos Balesetmegelőzési Bizottsággal elkezdtek kidolgozni egy KRESZ módosítócsomagot, „ami elsősorban a védtelen közlekedők védelmének erősítését szolgálja”, javaslataik zömét pedig olyan országok javaslataiból merítették, amelyeknek kedvezőbbek a baleseti statisztikái Magyarországénál.

„Mindenhol erősítik a gyalogosok, kerékpárosok védelmét, mindenhol lassítják a forgalmat, és Moszkvától New Yorkig növelik a forgalomcsillapított és a forgalomtól elzárt területeket, aminek a mértéke, tempója a járvány miatt, még nagyobb lendületet kapott. Szembe kell néznünk, hogy azon a közlekedési kultúrán, amit megszoktunk és természetesnek tartunk, mindenképpen változtatnunk kell” – írja.

A kerékpározásért felelős kormánybiztos arra is emlékeztetett, hogy 2013-ig hazánkban is csökkent a halálos balesetek száma, azóta azonban nő a gépkocsik száma és a forgalom mértéke is, és hiába növelte a Belügyminisztérium a büntetési tételeket, a balesetek számát nem sikerült visszaszorítani.

Révész szerint ki kell tűzni egy minimális célt, hogy legalább az unió átlagának a szintjére csökkentsük a közúti balesetben elhunytak számát, ahol 1 millió lakosra átlagosan 49 haláleset jut.

Ehhez a kormánybiztos szerint változás kell a szemléletben és a szabályozásban.

„Ezt azonban nem lehet kinyilatkoztatásszerűen végigvinni, a kemény viták elkerülhetetlenek lesznek, de ezek szükségesek ahhoz, hogy többen megértsék és elfogadják, miért szükségesek ezek a módosítások” – írja Révész, és nagyjából itt kezd nyilvánvalóvá válni, hogy a hosszas felvezető Karácsony Gergely múlt heti bejelentésére reagál.

A főpolgármester által belengetett előterjesztés értelmében főváros megvizsgálná a csökkentett sebességű zónák kibővítését, a fő-, és gyűjtőút-hálózati szerepkört betöltő útvonalak esetében általánosan az 50 km/óra, a mellékúthálózat esetében a 30 km/óra, a lakópihenő övezetekben 20 km/óra maximális sebességet engedélyezésével. A javaslat értelmében tehát azokat a területeket is meg kell vizsgálni, ahol jelenleg a megengedett 70 km/óra a sebességhatár. Az intézkedést csak a szakmai szervezetek és városlakók konzultációja után vezetnék csak be, előbb mintaprojektek keretében kipróbálva. A bejelentést több bírálat is érte, ezért utóbb Karácsony és kabinetfőnöke, Balog Samu is hangsúlyozta, hogy még egyáltalán nem eldöntött tény a forgalomcsökkentés: ősszel szeretnék egyes területeken kipróbálni, a hatások fényében pedig akár több területen is bevezethetik jövőre.

Révész Máriusz szerint mindenesetre most „nagyon kedvező a csillagállás, hogy a közlekedésbiztonság és a kerékpáros közlekedés térnyerése ügyében előre lépjünk”, többek közt azért is, mert a járvány alatt a tömegközlekedés fertőzésveszély kockázata miatt felértékelődött a kerékpáros közlekedés, és nagyon sok városban rengeteg útszakaszt jelöltek ki bringázásra.

És bár a főváros előzetes terveit Révész nem kommentálta, de azt azért jelezte:

„Segíthet, hogy a főpolgármester javaslatához a fővárosi Fidesz frakció előremutató javaslatokat adott be, ami alapján egyesével fogják megvizsgálni a változtatások lehetőségét. Van némi esély arra, hogy a pártpolitikai vitákon felülemelkedve sok mindent végig lehet most gondolni.”

Ennél többet a tervezetről nem mond, ám említ még néhány segítő tényezőt, ilyen például az, hogy

  • a Pintér Sándor által vezetett Belügyminisztérium kiemelt célként kezeli a balesetek csökkentését, és eddig konstruktív egyeztetéseket folytattak velük és az ITM-mel is a KRESZ módosításáról,
  • és segíthet az is, hogy a Budapesti Fejlesztési Központ élén Vitézy Dávid áll, akinek a szakértelmét, hozzáértését nehéz kétségbe vonni, és aki teljesen elkötelezett a balesetek csökkentése érdekében.

Révész Máriusz mindenesetre bizakodó a szabályozás és a szemléletformálás tekintetében is,

„hiszen most a koronavírus járvány idején rendkívüli módon össze tudunk fogni, odafigyelünk egymásra, elfogadjuk és betartjuk a szabályokat. Ha a közlekedésben is képesek lennénk ezt megtenni, akkor évente 150-200 ember életét tudnánk ennek köszönhetően megmenteni. Érdemes megpróbálni!”

A teljes poszt itt olvasható:

Címlapkép: MTI/Kovács Tamás