Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Az utazási ipar tömeges kirúgásokkal veri le a dolgozókon a válság költségét

Ez a cikk több mint 4 éves.

A járványhelyzet miatti korlátozások és a gazdasági válság miatt töredékére esett vissza mind a nemzetközi, mind a belföldi utasforgalom, és ez hatalmas lyukat ütött a nagy légitársaságok, utazással, turizmussal foglalkozó cégek költségvetésén – írja a Portfolio.

Ennek költségét a cégek természetesen elsősorban a munkásaikon verik le – magyarán tízezrével csökkentik a béreket és bocsátanak embereket el a társaságok az érintett iparágakból.

A British Airways brit nemzetközi légitársaság dolgozóinak több, mint negyedét, 12 000 embert bocsátja el anyavállalata az IAG közleménye szerint, miután a kilátások alapján évekbe telhet, mire az utasszám megközelíti a válság előttit. A cég működési vesztesége az első negyedévben 535 millió euró volt, szemben az egy évvel ezelőtti 135 milliós profittal, és a cégvezetés még rosszabb eredményekre számít a következő negyedévben. A cégnél jelenlévő BALPA szakszervezet szerint felkészületlenül érte a bejelentés a dolgozókat:

„ez derült égből villámcsapásként ért minket egy olyan légitársaság részéről, mely azt mondta, elég tehetős a COVID-vihar átvészeléséhez, és visszautasított minden kormányzati támogatást”.

A vezető kritizálta a társaságot, hogy nem tudott elegendő mennyiségű kormányzati támogatásról megállapodni.

A Ryanair is komoly elbocsátásokra készül:

a cég 3 000 dolgozójától szabadul meg az elkövetkezendő időszakban.

Michael O’Leary, a cég hírhedten fösvény vezérigazgatója úgy nyilatkozott, hogy 20-30 százalékos visszaesést várnak a járatszámok tekintetében, melyek kiszolgálásához kevesebb személyzet is elegendő lesz, a cég árfolyama idén eddig 30 százalékot esett.

A Scandinavian Airlines vezetése korábban 10 000 ember ideiglenes elbocsátásáról beszélt, vagyis dolgozóinak 90 százalékától megvált volna időlegesen, jelenleg azonban úgy számolnak legfeljebb ötezer embert bocsátanak el – vagyis munkásaik csaknem felét – rúgnák ki, permanensen.

Az amerikai Boeing repülőgépgyártóra is rájár a rúd: nem elég, hogy legkeresettebb, 737-es típusának aktuális, MAX verziójának repülési engedélyét világszerte visszavonták miután súlyos konstrukciós hibákra derült fény a géppel kapcsolatban, további gépeikre is jelentősen visszaesett a kereslet a repülés globális visszaesése miatt.

A légitársaságok elhalasztották beszerzéseiket, így a cég forgalma mellett árfolyama is visszaesett, idén eddig 57 százalékkal, így 160 000 munkásának tíz százalékától, 16 000 embertől válik meg az amerikai repülőgépgyártó, akik a rekordmagas amerikai munkanélküliségi ráta mellett nem valószínű, hogy egykönnyen új állást találnának.

De nem csak a repülésre, tágabb tekintetben véve az utazási üzletág teljes egészére hatással vannak a lezárások és a válság, a Tripadvisor munkásainak negyedét, az Uber ötödét rúgja ki, így hogy alkalmazkodjanak a lecsökkent kereslekthez.

És még ennyire messzire sem kell mennünk, hisz Mészáros Lőrinc turisztikai érdekeltségei is munkásaik felét küldik el.

A Hunguest Hotels március 18 óta szünetelteti szállodáiban a vendégfogadást, az időt pedig szállodafelújításra használja ki, azonban úgy tűnik, a szektornak megítélt állami támogatás mellett sem éri meg megtartani az állás nélkül maradt dolgozókat.

A fenti cégekben közös, hogy míg a válság előtt profitábilisak voltak és a munkásaik által megtermelt dollármilliárdok akadálytalanul vándoroltak tulajdonosaik és befektetőik zsebébe, a piaci körülmények változásával nem restek kirúgni dolgozóik jelentős részét, hogy elkerüljék a további veszteségeket.

Ráadásul a fenti listában nem is szerepel a német Lufthansa egykori állami, jelenleg privát légitársaság, melyet az állam gigantikus segítségben részesít annak ellenére, hogy a vállalat dolgozói ezreit bocsátja el a visszaeső forgalom miatt.

Címlapkép: Flickr